Hlavní obsah

Mercedes-Benz GLA, novinka mezi prémiovými kompaktními SUV

Foto: Mercedes-Benz

Německá automobilka Mercedes-Benz představuje další přírůstek do své SUV rodiny v podobě kompaktního modelu GLA. Na jeho příkladu perfektně uvidíte, jak funguje byznys prémiových značek s navyšováním objemu produkce prostřednictvím zvyšování počtu variant – jde totiž o pátý přírůstek do rodiny modelů třídy A.

Článek

Nevěříte? Tak si to pojďme přepočítat – první byl hatchback třídy A, který následoval sedan třídy A, k nim pak přibyla sourozenecká dvojice CLA (elegantnější sedan alias „čtyřdveřové kupé“) a CLA Shooting Brake („neříkej mi kombík!“). A nyní je tu GLA, osmé SUV v nabídce Mercedesu (ty už si vyjmenovávat nebudeme, to bychom tu byli do zítra).

Jak už jste jistě pochopili, technický základ má shodný se svými sourozenci – motor vpředu napříč a pohon předních nebo všech kol, přední náprava McPherson a zadní čtyřprvkové zavěšení, přičemž kola mohou mít rozměr 17 až 20 palců.

Rozměrově je GLA také prakticky stejné jako hatchback (nabízí tak více místa nad hlavou a na zadních sedadlech pro nohy než předchozí GLA), akorát je o 171 mm vyšší – část z toho rozdílu připadá na větší světlou výšku s hodnotou 143 mm (o 9 mm více než předchůdce). To znamená, že si s ním můžete troufnout do terénu!

I když to nebude ostrý off-road jako s poctivým teréňákem třídy G, jak jistě chápete. Přesto jeho chytrý permanentní pohon všech kol 4Matic dokáže při jízdě plynule měnit rozdělení točivého momentu (podle zvoleného jízdního režimu i aktuální situace) z výchozího 80 : 20 ve prospěch předních kol až po vyvážených 50 : 50. Všechny čtyřkolky budou navíc standardně vybavené balíčkem „Off-road Engineering Package“, který vám usnadní průjezd terénem díky off-roadovým jízdním režimům, omezovači rychlosti jízdy ze svahu, speciálnímu režimu pro LED světla a informačnímu displeji infotainmentu, kde přesně uvidíte, co se pod koly vozu děje.

Technologie jsou ostatně pro GLA velkým tématem (jako pro každé nové auto) – v útulném interiéru najdete infotainment MBUX se dvěma až 10“ displeji (s online funkcemi, hlasovým ovládáním a navigací s rozšířenou realitou), barevný head-up displej a ambientní osvětlení, k tomu dlouhý seznam jízdních asistentů (adaptivní tempomat, vedení v pruhu, čtení značek s inteligentním omezovačem rychlosti a spoustu dalších). Novinkou je funkce pro automyčku, která sklopí zrcátka, zavře boční a střešní okna, stěrače schová pod kapotu a klimatizaci přepne do režimu recirkulace vzduchu.

Co se nabídky motorizací týče, zpočátku budou k dispozici pouze dvě verze: základní GLA 200 pohání 163koňový čtyřválec 1,3 l (standardně spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem), nad ním je pak až rychlé GLA 35 AMG s 306koňovým dvoulitrem (stejný jako má A 35 AMG, kterým jsme se už svezli). Postupně dorazí i další benzinové a dieselové pohonné jednotky včetně úsporného plug-in hybridu GLA 250e EQ (motor 1,3 l + elektromotor s celkovým výkonem 220 koní, který ujede na elektřinu přes 60 km) a brutálně rychlého GLA 45 AMG s výkonem 421 koní.

Předpokládáme, že se teď u Audi, BMW a Land Roveru začali třást strachy, protože jsou prodeje jejich Q3, X2 a Evoque ve velkém ohrožení. GLA totiž přijíždí v plné formě a má potenciál stát se nejen nejprodávanějším autem z pěti sourozenců třídy A, ale nejprodávanějším autem tohoto segmentu vůbec. Na evropský trh dorazí už na jaře 2020, takže se můžete začít těšit a pomalu sondovat situaci u dealerů. Měli byste také vědět, že do té doby bude mít Mercedes opravdu velké slevy na současnou (a vůbec ne špatnou) generaci.

Načítám