Článek
Jestli se nezačnete usmívat hned, jak ho uvidíte, zaručeně se rozchechtáte, když ho poprvé odemknete. Zámky totiž cvaknou se zvukem závěru pušky. Pak musíte pevně chytit madlo kliky a zmáčknout knoflík otevírání. Když se vyhoupnete nahoru do sedla (bez ocelových nášlapů byste potřebovali žebřík), musíte s dveřmi majznout silou, která je u moderních aut naprosto nevídaná (prvních pár dnů se budete muset učit se toho nebát). Zavírané dveře mají správně plechový zvuk a po rozjetí se automaticky zamknou se zvukem blízkým výstřelu z pušky. To všechno přispívá k tomu, abyste se v novém autě cítili jako v minulém Géčku.
Právě zámky dveří totiž byly jednou z charakteristických věcí původního G-Wagenu (a jedinou přímo převzatou – kvůli nim novinka nemůže mít bezklíčové odemykání, ale to mi přijde jako dobrý obchod), jehož historie sahá do 70. let, kdy se zrodil jako utilitární terénní auto. Postupem let se však jeho statut změnil spíš na netradiční symbol luxusu, což si vynutilo řadu ústupků a kompromisů při roubování nových prvků výbavy a moderní techniky. Dál už to ale vážně nešlo a přišel čas na kompletní přestavbu.
A musím smeknout před tím, jak citlivě k tomu v Mercedesu přistoupili. Krabicový design zůstal kompletně zachován, jen se obrušovaly hrany – zmenšovaly se mezery mezi panely karoserie, zakomponovávaly se moderní prvky (světla s LED denním svícením, parkovací kamera nebo třetí brzdové světlo), ale vše důležité zůstalo na svém místě. Dokonce i dveře mají stále zvenku viditelné panty! Vlastně můžete mít chvíli problém rozeznat nové Géčko od toho starého (nejsnáze je rozeznáte podle předních světel, která mají integrované denní svícení, a zadních se světelným podpisem ve tvaru ležícího „U“), což je tou nejlepší poklonou designérům.
Ale i když pořád vypadá jako krabice ze 70. let, interiér je skrz naskrz moderní a odpovídá konceptu současných Mercedesů. Výsledek by nedělal ostudu ani v S-Klasse. Robustní design s propracovanými detaily (například zakomponování výdechů klimatizace nebo ozdobné kryty reproduktorů), všude samý hliník a kůže, nový volant a velké displeje. Tady si vážně nebudete připadat jako v minulém století (jen analogové hodiny umístěné někde v úrovni kolen jsou omyl). Nové Géčko je prošpikováno moderními technologiemi – vedle sofistikovaného infotainmentu je tu také elegantní ambientní osvětlení, LED matrix světla a pochopitelně kupa jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruhu, parkovací asistent a další). Prostě jako v luxusní limuzíně…
Oproti předchůdci už nový G-Wagen taky nejezdí jako armádní speciál. Ten skok směrem k pohodlí a kultivovanosti je vážně neuvěřitelný, i když to pořád není tak odtržené od reality jako Range Rover (hladce jako limuzína, ve které sedíte nedopatřením o trochu výš). Géčko totiž srdnatě polyká nerovnosti, ale celou dobu se u toho trochu pohupuje, kolíbá a naklání. Jenže ta trocha hrubosti je tu jen proto, aby vám ukázal, že v jádru zůstal pravým drsným off-roadem s rámovým podvozkem. Proto má uzávěrky všech tří diferenciálů a redukční převod. Klidně si můžete zahrát oblíbenou hru: zapíchněte prst náhodně do mapy a vyjeďte, jen nesmíte použít asfaltové silnice. Géčko by bylo zaručeným vítězem a do cíle vás odveze v absolutním komfortu, o kterém si ostatní off-roady (i mnohé luxusní limuzíny) mohou nechat jen zdát.
Posledním paradoxem je jeho dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec. Při běžné jízdě si jen tiše brumlá pod vousy a nenápadně spolupracuje s naprosto hladce řadicí automatickou převodovkou. Pak ho ale pobídnete plynovým pedálem, motor masitě zaburácí a jeho 420 koní auto nečekaně atleticky vystřelí vpřed; ostatní doprava zůstane kdesi vzadu a stále se zmenšující ve zpětném zrcátku. Stovka za 5,9 sekundy není vůbec žádné přehánění!
Akorát pak zapláčete u benzinky, kde budete nepříjemně často – dvacet litrů na sto bude rovina zábavy, šestnáct je rozumný provoz a pod třináct se nedostanete ani s lehkou nohou (a to umí vypínat polovinu válců a převodovka vyřazuje na neutrál). Většina zákazníků proto určitě zvolí šestiválcový turbodiesel 350 CDI, který bude jistě dost kultivovaný a o kus úspornější (nemluvě o tom, že stojí o 300 tisíc méně!). Ale ochudí se tak o pořádný kus zábavy. S V8 se totiž budete smát celou cestu při každém prošlápnutí plynu, což podtrhne celý ten okouzlující zážitek spojující zdánlivě neslučitelné – off-road, luxusní limuzínu a muscle car.
Nové G500 je prostě úžasné. Mercedes mistrovsky osvěžil původní recept, aby dával smysl i v současné době, čímž vytvořil báječně nesmyslné auto, které nikdo nepotřebuje, ale všichni by ho měli chtít, protože udělá jejich život o tolik lepším. Chtěl bych ho mít za nejlepšího kamaráda a vrhat se s ním do různě pitomých dobrodružství, akorát si ho nemůžu dovolit. Tak vy snad ano…
Mercedes G500 stojí nemalých 2 954 820 Kč, testovaná verze našlapaná prostopášnými příplatky vyšroubovala cenovku k hranici 3,7 milionu korun. Ušetřit při nákupu i krmení u čerpacích stanic můžete s dieselovou verzí G350 CDI, která vyjde na 2 618 440 Kč. A naopak pokud nevíte, co s penězi, a chcete ještě víc rychlosti, je tu pro vás 585koňový G63 AMG s cenovkou 4 052 290 Kč. Vybírejte a myslete na to, že žijete jen jednou!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 |
Výkon | 310 kW (422 k) při 5 250 ot./min. |
Točivý moment | 610 Nm při 2 250 – 4 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 429 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,9 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 11,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 85 l |
Kola a pneumatiky | 275/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 817/1 931/1 969 mm |
Rozvor | 2 980 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 621 l |