Článek
Stuttgartské heslo „Nejlepší, nebo nic“ zní možná trochu moc nabubřele, jenže soudě podle počtu tříd, kde Mercedes vládne, stále do značné míry platí. Například mezi minivany (MPV) je třída V nekorunovaným králem díky propracovanému interiéru, sametovému pohonnému ústrojí a báječnému pohodlí na palubě. Nyní přijíždí elektrická varianta EQV, která úroveň cestovního komfortu posouvá ještě o kus výš.
Ani ten nejvychovanější diesel se totiž nedokáže vyrovnat autoritativnímu, ale přitom naprosto bezhlučnému a nepřerušovanému zátahu elektromotoru, a ani ta nejšikovnější převodovka nemá na hladké rozjezdy elektrického pohonu. EQV dokáže svižně zrychlovat i nenuceně plout, to vše zcela bez jakéhokoliv hluku od pohonného ústrojí. Také valení pneumatik a aerodynamický šelest jsou skvěle potlačené, takže pohodu na palubě nic neruší a celá posádka (až osm osob) si může v klidu vychutnávat čisté tóny skvělého prémiového audia Burmester.
Také kvalita jízdy je ukázková, EQV totiž standardně jezdí na podvozku se vzduchovými tlumiči a na pohodlí je to znát. Komfortně pluje po silnici a nenápadně polyká všechny hrboly a výmoly, tady dokonce vysoká hmotnost 2,6 tuny (zhruba o čtyři metráky víc než u konvenční verze) pomáhá s vyhlazováním nekvalit asfaltu a přitom udržuje auto ukázkově stabilní i ve vyšších rychlostech.
Řízení třídy V nebylo náročné už předtím, ale nyní je ještě jednodušší, protože můžete většinu času řídit jediným pedálem – pádly pod volantem si volíte míru rekuperace ve čtyřech úrovních (od plachtění až po silné regenerativní brzdění), přičemž na dva poslední stupně už pro většinu zpomalování stačí jen povolit nohu na akceleračním pedálu.
Elektrický motor roztáčí pouze přední kola (na rozdíl od klasické verze není pohon všech čtyř kol pro EQV dostupný) a jeho výkon je sice o trochu nižší než u klasického dieselu (EQV: 204 k a 362 Nm, V300d: 239 k a 500 Nm), ale elektrický pohon to dohání urgentností svého instantního zátahu, takže rozhodně nebudete za loudu. Jen si musíte dát pozor na spotřebu, která při plném zatížení nebo ve vyšších (dálničních) rychlostech vyskočí nahoru a váš účinný dojezd se tak nepříjemně ztenčí.
I přesto by měl být dostatečný. Baterie umístěná v podlaze (tedy nijak neomezující přepravní prostor) má kapacitu 90 kWh a umožňuje dojezd až 418 km – tedy papírově, v reálu to bude spíš 300–350 km podle trasy a vaší řidičské šikovnosti. Nabití však bude záležitostí pouhé tři čtvrtě hodinky u rychlonabíječky (0–80 % při výkonu 110 kW, případně 10 hodin přes wallbox) a budete moci drandit dál.
Na provedení EQV je znát, že si Mercedes trochu ulehčil práci (nemá světelné pruhy jako ostatní EQ modely, budíky jsou analogové a startuje se klasickým otočením klíčkem), ale technika je špičková a výsledná cena (která přesto není malá) akceptovatelná. Především proto, jak báječně pohodlně EQV jezdí.
Jako vozidlo shuttle servisů pro hotely a další firmy, kde je očekáván vysoký komfort po všech stránkách a cesty jsou spíše kratší a převážně po městě a v okolí, bude EQV fungovat dokonale (pro ostatní je tu klasická dieselová verze). Nabídka velkých MPV s elektrickým pohonem je zatím velmi skromná, ale pozvolna se rozrůstá – a v rámci této omezené družiny je EQV nekorunovaným králem.
Základní Mercedes-Benz EQV stojí 1 960 200 Kč, za delší verzi (délka 5 370 mm) připlatíte cca 22 tisíc a rozhazovat můžete vesele i za širokou nabídku luxusních prvků příplatkové výbavy (klidně až k hranici tří milionů).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | asynchronní elektromotor |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 362 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 635 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 12,1 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 418 km |
Kapacita baterie | 90 kWh |
Nabíjení | DC až 110 kW (konektor CCS Combo), AC 11 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | 245/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 140/1 938/1 901 mm |
Rozvor | 3 200 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 030 l |