Článek
Mimikry EQC jsou dokonalé. Zvenku vypadá prostě jako GLC s trochu jinou maskou a načančané světelnými pruhy. Jakmile pak vklouznete za volant, uvelebíte se v kožené sedačce a v klidu se rozhlédnete kolem, najdete před sebou povědomé dva velké displeje infotainmentu MBUX. Na středové konzole je pak standardní ovládání klimatizace a u loketní opěrky známý touchpad s doplňkovými tlačítky, všude je jemná kůže s dokonalými stehy, hliníková tlačítka jsou opravdu z hliníku a dekor výplní dveří připomínající pasivní chladič vypadá naprosto dokonale tím spíš, když ho v noci ozáří ambientní osvětlení… Prostě báječné prostředí jako v každém jiném Mercedesu.
Dokonce i volicí páka převodovky je pořád pod volantem, jako je tomu v kterémkoliv jiném Mercedesu už od prehistorických časů. Takže zmáčknete tlačítko startování, posunete ji do polohy „Drive“ a vyrazíte. A pořád si připadáte jako v Mercedesu – EQC ladně pluje po silnici s přirozenou grácií dokonalého gentlemana, s přezíravou samozřejmostí polyká kilometry a konejší vás u toho klidem, pohodou a tichem.
Vlastně až to neuvěřitelné ticho vám začne připadat trochu podezřelé. Pohonné jednotky mercedesů měly vždy vybrané vychování, ale tady neslyšíte prostě nic – žádné vzdálené distingované vrčení nebo bručení, ani žádné divoké vytí a práskání. Vlastně neslyšíte prakticky ani valení kol a aerodynamického šumění si všimnete až ve vysokých dálničních rychlostech. Jestli má elektrický pohon nějakou výhodu, tak je to právě ticho na palubě, které umocňuje dojem komfortu u prémiových aut – ani Rolls-Royce není tak tichý jako EQC. No, pak vás taky určitě ohromí, jak rychle EQC jede.
S Mercedesem jezdím vždy přirozeně o něco pomaleji. Prostě nemám potřebu spěchat, spíš si užívám chvíle pohody za volantem v krásném prostředí a kochám se. A stejně na pohodu jsem jezdil i s EQC, které celou dobu působilo neuvěřitelně relaxovaně. Pak jsem ale náhle potřeboval předjet a zátah, který jsem na plný plyn dostal, mě natolik šokoval, že jsem to do auta před sebou málem zezadu napálil…
Výkon 408 koní a stovka za 5,1 sekundy jsou úctyhodná čísla (konkurenční Audi e-tron a Jaguar I-Pace na tom jsou parametricky velmi podobně), ale neříkají celou pravdu. Úžasné jsou hlavně bleskové reakce pohonu, který nečeká, až se převodovka rozmyslí a přeřadí na ideální rychlost (žádnou totiž nemá), až se motor propracuje do správných otáček (maximální zátah má od nuly do maximálních otáček) a turba nadechnou (žádná nepotřebuje). Stačí lusknout plynem, 760 Nm okamžitě roztočí všechna čtyři kola a jste vmžiku o pár desítek metrů vpředu – všechny předjížděcí manévry nebo změny jízdních pruhů jsou daleko snazší a bezpečnější.
Rozhodně to ale z EQC nedělá závoďák. Přece jen váží 2,5 tuny (srovnatelné s e-tronem, ale o tři metráky těžším než I-Pace) a v zatáčkách proto působí poněkud těžkopádně. Daleko lépe se cítí v roli pohodové limuzíny a dálničního křižníku. Jen musíte myslet na omezený dojezd – na jedno nabití 80 kWh baterie (z domácího wallboxu přes noc, z veřejné rychlonabíječky 50 kW z nuly na 80 % zhruba za hodinku a půl) totiž získáte v reálu zhruba 350 km (podobně jako u konkurenčního e-tronu nebo I-Pace). Ve městě to bude díky efektivnější regeneraci (pádly pod volantem přepínáte mezi čtyřmi režimy, od plachtění až po řízení jedním pedálem) o něco víc, na dálnici při vysoké rychlosti spíš méně.
Elektromobily jsou v současné fázi pořád primárně pro technické nadšence a vyžadují mírné ústupky. A ani EQC na tom nic nemění – kromě toho, že moderní pohon přináší v balení, kterému bude každý předchozí majitel Mercedesu rozumět a snadno se s ním sžije. Cítíte z něj to správné charisma luxusního silničního korábu, který by měl každý Mercedes vyzařovat.
Svého majitele pak za odvahu a nadšení pro technologický pokrok odmění fantastickým tichem při jízdě, které úžasným způsobem prohlubuje uklidňující pohodu na palubě, a vynikající dynamikou která se nijak nevnucuje, ale je vždy připravená bleskově vás vytáhnout ze šlamastyky. Oba tyto příjemné bonusy nového pohonu vám rychle přejdou do krve a okamžitě si je zamilujete. Tohle je budoucnost, smiřte se s tím.
Mercedes-Benz EQC pořídíte v základu za 1 965 000 Kč, což je o něco méně, než kolik dáte za Audi e-tron (2 122 900 Kč) nebo Jaguar I-Pace (2 113 870 Kč). Fakticky ale cenové srovnání nehraje příliš roli, protože v tomto souboji bude bezpochyby rozhodovat hlavně přitažlivost značky.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2x asynchronní elektromotor, po jednom na každé nápravě |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Točivý moment | 760 Nm |
Převodovka | jednostupňová |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 495 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,1 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 417 km (WLTP) |
Kapacita baterie | 80 kWh |
Nabíjení | DC až 110 kW (konektor CCS Combo), AC 7,4 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/50 R20, vzadu 250/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 761/1884/1 624 mm |
Rozvor | 2 873 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |