Článek
Statistika praví, že 83 % majitelů nikdy nevzalo svá SUV a crossovery do náročnějšího terénu, než je polní cesta nebo rozmoklá louka. Ehm, tedy tohle konkrétní číslo jsem si vycucal z palce, ale bude nejspíš velmi blízké realitě. Copak jste někdy viděli třeba GLE s blátem až na střeše? Tak vidíte. Pokud však přesto chcete velké a praktické auto s dobrodružnějším duchem, má pro vás Mercedes v nabídce jedno velmi elegantní řešení.
Jde o soft-roadovou variantu oblíbeného kombi třídy E pojmenovanou All-Terrain. Ta má oproti běžnému kombi o 14 mm vyšší profil pneumatik a standardně dodávaný vzduchový podvozek zvýšený o 15 mm, přičemž dalších 20 mm můžete přifouknout vzduchovými měchy podvozku pro jízdu v náročném terénu a v nízké rychlosti (do 35 km/h). Celkem tak máte v terénu k dispozici 156 mm světlé výšky, což není nijak oslnivé číslo (SUV mívají alespoň 200 mm), ale pro většinu situací dostačuje. O zbytek se postará pohon všech kol 4MATIC, rozdělující točivý moment v poměru 45:55 a doplněný přibrzďováním protáčejících se kol.
Tohle však pro třídu E All-Terrain není žádná novinka, loňský facelift se zaměřil na jiná místa – uhladil vnější design (hlavně oba nárazníky a LED světla vpředu i vzadu, novinkou pro All-Terrain je kapota s vybouleninami), v kabině se kromě upravených dekorů a čalounění usídlil především nový volant a na středovém tunelu nový trackpad nahradil dřívější otáčecí kolečko.
Zmíněným trackpadem a dotykovými plochami na volantu (a také hlasem) ovládáte infotainment zcela nové generace MBUX běžící na dvou propojených displejích (v základu s úhlopříčkou 10,2“, za příplatek 12,3“). Ten přináší mnohem širší možnosti online služeb a mobilní konektivity, a díky implementaci rozšířené reality výrazně usnadňuje navigaci – na středovém displeji vám kromě mapky s trasou zobrazuje v klíčových momentech i obraz přední kamery a do něj promítá pokyny navigace, abyste využili skutečně tu správnou odbočku nebo výjezd z kruhového objezdu.
Důležitější ale je, že kabina třídy E i v terénní variantě přináší ten nejvyšší možný komfort – absolutní pohodlí sezení (systém MBUX vám na základě vašich tělesných parametrů nastaví ideální pozici za volantem, kterou si pak už jen drobně přizpůsobíte – snad vás to odnaučí při řízení ležet a podobné nešvary), příjemné materiály na pohled i dotek všude kolem, špičkové zpracování, skvělý výhled a ničím nerušený řidičský zážitek (pokud se tedy nezkusíte za jízdy ponořit do hlubin infotainmentu, protože v nich se nezkušený digitální plavec může snadno a rychle utopit).
S tím souvisí i dokonalý jízdní komfort, vzduchový podvozek totiž brilantně vyhlazuje všechny možné nerovnosti asfaltu a pluje jako létající koberec nejen po českých tankodromech, ale klidně i po hrbolatých polních cestách. Vážně, pohodlnějším autem jsem už dlouho nejel!
Pod kapotou verze All-Terrain můžete mít řadové dvoulitrové čtyřválce (benzinový E 200 s výkonem 197 koní nebo naftový E 220 d se 194 koni) nebo třílitrové šestiválce (benzinový E 450 disponující silou 367 koní nebo naftový E 400 d s výkonem 330 koní). Rozum vám bude radit levnější čtyřválec, ale srdce bude našeptávat šestiválec, tak udělejte kompromis a pořiďte si naftový šestiválec E400d.
Třída v rámci modernizace přezbrojila z vidlicových šestiválců na řadové a pro turbodiesel to znamená výrazné posílení o 72 koní a 80 Nm. Nyní tak disponuje mohutným zátahem zajišťujícím velmi solidní dynamiku, přitom je stále ukázkově vychovaný (jen si tak tiše vrní a pod plynem distingovaně zabručí) a má poměrně skromný apetit (pohodlně se vejdete do 8 litrů, i když plynový pedál nebudete přímo šetřit).
Třída E ve variantě All-Terrain tak není jen nejvšestrannějším autem v nabídce Mercedesu, ale patří i k tomu nejpohodlnějšímu, co jezdí po silnici a nepotřebujete k němu vlastního šoféra. Nabízí prostor a variabilitu SUV, přitom netrpí jeho neduhy v podobě těžkopádné jízdy a vyšší spotřeby. Vážně nepotřebujete SUV, potřebujete tohle auto!
Zatímco nejlevnější kombi třídy E (E 200 d) pořídíte již za 1 355 200 Kč, za nejlevnější All-Terrain (E 220 d) dáte 1 530 650 Kč a vrcholné provedení E400 d stojí rovnou 2 014 650 Kč. A to jsme ještě nezačali s příplatkovými položkami. Jenže když chcete to nejlepší…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbodiesel, uložení vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 925 cm3 |
Výkon | 243 kW (330 k) při 3 600 - 4 200 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 200 - 3 200 ot./min. |
Převodovka | automatická, devět stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 060 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 947/1 861/1 497 mm |
Rozvor | 2 939 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 670 l |