Článek
Dlouhá léta byl Mercedes třídy E kombi synonymem mixu praktičnosti a luxusu. Levnější varianty využívali zejména taxikáři, kteří si tím zajistili jak jistou prestiž a komfort, tak spolehlivost a užitnou hodnotu vozu. Verze z opačné strany nabídky, tedy luxusnější, silnější kombíky, naopak používali lidé, kteří potřebovali dostatek místa pro svou rodinu, ale zároveň reprezentativnost a rychlost na delších cestách. Éčko bylo ideální. Vždy mělo silný diesel, obrovský zavazadlový prostor, kde se navíc mohly ukrývat další dvě nouzové sedačky, a nejmodernější výbavu.
Operativní leasing Mercedes-Benz třídy E
Nejlepší na tom všem je, že se vůbec nic nezměnilo. Pořád je tady to velké kombi, stále se těší oblibě a nechybí mu všechny dřívější zbraně. Jistě, od dob modelu W123 s přeplňovaným třílitrovým pětiválcem přibyla velmi schopná konkurence z řad Volva, Audi či BMW, ale Mercedes má své místo stále pevně podchycené.
Nejnovější kulatější generace udělala v mnohém velký pokrok. Nabízí další stupeň autonomního řízení, zcela nové a velmi povedené čtyřválcové turbodiesely, výrazně vylepšený interiér a celou řadu dalších technologií, které jsme vám ukázali kupříkladu i na tomto videu.
Osobně musím říci, že vnější vzhled éčka mě stále ještě příliš neoslovuje, představoval bych si jej odlišnější od třídy C a tedy i osobitější. Na druhou stranu uvnitř se mi třída E líbí velmi. Dva velké displeje jsou skvělé a fungují ukázkově, prostornost je rovněž na velmi slušné úrovni a celkově máte z auta dobrý pocit. Když jsem viděl interiér na obrázku, jásal jsem. Naživo je to podobné, možná jen některé materiály a jejich zpracování by mohly být lepší, ale rozhodně to není nic, co by vás mělo urážet. Reálně tak jedinou slabinu celého vnitřku vidím v předních sedadlech. V době, kdy si u konkurentů můžete vybrat z výrazně tvarovaných sportovních sedadel či naopak z obrovských komfortních křesel, jsou úzké a plytké sedačky Mercedesu zklamáním, přičemž ani za jakýkoliv příplatek se nic zásadního nezmění. Známe lidi, kteří již jen kvůli tomu koupi tohoto vozu zavrhli. Sedněte si do příplatkových komfortních sedadel některého z konkurentů a pochopíte proč.
Dříve jsme již testovali čtyřválcové Éčko, kde nový dvoulitr udělal obrovský pokrok ve srovnání s dřívějším motorem o objemu 2,2 litru, a to zejména v oblasti kultivovanosti. Na nový řadový třílitrový šestiválec se však stále ještě čeká, tak musíme vzít zavděk s již poměrně obstarožním vznětovým vidlicovým šestiválcem o výkonu 258 koní. To není ve srovnání s konkurencí mnoho, přičemž BMW i Audi nabízejí rovněž ještě jednu či dvě silnější verze takto velkých motorů. Reálně však model E 350d působí trochu odfláknutě. Jako by si technici řekli, že pod kapotou nového Éčka bude tato verze stejně jen přechodně, tak nevěnovali naladění až takovou pozornost. V prvé řadě je vůz nabízen výhradně s pohonem zadních kol a s devítistupňovým automatem. Chcete čtyřkolku? Jedině s čtyřválcem či benzinovým motorem. Druhou stránkou věci je odhlučnění jednotky. Zatímco čtyřválce běží krásně tiše, šestiválec, alespoň na poměr takovýchto motorů, se zejména po městě ozývá výrazněji, navíc nikterak libozvučným lomozem, to vše doplněno i citelnými vibracemi. Ve vyšších rychlostech se hluk jednotky logicky vytratí, přesto nám jízda po městě přišla zbytečně rušivá. Pokud nemáte srovnání s konkurencí, asi vám bude vše připadat v pořádku, jenže dnes se již takovéto motory ozývají maximálně vzdáleným hučením, ne takto.
Jistě, to vše se změní s příchodem nových jednotek, otázkou však zůstává, jestli není lepší nyní ušetřit zhruba 260 tisíc Kč a raději se spokojit s modelem 220d, který jede překvapivě dobře a tiše. Ona totiž ani dynamika modelu E 350d není nikterak hvězdná. Auto je samozřejmě na cestování příjemné a rozhodně se v něm motor netrápí, ale opět, dnes již konkurence nabízí lepší akceleraci. Vzhledem k točivému momentu masivních 620 N.m jsme čekali výraznější zátah. Nechápejte mě špatně, před pěti lety by to byl naprosto špičkový diesel, ale doba pokročila. Devítistupňová převodovka pak zůstává stejná, jako dříve. Má výrazně lepší odezvu na manuální řazení pádly, než sedmistupňový předchůdce, ale samotná změna stupňů je stále spíše rozvážnější a hodil by se inteligentnější software. Devítku pak auto nezařadí dříve, než ve 110 km/h, přičemž se stačí na plyn jen škaredě podívat a převodovka okamžitě podřazuje, a to i v rychlostech za dálničním limitem. S téměř každým kopcem, který na dálnici potkáte, tedy přichází podřazení. Manuální režim převodovky pak již nemá samostatné tlačítko, pokud si tedy řadíte sami pádly pod volantem a chvíli s tím přestanete, přepne se převodovka sama do automatického režimu.
Z hlediska jízdy oceňujeme návrat ke složitější konstrukci podvozku, která zaručuje jak delikátnější ovládání, tak lepší odhlučnění. Zatímco předchůdce na nerovnostech dosti duněl, novinka zvládá výmoly výrazně tišeji, přičemž v zatáčkách se lépe a přesněji ovládá. Nečekejte však obratný stroj vymetající zatáčky - tady je hlavní cestovní komfort a stabilita. Námi testované auto mělo vzduchové odpružení Air Body Control, které se opět neukázalo v nejlepším světle. Zatímco ve vrcholné třídě S funguje skvěle, v menších modelech si neumí poradit s některými typy nerovností, které výrazně přenáší do kabiny. Pokud tedy očekáváte plavnou komfortní jízdu, můžete být nepříjemně překvapeni ránami na příčných spárách a občasnou nervozitou. Je to stále lepší, než u Volva S90, ale nepotěší to. Přitom řešení existuje - stačí zvolit některý z komfortnějších podvozků na ocelových pružinách. Není to tak high-tech řešení, ale z hlediska komfortu pak auto funguje lépe.
Celkově je tedy Mercedes E 350d kombi stále tím prostorným, dobře se řídícím a smysl dávajícím cestovním strojem, již však potřebuje nové šestiválcové diesely jako sůl. Prozatím se nebojte zvolit čtyřválec anebo benzinový šestiválec, dost možná vám budou dělat větší radost. Éčko umí být na vrcholu třídy, tato konkrétní varianta ale zůstává o stupínek níže.
Technické údaje: Mercedes-Benz E 350d kombi | |
---|---|
Motor | Vznětový vidlicový šestiválec |
Objem | 2987 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k)/3400 ot. |
Točivý moment | 620 Nm/1600-2400 ot. |
Převodovka | Devítistupňová automatická |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,0 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,8/5,2/4,8 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1890/670 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4933 x 1852 x 1475 mm |
Rozvor | 2939 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Objem zavazadelníku | 640/1820 l |
Základní cena | 1 633 500 Kč |
Kombi pro 7
Ačkoliv se to nezdá, tak již dlouhá léta může být kombi třídy E sedmimístné. Nouzová sedadla jsou ukrytá v zavazadlovém prostoru a sedí se na nich proti směru jízdy. Tuto vychytávku má i nejnovější model, ale nejsme si jisti, zda rovněž na našem trhu. V USA je to ovšem součást příplatkové výbavy.