Článek
Jednoduše řečeno: Ano! Stačí vklouznout do interiéru – zapadnete dolů k zemi do (příplatkové) anatomické sedačky (čalouněné kombinací kůže/Alcantara), zabouchnete dveře s hliníkovým madlem a Alcantarou čalouněnou opěrkou lokte, sevřete do dlaní perforovanou kůží obšitý volant perfektně padnoucí do ruky, pohledem se pokocháte krásně minimalistickým designem kabiny, které dodává větší útulnost propracované ambientní osvětlení (s volitelnou barvou), a pak začnete zkoumat palubní přístroje a infotainment…
A vezměte si na to aspoň den volna, protože možnosti zobrazení, nastavení a ovládání jsou prakticky nekonečné. Před sebou máte dva 10palcové displeje vedle sebe (tomuto rozhraní říkají MBUX), pravý patří infotainmentu a můžete ho ovládat přímo dotykem, trackpadem na středové konzole nebo pravým segmentem na volantu, tím levým pak měníte zobrazení palubních přístrojů. Koncept je stejný jako v ostatních nových Mercedesech, takže pokud s nimi máte zkušenost, budete si snadno rozumět. Pokud ale ne, sžívání a přizpůsobování vám zabere trochu času.
Moderní digitalizace na palubě třídy A však umí život i ulehčovat. Horkou novinkou je totiž navigace na bázi augmentované reality: kamera snímá prostor před autem a zobrazuje ho na obrazovce infotainmentu, přímo do obrazu se pak dokreslují směrové pokyny navigace, jména ulic nebo čísla domů. Jde o skvělou vizuální nadstavbu klasické navigace, díky níž už prostě nezabloudíte. Vsadím se, že se tohle řešení bude šířit mezi automobilkami jako lavina, ale Mercedesu prvenství už nikdo nevezme.
Ale nelekejte se, nové Áčko není jen pojízdný hi-tech obývák, jak byste si zatím mohli myslet. Funguje totiž dost dobře i jako auto a řídí se vážně uspokojivě. Má lehce přituhlý podvozek a příjemně vyvážené řízení, které vás podrží v rychlých zatáčkách, přitom na dálnici se dokáže pohodlně uvolnit (samozřejmě má adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, nouzové brzdění i další anděle strážné) a ve městě ukáže skvělý rejd a obratnost. Hravost v repertoáru nemá a s pohonem předních kol je jeho chování v zatáčce jasně dané (v nabídce je i čtyřkolka 4MATIC, ale bude naladěná taky na neutrálnost přecházející do bezpečné nedotáčivosti), ale důležitější pro majitele bude, že z něj ucítí potřebnou jistotu, o kterou se budou moci v každé situaci opřít.
Větším překvapením je ale motor. Nabídka třídy A staví především na benzinových jednotkách (přeplňované čtyřválce s objemem 1,3 l a 2,0 l) s výkony v rozmezí 109 až 224 koní (na sportovním vrcholu je zatím 306koňový AMG A35), jedinou naftovou volbou je čtyřválcová patnáctistovka se 116 koni. To nezní nijak zázračně, ale tahle jednotka je neuvěřitelně kultivovaná (klape jen při studeném startu) a jemná, úsporná (s prázdným autem jste v tom kolem 5,5 litru) a dostatečně výkonná (260 Nm zátahu je k dispozici už pod dvěma tisíci otáčkami). V základu je kombinovaná s šestistupňovým manuálem, ale pokud máte navíc 54 tisíc na sedmistupňovou dvouspojku, neváhejte a zaškrtněte ji v objednávce, protože si s motorem skvěle rozumí a vám to umocní příjemný pobyt za volantem.
A právě o tom celé Áčko je – o výjimečnějším pocitu. Praktičností ani funkčností nemá Golf čím trumfnout, ale dojem z interiéru je o třídu vyšší než v Golfu a za to se mnoha lidem vyplatí připlatit. Navíc Áčko nepůsobí jako předražený Golf (Audi A3) ani lacinější řada 3 (BMW řady 1), ale jako plnohodnotný Mercedes, jen o číslo menší. Nekupujete si ho, protože na větší nemáte, ale prostě proto, že vám takhle kompaktní auto stačí a dojem z něj je stejně prémiový (navíc ho můžete mít i jako sedan, čtyřdveřové kupé a brzy také jako shooting brake nebo crossover). Mercedes třídy A je momentálně nejjasnější hvězdou mezi prémiovými kompakty. Kupte si ho, pokud na něj máte…
A když už jsme u těch cen, A180d začíná na 721 160 Kč, testovaná verze pak vyšla na 940 tisíc (z nichž 84 tisíc stál AMG paket a 54 tisíc převodovka). Benzinové verze začínají na 630 tisících (109koňové A160) a stoupají až ke dvojnásobku za nabroušený AMG A35. My bychom nejspíše sáhli po 190koňovém A220 s přeplňovaným dvoulitrem a DCT za 826 tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 461 cm3 |
Výkon | 85 kW (116 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 260 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 445 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,5 s |
Maximální rychlost | 202 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 419/1 795/1 440 mm |
Rozvor | 2 729 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 370 l |