Článek
540 K byla technicky vzato přímo odvozená od svého předchůdce modelu 500 K. Dokonce po něm „zdědila“ i pokrokové nezávislé zavěšení. Hlavní rozdíl byl tedy v motoru – pětilitrový řadový osmiválec byl převrtán na objem 5,4 litru, přeplňování kompresorem zůstalo.
540 K potom bylo vůbec prvním modelem značky, vyvíjeným pod taktovkou nového hlavního inženýra Maxe Sailera, bývalého závodního jezdce, který nahradil Hanse Nibela, jenž v roce 1934 zemřel ve věku pouhých 54 let. 540 K měla systém přeplňování Roots, kterým byla firma tehdy proslulá. Fungoval tak, že při prošlápnutí plynového pedálu až na podlahu se uzavřelo atmosférické sání, a zároveň se sepnul kompresor. Přestože se systém dobře osvědčil, byla 540 K na dlouhá léta posledním kompresorem přeplňovaným sériově vyráběným Mercedesem.
540 K se světu poprvé představila na autosalonu v Paříži v říjnu 1936. Řadový osmiválec dával 115 koní bez a obdivuhodných 180 koní s přeplňováním. Převodovka byla čtyřstupňový manuál a koncový převod byl tzv. „na přímo“ oproti předchůdci, který měl na čtvrtém rychlostním stupni deredukci. Zamezilo se tak mechanickým ztrátám. Díky tomu byl vůz schopný uhánět až 177 km/h. Krotit takovou rychlost pomáhaly hydraulické brzdy podpořené servem. Ve své době byla 540 K jen jedno z mála aut schopných překonat hranici 160 km/h.
Tato konkrétní 540 K s číslem šasi 154078 má poměrně bohatou historii. Vůz si objednalo 4. srpna 1936 britské dealerství Mercedes-Benz London. Doručen byl 12. prosince ve světle zelené barvě s bledě žlutou střechou a se sedadly potaženými nejlepší vepřovou kůží. Těchto sportovních verzí Cabriolet A se údajně vyrobilo pouhých 32 kusů, a má se za to, že k dnešnímu dni se jich dochovalo jen 18.
Prvním majitelem byl podle všechno jistý pan Paine z Warwickshiru. Auto prý změnilo majitele už v prosinci 1937 a neslo registrační značku EPK 402. V 60. letech se dokonce objevilo ve druhém vydání knihy Mercedes-Benz 8 od Jana Melina, a někdy v té době, údajně v roce 1964, se vrátilo z britských ostrovů zpět na kontinent, konkrétně do Francie. Majitelem byl Jean-Paul La Fuge z Paříže. Pak se ví, že od roku 1992 do roku 2009 vůz vlastnil německý majitel Eduard Bollmeyer, který ho pak prodal do Mnichova muži jménem Eric van Lammeren.
Ten vlastnil šasi 154078 až do roku 2015, přičemž za tu dobu byly na autě vykonány opravy o celkové sumě 50 tisíc eur. Auto pak bylo od roku 2015 do roku 2016 v Mercedes-Benz Classic Center, kde podstoupilo renovace v hodnotě dalších 40 tisíc eur.
V roce 2015 také vůz absolvoval zkoušku ohněm – podrobil se posouzení experty přímo od výrobce. Výsledek? Kupodivu velmi dobrý. Zjistilo se, že navzdory novému a jinému laku, než byl kdysi ten nový, vše ostatní je v pořádku a čísla odpovídají. Ba co víc, dokonce i karoserie je původní. Nosníky, rám, to vše je přesně ta ocel, se kterou si dali práci tovární technici ve 30. letech.
Mercedes-Benz 540 K je dodnes jedním z nejznámějších a nejikoničtějších vozů vyrobených těsně před druhou světovou válkou. Svým způsobem byla 540 K i měřítkem výkonu a rychlosti pro následující auta. Díky odolné konstrukci a kvalitní karoserii však vyčnívala taky v oblasti kvality zpracování. Tento konkrétní vůz je výjimečný hlavně tím, že drtivá většina verzí 540 K se vyrobila s uzavřenou karoserií, nebo případně jako čtyřsedadlový Cabriolet typu B a C, ale těchto sportovních dvousedadlových variant Cabriolet A je dnes opravdu jako šafránu. Není potom divu, že se auto na aukci v Essenu vydražilo za 2 250 000 eur, tedy za bezmála 59 milionů Kč.