Hlavní obsah

Mercedes AMG stvořil sériový nejsilnější čtyřválec historie

Foto: Mercedes AMG

Sportovní divize značky Mercedes-Benz vyrábí ty nejdivočejší motory současnosti. Její nadupané osmiválce jsou proslavení hrubiáni, kteří mají výkonu i charakteru na rozdávání, ať bez turba nebo i s ním. Nyní se AMG rozhodlo překonat sebe sama a postavit další nejvýkonnější čtyřválec své historie.

Článek

Jestli něco modelům AMG nikdy nechybělo, tak je to výkon a síla. Atmosférické i přeplňované osmiválce (a nezapomeňme na twin-turbo V12 s točivým momentem 1 000 Nm!) měly vždy koní na rozdávání a pneumatiky dokázaly spálit na požádání. AMG s nimi dělá silniční střely ze všeho, od kompaktního céčka až po mastodontní terénní géčko. Když ale přišlo na úpravy minulé generace třídy A, vyvinuli pro něj kreativní inženýři i nový motor, a sice přeplňovaný čtyřválec. A pochopitelně to ve stylu AMG musel být ten nejsilnější – měl totiž 360 koní, později dokonce 381 koní! Jenže poté, co nové (pětiválcové) Audi RS3 posílilo na rovných 400 koní, v AMG se (opět) museli překonat...

Podle šéfa vývojářů motorů AMG Ralfa Illenbergera je motor označený M139 opravdu celý nový. Tím, že byl stavěn od prvního do posledního šroubku a matičky úplně od začátku, mohli inženýři značky přímo čarovat. A že se jim to povedlo! Nový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem disponuje výkonem 421 koní při 6 750 otáčkách za minutu a točivým momentem 500 Nm, které jsou k dispozici v rozmezí od 4 750 do 5 000 otáček za minutu. Kdyby to náhodou pro někoho bylo moc, AMG nabízí ještě slušnější verzi, která je naladěná na výkon 387 koní při 6 500 otáčkách za minutu a točivý moment 500 Nm v totožném rozpětí jako výkonnější verze označená jako S. Slabší verze totiž pracuje s tlakem turbodmychadla 1,9 baru, verze S pak fouká 2,1 baru.

Mercedes tvrdí, že ačkoliv jde o přeplňovaný motor, jeho projev hodně připomíná agregáty atmosférické. Inženýři AMG mu do vínku dali zbrusu nové dvoucestné (twin-scroll) turbodmychadlo, které zajistí lepší rekce, a hlavně umožní vyšší otáčky samotného turba. Motor jako takový je celohliníkový s kovanou klikovou hřídelí a hliníkovými písty. Válce jsou uvnitř potaženy nano materiálem, aby bylo dosaženo nižšího tření mezi písty a válci. Kromě toho mu u AMG nadělili dvoustupňový systém vstřikování paliva a přemístili vstřikovače a svíčky, aby do motoru dostali větší výfukové ventily.

Oproti verzi A35 je nový čtyřválec A45 otočen o 180 stupňů kolem svislé osy. To znamená, že turbodmychadlo a sběrné výfukové potrubí se nacházejí ve směru jízdy vzadu, na straně otočené k dělicí stěně mezi motorovým prostorem a interiérem. Sací soustava je umístěna vpředu. Toto uspořádání umožnilo znatelně snížit design přídě, z čehož vyplývají výhody pro optimalizaci aerodynamiky. Kromě toho vytvořilo nové uspořádání předpoklady k realizaci výrazně efektivnějšího vedení plynů s kratšími dráhami proudění a menším počtem změn směru – a to jak na straně sání, tak na straně výfuku. K tomu všemu u AMG zapracovali na účinnějším chlazení hlavy válců, kterého bylo dosaženo mimo jiné nižším uložením prstenců sedel a umístěním chladicích kanálů blízko spalovacích prostorů, ve stěnách mezi prstenci sedel výfukových ventilů.

Hoši od AMG si tedy s novým agregátem opravdu extrémně pohráli. Je až neuvěřitelné, kolik výkonu se dá bezpečně vymáčknout ze sériově vyráběného čtyřválcového dvoulitru; na takové porce koní si dříve netroufali ani zkušení tuneři. A ještě malá třešnička nakonec: i tento motor u AMG montují výhradně ručně. Hezká práce, co myslíte?

Načítám