Článek
Kdyby se hlasovalo o nejvíc sexy Mercedes, čtyřdveřové kupé od AMG by mělo jasně můj hlas. To, jak dokázali designéři zkombinovat agresivitu kupé s čtyřdveřovou karoserií, prostě nemá obdoby – zamračený pohled světel, široká maska s Panamera grilem a ostře řezaným spojlerem, široká ramena boků s vytaženými blatníky a elegantně splývavá záď s ukrytým vysouvacím spojlerem, o tom si u Audi (A7), BMW (řada 8 GT) i Porsche (Panamera) mohou nechat jen zdát.
Osmiválec není vždycky odpověď
Samozřejmě k tomuhle čtyřkolovému, od pohledu nařachanému chuligánovi nejvíc sedí divoký dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec vrcholné verze 63 AMG s brutálním výkonem. „Základ“ má 585 koní, verze S má dokonce 639 koní… jenže pojďme si přiznat, že je té síly na některé zákazníky přeci jen trochu moc a charakter osmiválce už je také přeci jen dost nekompromisní. Dávala by slabší verze 53 AMG lepší smysl?

„Třiapadesátka“ má pod kapotou řadový šestiválec, jež charakteru auta docela sedne
Předně pozor na slovo „slabší“ – řadový třílitrový šestiválec totiž pořád disponuje velmi solidními 435 koni, které vás vystřelí na stovku za pouhých 4,5 sekundy (GT 63 S to umí za balistických 3,2 s) a dokáže pelášit až 285 km/h (vážně potřebujete jezdit rychleji?). Stačí tak jen pár sekund držet plyn na podlaze a váš řidičák už zelená strachy. Tahle verze tak rozhodně není pomalá!
Jenomže jeden problém spjatý s dynamikou tu přece jenom existuje. O rychlosti se nejlépe dozvíte z budíků, když si stihnete všimnout toho, jak rychle putuje ručička po stupnici, která je zakončená číslovkou 330. Motor je totiž poněkud „plochého“ charakteru, což má zčásti na svědomí i mild-hybridní systém, jež vypomáhá motoru při akceleraci v nižších otáčkách a celkově „vykrývá“ slabší místa. Zrychlení tedy probíhá až příliš lineárně a bez dramat. O dynamice vám nedá důrazněji vědět ani zvuková kulisa. Ve výfuku je sice klapka, po jejímž otevření zvuk zhutní, ale ani tak se v kvalitně odhlučněném interiéru žádná dramata nedějí.

Je rychlý a při vyšších rychlostech vysune spojler na zádi, přesto nepůsobí neurvale
To je ovšem v naprostém pořádku, protože mějme na paměti, že čtyřdveřové AMG GT (a má to i v názvu) je především cestovní GT, po němž budou jeho majitelé naprostou většinu času chtít, aby po silnici putovalo sice rychle, ale hlavně ladně a komfortně. A tady se začíná odkrývat, jak pozoruhodně univerzální tohle auto je a jak snadno lze měnit pouhým pootočením knoflíku na volantu.
Plavný cestovatel i chirurgicky přesná střela
Když přepnete auto do komfortního režimu, GT 53 4 Door se úžasně vyklidní – vzduchový podvozek se stane jemně plavným, motor se ztiší a řazení vyhladí. V kabině je tak příjemný klid a pohoda jako v méně sportovně naladěných Mercedesech, s nimiž GT 4-Door sdílí platformu. Polykat tak stovky kilometrů na jeden zátah není žádný problém…

O tlumení se starají vzduchové měchy, na nichž umí auto poddajně plout, ale i ostře reagovat
Jenže zakruťme si kolečkem o pár cvaknutí dál a najednou je tu nejostřejší režim Race. Reakce řízení, plynu i převodovky jsou najednou ostřejší a hbitější, celé auto najednou začíná být hyperaktivní ráznější a tvrdší. Podvozek už nežehlí díry v silnici, ale přesně kopíruje povrch a dovolí karoserii v zatáčkách jenom minimum pohybu. Zatáčky projíždí s absolutní přesností a taky neutralitou – nedotáčivost tu neexistuje, o přetáčivost se musíte vysloveně sami přičinit. Auto striktně a s ohromnou efektivitou poslouchá a nechá se po silnici vodit v pozoruhodných rychlostech.

Vedle exteriéru je hitem taky interiér. Jeho luxusní zpracování a obrovský počet zajímavostí učaruje leckomu
Ani při tomhle používání se ale Mercedes stává spíš hodně rychlým cestovatelem než plnotučným okruhovým náčiním, které si v oblasti komfortu může podat ruce se závodními speciály. Je to zkrátka cestovní GT každým coulem, což koneckonců dokazuje i interiér. Každý, koho jsem za těch pár dní vezl, byl po prvním dosednutí do anatomického masážního sedadla učarován. Od špičkového zpracování a materiálů, přes architekturu palubní desky s kruhovými výdechy klimatizace a dvojicí obřích displejů až po drobnosti, kterými jsou tlačítka s integrovanými displeji nebo pestrobarevné ambientní osvětlení, je interiér svým způsobem úchvatným místem k bytí. Technologicky se řadí mezi špičku (i když ovládnout všechny ovládací mechanismy dá méně technicky zdatným jedincům asi dost práce), špičkový je i komfort a na víc než dobré úrovni se drží taky prostornost. Samozřejmě to vzadu není jako v limuzíně, ale druhá řada sedadel zdaleka není jenom pro děti nebo jakkoliv nouzová – dospěláci se sem úplně v klidu vejdou.
AMG GT 53 tak bude dávat perfektní smysl všem, kteří chtějí fascinující vzhled čtyřdveřového kupé a jeho extravagantní luxus, podpořený jasně sportovním charakterem a dynamikou, ale zároveň netouží po nekompromisní povaze brutálního GT 63. Navíc stačí jediný pohled do ceníku, aby dávalo smysl ještě víc – GT 63 totiž stojí o milion (MILION!) víc a GT 63 S je ještě o dalších 400 tisíc dražší. Au!
A když už jsme u těch cen, AMG GT 4-Door jako takový začíná na částce 2 486 550 korun za základní motorizaci 43 (367 koní). Za testovanou 53 4MATIC+ pak zaplatíte 3 018 950 korun a ještě si připočtěte alespoň půl milionu za příplatky, kterých bude habaděj. Na druhou stranu takhle to u aut téhle kategorie prostě je… Když na ně máte, asi vás pak nezajímá ani servis, natož spotřeba, která se v testu pohybovala zpravidla kolem 15 litrů na sto.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo, mild-hybrid, 24 ventilů, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 2 999 cm3 |
Výkon | 435 koní (320 kW) při 6 100 ot./min. |
Točivý moment | 520 Nm při 1 800 - 5 800 ot./min. |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Pohon | všech kol s elektronicky řízeným zadním diferenciálem |
Pohotovostní hmotnost | 1 970 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,5 sekundy |
Maximální rychlost | 285 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 13 litrů |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Kola a pneumatiky | 265/40 ZR20 vpředu, 285/35 ZR20 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 054/1 953/1 455 milimetrů |
Rozvor | 2 951 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 456 litrů |