Článek
Automobilka Mercedes nás poslední dobou překvapuje tím, jaká dobrá a zábavná dělá sportovní auta. Po velmi úspěšném supersportovním kupé AMG GT přišel Mercedes-Benz se supersedanem E 63 S 4MATIC+, který jako první představil aktivní pohon všech čtyř kol, dovolující stiskem pádel pod volantem proměnit vůz na zadokolku. A tohle éčko funguje skvěle. Další model se stejným pohonem na sebe nenechal dlouho čekat. Mercedes využil základů modelu AMG GT a postavil čtyřdveřové kupé namířené přímo proti Porsche Panamera.
I tentokrát využil služeb dvakrát přeplňovaného osmiválce, jehož výkon zvedl v nejlepší variantě až na 639 koní a 900 Nm točivého momentu. K tomu přidal skvěle fungující aktivní čtyřkolku 4MATIC+, a to všechno zabalil do elegantní karosérie čtyřdveřového kupé, které částečně navazuje na zmiňovaný supersport a částečně se inspiruje designovými prvky nejnovějších modelů Mercedesu, jako je například CLS.
Mercedes hned od začátku připravil čtyři varianty modelu AMG GT 4Door. Základ nabídky bude tvořit řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 367 koní s označením AMG GT 43. Nad ním bude stát výkonnější varianta tohoto motoru s výkonem 435 koní a označením AMG GT 53. V obou případech půjde o mild hybrid verzi s elektromotorem mezi motorem a převodovkou, který přidá 22 koní. Těsně pod vrcholem bude ještě k dispozici verze AMG GT 63 s výkonem 585 koní. Všechny varianty budou propojeny s inteligentním pohonem všech kol 4MATIC+ a devítistupňovou automatickou převodovkou. Poslední dvě verze 63 a 63 S rozeznáte především podle spodní části předního nárazníku, která má výraznější vstupy po stranách, kde jsou umístěné mezichladiče stlačeného vzduchu a pak také podle čtveřice hranatých koncovek výfuku. Ty jsou vyhrazené právě pouze pro varianty 63. Dalším specifickým rysem pro vrcholnou variantu AMG GT 63 S je režim Race, který je přizpůsoben pro jízdu na okruhu. Žádná jiná varianta tento jízdní režim nenabízí.
Důležité novinky odhaluje AMG GT 4Door také v interiéru. Základ je pořád stejný, který známe od představení nové generace modelu třídy E - tedy hlavní přístrojový štít sestávající ze dvou spojených tabletů. Čtyřdveřové GT k tomu ale přidává nový středový panel, kde zmizelo klasické kolečko multimediálního rozhraní a nahrazuje ho větší obdélníkový touch pad. Po jeho obou stranách jsou nově čtyři tlačítka s miniaturními displeji, která nahrazují otočné ovladače sportovního nastavení auta. K tomu se přidávají nová tlačítka na volantu v jeho spodní části, kde se opět kombinují ovladače s displejem. Na pravé straně je otočný ovladač s nastavením jízdních režimů, který tak trochu kopíruje ovladač na volantu od Porsche, a na levé straně jsou další dvě tlačítka, s jejichž pomocí můžete ovládat podvozek, výfuk nebo převodovku. Z mého pohledu je to už drobátko překombinované a buďto by mi stačila tlačítka na středovém panelu, nebo tlačítka na volantu. To je z pohledu těch zásadních novinek téměř všechno. Mercedes-AMG GT 4Door nabízí dvě varianty uspořádání zadních sedaček – může sloužit jako pětimístný vůz nebo luxusnější čtyřmístný, v němž dvě zadní sedačky rozděluje masivní tunel. V jeho středu je další tablet s informacemi o jízdě a s možností nastavení různých parametrů vozu, tak jak to známe z luxusních limuzín.
Na okruhu Circuit of Americas jsme měli jedinečnou možnost vyzkoušet nejlepší variantu AMG GT 4Door 63 S 4MATIC+ v plném nasazení. Zatím nejvýkonnější varianta přeplňovaného osmiválce je famózní, ale nás nejvíce překvapilo chování podvozku a aktivního pohonu všech čtyř kol. Konstruktéři v AMG se snažili udržet hmotnost na uzdě a dokonce do struktury karosérie modelu AMG GT 4 Door použili karbonové části. Pohotovostní hmotnost přesahuje jen o 45 kg dvě tuny a při jízdě to není příliš znát. Jasně, sedíte za volantem velkého auta, ale jeho přilnavost je extrémní. Dokonce nám přišla přední část až příliš lehká.
Naopak chválíme extrémní tuhost karosérie, za kterou mohou nové výztuhy jdoucí napříč celou spodní částí, což je znát především v rychlých táhlých zatáčkách. Jakmile vypnete stabilizaci na první stupeň, ihned poznáte, že se Mercedes rozhodl v případě sportovních variant AMG preferovat zadní nápravu. Díky aktivnímu diferenciálu zatáčí i velké pětimetrové kupé velmi ochotně. Zadek podporuje jemným skluzem předek a na výjezdu má chuť jít do táhlých driftů. Ovládání Mercedesu-AMG GT 4Door je čirá radost a přijde nám jízdně zajímavější než jeho konkurent Porsche Panamera.