Článek
Obřadně stisknu hliníkové tlačítko, startér zavrčí, chvilku naprázdno pohazuje válci a motor vybuchne k životu. Elektronika chvíli udržuje vyšší volnoběh (kvůli rychlejšímu prohřátí i na efekt) a osm válců nazlobeně vrčí, jako bych probudil medvěda ze zimního spánku. To se už začínám pochechtávat. Pak mačkám tlačítko otevírající klapky ve výfuku (a k tomu si mohu vybrat ze tří sportovních režimů: Sport, Sport+ nebo rovnou Race, zvuk vycházející z výfuku se ještě zhutní a celá ulice se začne rozhlížet po nebi, odkud jde ta bouřka.
Po rozjezdu se začnu regulérně smát. A tak trochu i bát o život. Stačí totiž zadupnout plyn do koberečku, motor zaburácí a auto vystřelí vpřed s razancí, která mi vyrazí dech. Říká se „táhne jako lokomotiva“, ale ještě jsem nezažil lokomotivu, která by mě při akceleraci tak násilně zatlačila do sedačky a rozmazala krajinu míhající se za okny tak bleskově. Abych byl konkrétní, mluvíme tu o stovce za neuvěřitelných 3,8 sekundy! Tohle teritorium bylo ještě nedávno vyhrazené pouze čistokrevným supersportům, teď v něm můžete úřadovat i s dvoutunovým SUV!
Ten přebytek síly je vážně fascinující – na běžná předjetí se automatická převodovka ani neobtěžuje podřazovat, tolik newtonmetrů má k dobru. Při kick-downu ale výfuky zahromují, auto si přidřepne a začne neúprosně nabírat rychlost jako startující letadlo… a okolní doprava zmizí kdesi vzadu ve zpětném zrcátku. Dosahovat nezákonných rychlostí je až nebezpečně snadné a návykově zábavné. Při povolení plynu se pak z výfuků ozve naštvané práskání připomínající dělostřelbu proložené občasným odfrknutím, kterým GLC sděluje, že vaším nedostatkem odvahy hluboce opovrhuje.
Tohle auto se prostě narodilo pro dlouhé rovinky a nekonečnou akceleraci. A zatáčky ho při tom jen zdržují. Tedy zvládá je s až překvapivou bravurou – stačí myslet na to, s jakou hmotou pracujete, včas si nabrzdit, citlivě zatočit (abyste se vyhnuli nedotáčivosti) a na výjezdu to přišlápnout. Čtyřkolka preferující zadní kola vám pomůže dotočit zatáčku a občas dokonce přinutí vytáhnout z vaší tašky s řidičským talentem i nějaké to kontra. Ale moc dobře cítíte, že pelášení po rovinkách je tomuhle AMG bližší. Na nich ryčí nadšením, ve vinglech prská a odfrkává, kdo je tam jako dal, aby pak zase hurónský hulákal na celé kolo, když zadupnete plyn do podlahy.
Když vás všechen ten lomoz a fyzičnost rychlé jízdy konečně unaví (přijde to až po několika nepříjemně rychle spálených nádržích, varuji!), zpomalíte na normální tempo a přepnete auto do uvolněného komfortního režimu, zjistíte, že GLC 63 AMG funguje docela dobře i jako kočár pro každý den. Je rozumně prostorné (i když s ohledem na vnější rozměry to není zase taková pecka), skvěle vybavené (sedačky jsou fantastické a volant obšitý Alcantarou si prostě zamilujete, vynikající hi-fi Burmester z objednávky klidně vynechte, čtyři trubky výfuků hrají lepší hity) a řidičsky docela nenáročné (pokud jste opatrní s plynem).
Tvrdý podvozek vám ale asi radost neudělá (je to výkonné, těžké auto s vysokým těžištěm – netvařte se tak překvapeně), výhled vzad vnitřním zpětným zrcátkem je kvůli malému zadnímu oknu mizerný (už jste někdy koukali do poštovní schránky?) a stejně tak spotřeba pohybující se mezi 16 a 20+ litry podle toho, jak těžkou máte pravou nohu, nemluvě o spotřebě brzdových kotoučů a destiček a sad pneumatik. Tohle auto s chutí polyká nejen peněženky, ale rovnou celá bankovní konta. Ale co jste čekali při pořizovací ceně 2,5 milionu korun (bez příplatků)?
Ne, tohle auto fakt nedává smysl. Rodinné auto má být praktické, komfortní a úsporné, sportovní auto zase lehké, kompaktní a hravé. GLC 63 AMG není ani jedno z toho. Tohle auto je medvěd grizzly, který volně běhá po lese a žere turisty jen tak pro zábavu. A proto ho miluju. Je to ostrůvek okouzlujícího šílenství v nudném oceánu rozumu a politické korektnosti. Miluju ho a jsem totálně nadšený, že v době plné rychlostních radarů a dopravních zácp, autonomie a konektivity, emisních norem a elektromobility takové auto vůbec existuje. Smekám před Mercedesem, že ho vyrobili, a tleskám všem, kteří si ho pořídí!
AMG GLC 63 S Coupe není s cenovkou 2 562 780 Kč právě laciné (normální GLC 63 S stojí o pár desítek tisíc méně), ale jeho cena odpovídá nabídce konkurence: stejně výkonné Stelvio QV začíná na 2,4 milionech, F-Pace SVR je o chlup dražší (přes 2,6 milionu), ale za to dostanete 550 koní, Macan Turbo je naopak levnější (2,3 milionu), jenže má o sto koní méně (400 k). 510koňové X4 M se teprve představí, jeho cenovka bude ale nejspíš dost podobná. Pamatujte, že všechny ceny jsou bez příplatků – testovaná verze našlapaná vší možnou výbavou vyšroubovala cenu na brutálních 3,3 milionu!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 |
Výkon | 375 kW (510 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 750 - 4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 945 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 3,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Kola a pneumatiky | vpředu 265/45 R21, vzadu 295/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 745/1 890/1 584 mm |
Rozvor | 2 873 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 491 l |