Hlavní obsah

Vytáhnout 600 koní ze čtyřválce? Pro Renntech žádný problém!

Foto: RENNTech, Inc.

592 koní? Ze čtyřválcového motoru? To zavání černou magií!

Existuje downsizing a downsizing. Pod jedním si můžeme vybavit dýchavičné motůrky, které si sice poradí s kompaktními vozy o hmotnosti lehce přes tunu, ale v čemkoliv větším (a hlavně těžším) už se při jízdě do kopce nebo v naloženém autě trápí. A pak je tu downsizing z opačné stránky spektra – opravdoví motoroví „terminátoři", kteří ze skromného počtů válců a zdvihového objemu dokáží vyvinout obdivuhodný výkon. Hádejte, do které skupiny patří motor Mercedesu-A45 AMG!

Článek

Jednu věc si řekněme hned na začátek – znalci namítnou, že po světě jezdí desítky, ne-li stovky Mitsubishi Evo, jejichž motory atakují, nebo výjimečně dokonce přesahují bájnou hranici tisíce koní. Takové motory mají ale s tím původním pramálo společného. Možná tak kryt, mnohdy ani to ne. Proto si společnost Renntech zaslouží náš obdiv za to, že se jim podařilo z dvoulitrového čtyřválce Mercedesu-AMG A45 vydolovat celých 592 koňských sil!

Foto: RENNTech, Inc.

Mercedes-AMG A45 S v úpravě Renntech se esteticky od toho sériového příliš neliší. To, co hledáte, se skrývá uvnitř!

Ruku na srdce, standardní výkon 416 koní a 500 newtonmetrů není nic, za co by se měli motoráři AMG stydět. Není to navíc tak dávno, co těmito parametry disponovaly osmiválce. Americká společnost Renntech se sídlem na slunné Floridě ale v tomto motoru uviděla potenciál a pokusila se ho vyždímat jako citrón – a pokus skutečně přinesl ovoce. Takže jejich zákazníci si mohou nechat „přifouknout“ svůj Mercedes-AMG A45 na výkon, který se nebezpečně blíží takovému Lamborghini Huracán před faceliftem.

Nebylo zapotřebí příliš práce. Tedy skoro…

Foto: RENNTech, Inc.

V sérii Mercedes-AMG A45 S 4MATIC udává zrychlení z nuly na sto za 3,9. Kolik z výsledného času nárůst téměř 200 koní asi dokáže „ukrojit“?

Co je potřeba k tomu, aby takový motor dosáhl výkonu supersportu? Vlastně překvapivě málo – upravené turbodmychadlo, nový výfuk a přeprogramování řídící jednotky motoru, což je s trochou nadsázky standardní postup. Lze potom zvolit i „zlatou střední cestu“ o výkonu 550 koní, tou dolní hranicí je pak „umírněná“ varianta se 470 koní, tam však bylo zapotřebí pouze ono přepracování elektroniky motoru. Což je jasný důkaz toho, že v sérii motor nevyužívá celý svůj potenciál.

Díky rychlé převodovce a pohonu všech kol je A45 schopna zrychlit z nuly na sto za 3,9 vteřiny, ono „přifouknutí“ jistě nějakou tu desetinu z výsledného času ukrojí. Turbodmychadlem, mapou motoru a výfukem samotným však úpravy končit nemusí – lze si připlatit ještě za sportovní katalyzátor, případně za speciální laděný výfuk s dálkově ovládanou klapkou, kde si řidič může regulovat jeho hlasitost nezávisle na jízdním režimu. To pro případ, že byste si chtěli třeba zpříjemnit popojíždění v koloně…

Z estetického hlediska se pak Renntech v A45 příliš nešťoural, a tak vám nabídne „pouze“ nová litá, případně kovaná kola. Na výběr je z rozměrů 19 nebo 20 palců.

M139: Terminátor mezi motory?

Foto: Mercedes-AMG

Motor M139 z dílen Mercedes-AMG je schopen mnohem větších výkonů, než jsme si mysleli. Jak je to ale se spolehlivostí?

Otázka tedy zní: Bylo by možné naladit na takový výkon každý novodobý přeplňovaný čtyřválec jen za použití relativně „základních“ úprav? To je dost nepravděpodobné, možná snad s výjimkou konkurence od Audi nebo BMW. Překřtít motor M139 na „Terminátora“ není zase až tak od věci – Mercedes-AMG si totiž dal opravdu práci s tím, aby tento motor byl nejen vysoce výkonný, ale také robustní. Díky tomu zvládne i extrémní zatížení a vysoký nárůst výkonu oproti sérii, aniž by to bylo na úkor životnosti.

Zajímavé pak je, že motor M139 je oproti běžnému uspořádání otočen o 180 stupňů, čímž se výrazně zlepšilo proudění vzduchu dovnitř i ven z motoru. I to však má jeden háček – chlazení se stalo problematickým. Proto má M139 rovnou tři čerpadla chladicí kapaliny, a sice jedno pro blok, jedno pro hlavu a jedno pro turbo. Místo dvou turbodmychadel používá jedno dvoukomorové, což poslední dobou hodně používá i konkurence a zdá se být u kompaktních motorů srovnatelně účinné s twin-turbem, ne-li dokonce efektivnější.

Samotné turbo je pak chlazené jednak vzduchem a k tomu ještě navíc olejem. Většina dnešních motorů kolem svých hlav „propumpuje“ v rozmezí 120-140 litrů chladicí kapaliny za minutu. U motoru AMG-A45 je to 280 litrů. Samotný blok motoru je pak staven na spalovací tlaky až 160 barů, což je hodnota odpovídající spíše dieselům. Je tedy evidentní, že jde o velmi odolný motor.

Související témata:
Načítám