Článek
Tehdy se na takzvaný Race of Champions neboli „Závod šampionů“ sjela opravdu smetánka ze světa F1 – jména jako Alain Prost, Niki Lauda, Stirling Moss, James Hunt, nedávno zesnulý Carlos Reutemann a mnozí další – celkem to čítalo 14 světových šampionů. No a pak s nimi soupeřil i tehdejší nováček v F1, nějaký Senna. A věřte nebo ne, v závodě, kde všichni startovali v naprosto totožných autech, to je třeba zdůraznit, vyhrál.
Ne, bohužel nejde o onen konkrétní vůz, se kterým v roce 1984 Senna vyhrál – jde o jeho osobní 190 2.3 Cosworth rok výroby 1986, se kterou jezdil v běžném provozu. Vůz má dobře zdokumentovanou servisní historii, a dle dokumentů opravdu jde o „Sennomobil“. Vůz byl pravidelně servisován už od dob, kdy patřil firmě Team Lotus International, a v prosinci 2020 dokonce prošel renovací prahů, podběhů a podlahy.
„Stodevadesátka“ ve verzi Cosworth byla původně zamýšlena jako želízko v ohni pro rallye, konkrétně Skupinu B. Jenže jak dnes víme, v té době se už v této disciplíně rozmáhal pohon všech, zejména díky Audi Quattro. V Mercedesu se tedy rozhodli, že svůj sportovní sedan uplatní v jiných kategoriích.
Vzhledem k téměř ideálním rozměrům a zadnímu pohonu se tedy logickou volbou stalo DTM neboli Německý šampionát cestovních vozů. Motor – 2,3l atmosférický čtyřválec s šestnácti ventily – vyvíjeli profesionálové z britské firmy Cosworth, ačkoliv Mercedes 190 2.3-16 „Cosworth“ toto označení kupodivu nikde na karoserie oficiálně nenesl, a to ani pod kapotou.
Mercedesy 190 ve verzi Cosworth jsou dnes vyhledávanými youngtimery, podobně jako jejich úhlavní soudobý rival, BMW M3 E30. Tento konkrétní kus má najeto 126 915 kilometrů a jeho cenu experti z britské aukční síně Bonhams odhadovali okolo 25 tisíc liber. Nakonec se prodal o kapku levněji, za 22 500 liber, tedy za zhruba 670 tisíc korun. Zdá se, že čas, kdy bude tento vůz aspirantem na aukční rekordy, teprve přijde…