Hlavní obsah

Medvědí duel: Pohodová žehlička vs. testosteronový Grizzly

Foto: Jakub Misík

Oba modely dělí bezmála 30 let, ale i tak mají oba kousky co nabídnout

Jsou bez střechy a pod jejich kapotou pracuje benzinový osmiválec. Oba modely dělí bezmála 30 let, které ovšem demonstrují raketový posun technologií zastavovaných do automobilů. Srovnali jsme starý Mercedes-Benz SL 500 a novodobou bestii Mercedes-AMG S 63 Cabriolet. Čím nám klasická „žehlička“ tolik učarovala?

Článek

Víte, proč se čtvrté generaci roadsteru Mercedes-Benz SL říká žehlička? To kvůli tvaru jeho karoserie, protože především předek kypí podobnými tvary jako věc, která už od 15. století rovná naše oblečení. V továrně v německých Brémách se narodilo přes 200 tisíc kusů tohoto ikonického modelu s interním označením R 129, ovšem zhruba polovinu produkce tvořila právě testovaná varianta SL 500. Vznikly samozřejmě i deriváty od divize AMG, ovšem o ně prakticky nebyl zájem.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Náš bílý elegán byl původně určený pro severoamerický trh – tam o tyto vozy podle majitele dnes nikdo moc nejeví zájem, proto se dají koupit celkem levně, nicméně import, cla a komplikované přihlášení mnoho lidí odradí. U nás v Česku se „žehličky“ prodávají od cca 150 tisíc korun, ovšem většinou jde o vraky, které se dají oživit jen s pomocí mnohatisícové finanční injekce.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500

Vrcholová cena

Dnešními deriváty pohodlných cestovních kabrioletů značky Mercedes-Benz jsou novodobé verze SL nebo rovnou roadster AMG-GT. Jenže co za situace, když chcete opravdu vrcholový požitek z jízdy bez střechy? Pak tu je připraven model Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet, jehož základní cena startuje rovnou na částce 5,3 milionu korun.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet s větrolamy

Za tyhle peníze můžete mít docela slušný byt v metropolitních městech nebo si koupit rovnou celý panelák v problematických oblastech. Taky byste si mohli dovolit 31 modelů Dacie Logan v základní výbavě, a ještě by vám zbylo – tak vysoká je základní cifra. A jak to bývá u prémiových značek zvykem, standardní konfigurací to rozhodně nekončí, takže námi testovaný „medvídek“ stojí okolo 6 milionů korun. A to je fakt hodně.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Z druhé strany vzato je to ale fakt hodně „auto“. Na výčet výbavy by nestačily ani paměti Václava Klause, nepřeberná množství nastavení složitého infosystému zamotají hlavu nejednomu šoférovi, a navíc v naší specifikaci zde přibylo ještě pár položek od techniků z divize AMG. Seznámení se všemi funkcemi vozu zabere dobrou půlhodinku a stejně nevíte úplně všechno. Primárně však jde o auto bez střechy, u něhož nás zajímá něco úplně jiného.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Nestárnoucí kliďas

Na první pohled sice placatý stařeček působí ve srovnání s mladíkem napumpovaným testosteronem jako vtip na kolečkách, ale jeho pravé kouzlo vám učaruje až po usednutí za volant. Letmým pohledem po kabině zjistíte, že faceliftovaná verze (1995) přinesla už tehdy dodnes žádanou a podstatnou výbavu. Jde například o elektronickou stabilizaci podvozku, boční airbagy nebo xenonové světlomety. Postupně se přidaly další moderní prvky včetně optických kabelů pro audiosystém namísto měděných drátů.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500

Otočením klíčku do startovací polohy probudíte k životu kultivovaný a nehlučný pětilitrový vidlicový osmiválec. Přirozeně dýchající motor má výkon 225 kW – v přepočtu 306 evropských koní. Na dnešní poměry sice nejde o žádnou hitparádu, ale ve své době šlo o úchvatný výsledek pro dokonalý zážitek z jízdy – nebylo tolik aut, silnice prázdnější… Musíte si také uvědomit, že v té době jsme v Česku jásali nad vynálezem Felicie a boháči se mohli vozit svého času velmi mocným strojem.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500

Současný youngtimer SL 500 má co nabídnout i dnes. Z kabiny je dobrý výhled taky do stran, což nemůžeme říct o jeho moderním kolegovi, kterému se do širokých sloupků schová klidně velká dodávka přijíždějící zprava. Auto svým zpracováním, pohodlím a jízdními vlastnostmi definuje pojem roadster – v klidu, kochacím tempem, ale když je potřeba, umí zařadit „vášeň“.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Celkový požitek trochu kazí automatická převodovka, která sice do pohodového vozu patří, ale milovníky okamžité akcelerace nenadchne. I tak ale umí Mercedes slušně zabrat a vytočit otáčkoměr až k hranici 6 tisíc otáček, ovšem pořád v doprovodu elegantní práce motoru a bez zbytečného rámusu. Uvnitř si prostě chcete nasadit apartní klobouček a nechat se unášet na relaxační vlně. A to nás baví.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Emotivnější než elektromobil

Královský kabriolet třídy S sice není tak okázalý a u široké veřejnosti nepopulární jako vozy značky BMW, nicméně ani Mercedes si nenechává pro sebe, že je drahý, hlučný, agresivní a hodně výkonný.

Vzhledem k tomu, že vpředu pracuje čtyřlitrový osmiválec se dvěma turby, který nabídne výkon 612 koní a sílu 900 Nm, není asi moc fyzicky reálné (pro většinu lidí) takový kolos uřídit s manuální převodovkou. Devítirychlostní sportovní samočinná převodovka tady má své opodstatnění – ostatně při zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy byste efektivně řadit nejspíš nestíhali.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Brutální zrychlení a přetížení vám dnes nabídne kdejaký elektromobil, například severoamerická Tesla, jenže autu na baterky chybí to správné koření – řev motoru a démoni létající z výfuku. Pokud k sobě tyhle ingredience přidáte, zamícháte a uvaříte lépe než Jirka Babica, dostanete blažený pocit a husí kůži z toho, jaká síla létá při řízeném rozjezdu na všechna čtyři kola.

Foto: Jakub Misík

Podavač pásů

Kilometry drátů a splašených koní drží na silnici armáda počítačů. Bez nich by to dnes už opravdu nešlo, zvláštně u tak silného vozu, jakým je vrcholový požitkář divize AMG. Elektronika totiž dovolí většině majitelů tohoto typu vozu se kvalitně povozit i na okruhu, bez obav o přetočení poslat auto do lehkého přetáčivého smyku, který ovšem řídicí jednotky okamžitě srovnají. Jasně, systémy jdou vypnout, ale málokdo si troufne rozvášnit hračku za 6 milionů naplno a bez podpory počítačové mámy.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

Raději stejný osud 

Původní „žehlička“ se dá i s vypnutou kontrolou trakce celkem snadno a čitelně řídit – vzhledem k prodlevě automatu a relativně nízkému výkonu. Ale S 63 AMG 4Matic+ je bez hlídačů až zbytečně moc silný, tím pádem málokdo využije jeho skutečný potenciál závodního stroje. Techniku na to vůz má. Pokud by se přece jen našel někdo vyvolený, jistě uvítá relevantní data z vestavěné telemetrie, která umí například přesně změřit akceleraci z místa až na maximální hranici 300 km/h, kde čeká elektronický omezovač.

Foto: Jakub Misík

Mercedes-Benz SL 500 versus Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

A jak si stojí z pohledu dnešní doby? „Žehličkou“ oslníte skoro každého fanouška aut, spotřeba paliva ve městě se pohybuje okolo 20 až 25 litrů na sto kilometrů, nicméně při pohodových vyjížďkách za betonovou džungli jste schopni jezdit i pod 10 litrů na sto. Některé (často odcházející) náhradní díly jsou však extrémně drahé (například stínítko) a špatně se kupují. Sice nejde tak úplně o investiční auto (SL 500), ale ani o levnou záležitost. Ten pocit pohody, radosti a otevřeného nebe nad hlavou je však k nezaplacení.

Luxusem přeplněný Mercedes-AMG třídy S vám dá vše, co od hi-end auta očekáváte – tedy luxus, prestiž, výkon, bezpečnost, servilní prodejce a nejvyšší sazby na cokoli. Nemluvíme o nějakém pozlátku, nýbrž o technologicky vrcholovém kabrioletu, jehož výkonnostní potenciál koncoví zákazníci nejspíš nikdy nevyužijí. A ono je to možná dobře. Přece jen budeme raději vídat pozérské kabrio s bohatým šedesátníkem za volantem, než se dočítat v titulcích bulvárů o dalším zmařeném životě při pokusu o závodění.

Načítám