Hlavní obsah

McQueenův Mustang z filmu Bullittův případ jde do aukce

Foto: Ford

Originální filmové auto, které řídil sám Steve McQueen, bylo po dekádách ukrývání objeveno a nyní jde do aukce

Po neopakovatelném Le Mans je Bullittův případ pro všechny automobilové nadšence druhým nejoblíbenějším filmem se Stevem McQueenem. Jako detektivka je vlastně docela nudný a nejspíš by ve filmové historii zapadl, nebýt ikonické automobilové honičky, která se do dějin filmografie i do paměti autíčkářů zapsala zlatým písmem.

Článek

Ford Mustang 390 GT Fastback s detektivem Frankem Bullittem za volantem pronásleduje ulicemi San Francisca a jeho okolí Dodge Charger R/T 400 se dvěma padouchy – a Steve McQueen do jejího zrežírování dal vše. Napětí se stupňuje, akce je strhující, záběry dramatické, zvuk autentický a jízdní umění řidičů naprosto brilantní.

Bylo to poprvé, co se na filmovém plátně objevila takhle precizně natočená, zběsile rychlá a výživná (vždyť trvá přes 10 minut!) automobilová honička. Odpustíte jí i trochu umělecké licence (Mustang museli upravit, aby Chargeru stačil), těch pár pokažených záběrů i nadměrný počet odlétávajích poklic (8 z jednoho auta), protože podívaná je to prostě strhující. Smyky, skoky, jízda na plný plyn podbarvená řevem dvou silných osmiválců, Stevova práce s plynem a dvojité vyšlapávání spojky… běhá z toho mráz po zádech!

O to zvláštnější je, že se filmový Mustang (vlastně byly dva – ten, se kterým se bouralo a skákalo, skončil na vrakovišti) po natočení filmu ztratil, na dlouhé dekády naprosto zmizel z radaru a nikdo o něm nevěděl, čímž následoval překvapivý osud mnoha filmových aut. Studio ho totiž prodalo jednomu ze svých zaměstnanců, který ho brzy prodal jednomu policistovi z New Jersey (za pouhých 6 000 USD) a ten ho následně střelil (za stejnou částku) jistému Robertu Kiernanovi, který se s ním nijak zvlášť nechlubil. Dokonce ho několikrát odmítl prodat zpátky samotnému McQueenovi.

V jeho vlastnictví tak zůstal 40 let. Až když v roce 2014 Kiernan starší zemřel, jeho syn Sean kontaktoval Ford, aby je o osudu auta informoval. Ford si ho pak zapůjčil a poprvé ho ukázal veřejnosti v roce 2018 po boku zcela nového, o rovných padesát let mladšího Mustangu Bullitt, který si právě užíval svou premiéru.

Sean Kiernan původně neměl v plánu auto prodat, chtěl si ho nechat jako vzpomínku na otce, ale zjevně nakonec změnil názor. Originální Mustang Bullitt v zelené Highland Green tak půjde v lednu 2020 do aukce. Přestože odhadovaná hodnota se pohybuje nad 4 miliony USD (přes 90 milionů korun), sbíhají se sběratelům sliny. Ale přeplatit Ford nejspíš nebude nijak snadné. Zkusíte to?

Načítám