Článek
Speedster McLaren Elva je poctou závodním automobilům ze 60. let (v tomto konkrétním případě se automobilka ohlédla za modelem McLaren-Elva M1A). Když Britové představili v listopadu loňského roku novodobou reinkarnaci s 815 koňmi, bylo oficiálně uvedeno, že do prodeje zamíří 399 kusů.
Teď je vše jinak – automobilka McLaren totiž oznámila, že vyslyší volání zákazníků po větší exkluzivitě a razantně sníží počet vyrobených kusů o 150 jednotek. Počet aut totiž ovlivňuje zůstatkovou hodnotu, což je u sběratelské edice za desítky milionů zásadní parametr. Čím méně vyrobených aut, tím spíš půjde cena postupně nahoru.
Faktem však také je, že se trh s exkluzivními edicemi superdrahých supersportů začíná nasycovat. Vždyť s limitkou speedsterů začalo nedávno Ferrari a rychle se přidal McLaren, Aston Martin i Bentley, přičemž každý chce vyrobit pár stovek kusů s astronomickou cenovkou. A najít pro ně znuděné miliardáře je zjevně stále těžší. Právě proto se McLaren rozhodl snížit počet vyrobených aut na pouhých 249 kusů. S cenovkou kolem 40 milionů korun na tom ale ani tak neprodělá...
Připomeňme, že čtyřlitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec (interně označovaný M840TR) z modelů 720S nebo Senna nabídne v případě Elvy 815 koní (599 kW) a zrychlení na stovku pod tři sekundy. Točivý moment má hodnotu 800 newtonmetrů, síla uprostřed umístěného motoru se přenáší na zadní pneumatiky skrz sedmistupňovou automatickou převodovku. A co je důležité, tenhle dvoumístný speedster, který se k zákazníkům dostane koncem letošního roku, má klasickou silniční homologaci, takže jej můžete mít „na značkách“ a prohnat se s ním na své oblíbené silnici.