Hlavní obsah

McLaren prodal své sídlo ve Wokingu za 5 miliard korun

Foto: McLaren

Pro britský McLaren je v posledních měsících ekonomická situace velice složitá. Po masivním propuštění nakonec došlo k tomu, co už automobilka naznačovala loni – k prodeji firemního sídla v britském Wokingu. Zájemce za něj vyplatil v přepočtu 5,1 miliardy korun.

Článek

McLaren, výrobce sportovních automobilů a účastník F1, zažívá špatné časy. Příčinou je menší zájem o nové vozy, měsíce odložených startů v rámci F1 i nižší poptávka po jím nabízených technologiích. To vše již vyústilo k propuštění 800 zaměstnanců (původně se plánovalo, že o práci přijde 1 200 lidí) a nynějším prodejem ústředního sídla v britském Wokingu.

Automobilka si své moderní sídlo, kde probíhá vývoj i samotná výroba, začala stavět v roce 2009, dokončeno bylo o tři roky později. Monumentální komplex přišel na 300 milionů liber (podle aktuálního kurzu asi 8,9 miliardy Kč). Z hlediska architektury jde o fascinující spojení skla, betonu, zeleně a vodních ploch. Když se díváte z ptačí perspektivy, je hlavní budova ve tvaru kruhu.

Sídlo, které efektivně využívá slunce i dešťovou vodu, situované asi hodinu jízdy od Londýna jihozápadním směrem, projektoval architekt Norman Foster. O slavnostní otevření se 17. listopadu 2011 postaral tehdejší premiér David Cameron. V té době chtěl McLaren produkovat ročně 4 000 vozidel (loni to bylo 2 700, o 42 procent méně než v roce 2019).

Automobilka za sídlo chtěla utržit 200 milionů liber, dostala ale o 30 méně. Namísto šesti miliard korun tak McLaren dostal podle aktuálního kurzu britské libry 5,1 miliardy Kč. Majitelem je nyní společnost Global Net Lease, která se zavázala, že zdejší sídlo bude McLarenu pronajímat po dobu 20 let.

Další detaily transakce zveřejněny nebyly, ale předpokládáme, že v momentě, kdy se britská automobilka postaví na nohy, bude mít na svou nemovitost předkupní právo. A vzhledem k tomu, že jde o velice specifickou nemovitost, mohla by být oním pověstným světlem na konci tunelu skutečnost, že by americká investiční společnost GNL za takto vysokou cenu nekupovala sídlo McLarenu, když by si nebyla jista, že v příštích letech jejich vývoj i výroba poběží.

Doufáme v to, protože bez McLarenu by byl svět supersportovních automobilů mnohem chudší

Související témata:
Načítám