Článek
Jedním z „praotců hypersportů“ byl i McLaren F1. Vůz se závodní technikou a netradičním třímístným uspořádáním tehdy trhal rekordy ve všech myslitelných kategoriích a jeho cena dnes roste raketovým tempem. V roce 1998, tedy na konci svého výrobního cyklu, odešla F1 jako vítěz, když stanovila s rychlostí 386 km/h rekord nejrychlejšího produkčního auta světa. Až v roce 2005 byl McLaren pokořen Koenigseggem CCR a následně i Bugatti Veyron.
Naprosto fascinující je na F1 i její agregát. Gordon Murray – zakladatel McLarenu, trval na tom, aby byl vrcholný vůz značky poháněn atmosférickým motorem pro lepší ovladatelnost a spolehlivost. Stalo se tak a F1 se dočkala dvanáctiválce S70 o objemu 6,1 litru vypůjčeného od BMW. Motor dosahoval ve své době zcela nevídaného výkonu 627 koní přenášeného na zadní kola skrz klasickou manuální převodovku. A to v autě, jehož hmotnost spadla díky použití karbonového monokoku (poprvé v historii produkčních aut), na 1138 kilogramů. S velkou oblibou se zmiňuje taky fakt, že jsou některé části motorového prostoru okolo výfuků pokryty fólií ze zlata. Byl to nejlepší způsob, jak odstínit ohromné množství generovaného tepla.
McLaren F1 zkrátka v roce 1992 dobyl svět a nyní, o 26 let později má britská automobilka v plánu svůj veleúspěch zopakovat. Třímístný pokračovatel legendární F1, na kterém se momentálně v domovském Wokingu intenzivně pracuje, je už delší dobu znám pod kódovým označením BP23. Jenže teď uvolnil McLaren na svém twitterovém účtu také vůbec první teaser video a zároveň i oficiální název.
Introducing the McLaren Speedtail
— McLaren Automotive (@McLarenAuto) July 25, 2018
Our next Ultimate Hyper-GT
All will be revealed in October 2018#McLaren #McLarenSpeedtail #Hypercar pic.twitter.com/LGsXRbfeOS
Zatím jej nevidíte, ale stejně se seznamte s vozem jménem Speedtail. Slovo Speedtail navazuje v McLarenu na tradici „Longtail“ modelů a zároveň podle slov značky: „Evokuje maximální rychlost vyšší než jakýkoliv dosavadní mclaren a zároveň plynulý, velmi aerodynamický design.“
Kratičké vyjádření nešetří ani dalšími superlativy. McLaren hovoří o své chystané novince jako o „Hyper-GT“ cestovním voze a zároveň jako o nejluxusnějším kdy vyrobeném modelu značky. Nic dalšího ani konkrétnějšího ovšem nevíme. Vyrobeno bude 106 kusů, tedy stejný počet jako původní F1. Na každý kousek je už nyní zákaznická rezervace a jak už to u vozů tohoto ražení bývá, první prezentace proběhne za zavřenými dveřmi v rámci autosalonu v Ženevě. Snad se někomu podaří propašovat ven alespoň pár obrázků pro nás „chudáky“ tam venku.