Článek
O McLarenu F1 se toho už napsalo tolik, že by za nás úvod mohli pravděpodobně napsat i čtenáři – ladné a přitom sebevědomé tvary, uvnitř 6,1l dvanáctiválec původem od BMW, neobvyklé trojsedadlové uspořádání interiéru, motorový prostor vykládaný 14karátovým zlatem pro lepší rozptýlení tepla, nejrychlejší silniční auto své doby (386 km/h, což mu vydrželo přes deset let), a dodnes nejrychlejší auto poháněné atmosférickým motorem. Toť výčet toho, co vytane na mysli hned „z fleku“, ale nejspíš to vlastně znáte. Jedině, že byste nás právě četli náhodou.
McLaren F1 navrhnul designér a opravdový mistr svého řemesla jménem Gordon Murray. Záměrně auto navrhnul tak, aby bylo nejen rychlé na rovinkách a schopné na okruhu, ale zároveň technicky robustní a jednoduché, přitom stále relativně použitelné pro normální projížďku a vychutnání požitku z jízdy. Není se co divit, že F1 byla tak dobrá – Murray navrhnul jeden z nejlepších monopostů F1 všech dob. Je tedy pochopitelné, že když se jedno takové auto (kterých všeho všudy vzniklo jen 106) objeví někde na prodej, internet zažívá ekvivalent malého zemětřesení.
Teď je jeden takový kousek na prodej u společnosti Gooding & Company v kalifornském letovisku Pebble Beach. Tentokrát máme to štěstí, že máme alespoň představu o ceně, za kterou by se vůz mohl v aukci vydražit, a tak vás pro tentokrát nebudeme napínat – 15 milionů dolarů, tedy nějakých 315 milionů korun.
Čím je tedy tento konkrétní McLaren F1 s číslem šasi 029 výjimečný? Tedy kromě toho, že je to výjimečný supersport sám o sobě? Jednak má speciální hnědý lak, celým názvem Creighton Brown, a jde s jistotou o jediný McLaren F1, který kdy takový lak nesl. K tomu si potom přičtěme poměrně konzervativní kombinaci světle a tmavě hnědého čalounění a můžete si být jisti, že druhou takovou F1 určitě na světě nenajdete.
Nicméně dalším zásadním prvkem u vzácného a sběrateli vyhledávaného vozu je jeho nájezd. Pro prvního majitele musí být naprosto sžírající potlačovat touhu se v autě v neděli za pěkného počasí projet – ale ono se to vyplatí, neboť sběratelé jsou ochotni si za takto zachovalá auta hodně, hodně připlatit. Této F1 svítí na tachometru nájezd pouhých 241 mil, tedy 385,6 kilometrů.
První majitel, který pocházel z Japonska, auto vzal na projížďku jen velmi zřídka, a nejspíš se jím většinou jen tak kochal. Podobně pokračoval i druhý a současný majitel ze Spojených států – vždyť vůz vzhledem k věku najel jen 15 kilometrů za rok! Je tedy docela dobře možné, že jde o vůbec nejzachovalejší F1 na světě.
Nový majitel se kromě skvělé techniky klasického sportovního vozu bude moci těšit z řady doplňků a dalšího vybavení – nechybí pochopitelně ani původní tovární zavazadla, která perfektně pasují do úložných prostorů v bocích vozu. Nechybí ani hodinky TAG-Heuer ze speciální edice nebo titanové nářadí nalakované zlatou barvou, které rovněž bylo součástí vybavení při koupi nového McLarenu F1. Je to neuvěřitelné, ale auto dokonce jezdí na původních pneumatikách Goodyear Eagle F1, na kterých vyjelo z fabriky. Dražba se koná již toto léto, konkrétně 14. a 15. srpna.