Hlavní obsah

Mazda vrací do hry Wankelův motor! I když jen digitálně

Foto: Mazda

Už roky se intenzivně spekuluje o tom, že Mazda vrátí do výroby unikátní rotační motor. Nyní je řečem konečně konec, a my vám tak můžeme slavnostně představit nový model právě s tímto pohonem. A jde o pěkně nabroušené závodní auto! Jenže vyrobené je pouze z nul a jedniček a projedete se s ním akorát v počítačové hře.

Článek

Milostná aféry Mazdy a rotačního motoru je dlouhá a velmi dobře zdokumentovaná. Všechno začalo v roce 1967, kdy japonská automobilka převzala čerstvý německý vynález Felixe Wankela a instalovala ho do karoserie nádherného sněhobílého kupé Cosmo. Později s rotačním motorem dokonce vyhrála Le Mans a poháněla jím řadu úžasných sportovních aut jako RX-7 nebo RX-8. Jeho výroba však s RX-8 v roce 2012 skončila a od té doby k nám proudí jen spekulace – jednou o tom, že ho Mazda vyrobí, a pak zase o tom, že ho nevyrobí. Fanouškům tak nezbývá, než doufat.

Nyní se však můžou radovat, protože se tento jedinečný motor vrací pod kapotu Mazdy. I když pouze v digitální podobě konceptu závodního auta pro oblíbenou konzolovou hru Gran Turismo Sport. Fakticky jde o upravenou verzi nádherného konceptu RX Vision z roku 2015, který se nikdy nezhmotnil (a nejspíš se tak nikdy ani nestane) v sériový vůz. Tohle je tak nejspíš na dlouho jediná šance svézt se s moderní Mazdou s rotačním motorem…

Foto: Mazda

Návrh Mazdy digitalizovalo studio Polyphony Digital, které stojí za hrou Gran Turismo

A svezení to bude zaručeně parádní – vůz má totiž vysokootáčkový wankel s výkonem 570 koní na pouhých 1 250 kilo, k tomu kompletní závodní podvozek, aerodynamický bodykit a další náležitosti patřící ke specifikaci GT3. Prostě plnokrevný závoďák, který bude radost prohánět po okruzích celého světa – tedy aspoň po těch digitálních.

Foto: Mazda

Závodní koncept ve specifikaci GT3 zdobí obrovské křídlo na zádi. Všimněte si taky výfuků hned za předními koly, z nich půjde asi pěkný jekot a občas vyšlehne i nějaký ten plamen!

Je to sice nádhera, ale jen nám to připomíná, jak moc nám rotační Mazda chybí. Vývojáři japonské automobilky se v průběhu dekád pořádně nadřeli, aby z nadějné koncepce vytěžili maximum, ale nikdy tak docela neodstranili vrozené neduhy wankelu – nízký točivý moment, vyšší spotřebu a emise a nutnost pravidelných generálek.

V dnešní době přiklánějící se čím dál víc k čisté elektromobilitě už tak šance na reinkarnaci motoru s rotačními písty nejsou vysoké. Fanoušci přesto nepřestávají doufat.

Načítám