Článek
Milostná aféry Mazdy a rotačního motoru je dlouhá a velmi dobře zdokumentovaná. Všechno začalo v roce 1967, kdy japonská automobilka převzala čerstvý německý vynález Felixe Wankela a instalovala ho do karoserie nádherného sněhobílého kupé Cosmo. Později s rotačním motorem dokonce vyhrála Le Mans a poháněla jím řadu úžasných sportovních aut jako RX-7 nebo RX-8. Jeho výroba však s RX-8 v roce 2012 skončila a od té doby k nám proudí jen spekulace – jednou o tom, že ho Mazda vyrobí, a pak zase o tom, že ho nevyrobí. Fanouškům tak nezbývá, než doufat.
Nyní se však můžou radovat, protože se tento jedinečný motor vrací pod kapotu Mazdy. I když pouze v digitální podobě konceptu závodního auta pro oblíbenou konzolovou hru Gran Turismo Sport. Fakticky jde o upravenou verzi nádherného konceptu RX Vision z roku 2015, který se nikdy nezhmotnil (a nejspíš se tak nikdy ani nestane) v sériový vůz. Tohle je tak nejspíš na dlouho jediná šance svézt se s moderní Mazdou s rotačním motorem…
A svezení to bude zaručeně parádní – vůz má totiž vysokootáčkový wankel s výkonem 570 koní na pouhých 1 250 kilo, k tomu kompletní závodní podvozek, aerodynamický bodykit a další náležitosti patřící ke specifikaci GT3. Prostě plnokrevný závoďák, který bude radost prohánět po okruzích celého světa – tedy aspoň po těch digitálních.
Je to sice nádhera, ale jen nám to připomíná, jak moc nám rotační Mazda chybí. Vývojáři japonské automobilky se v průběhu dekád pořádně nadřeli, aby z nadějné koncepce vytěžili maximum, ale nikdy tak docela neodstranili vrozené neduhy wankelu – nízký točivý moment, vyšší spotřebu a emise a nutnost pravidelných generálek.
V dnešní době přiklánějící se čím dál víc k čisté elektromobilitě už tak šance na reinkarnaci motoru s rotačními písty nejsou vysoké. Fanoušci přesto nepřestávají doufat.