Článek
Když se Miata poprvé ukázala 10. února 1989 na autosalonu v americkém Chicagu, byl z toho pěkný poprask. Dvoumístné auto bez střechy s pohonem zadních kol určené jen pro zábavu? To od rozumných a praktických Japonců nikdo nečekal. Ale všem se moc líbila a všichni ji chtěli, Mazda ji skoro ani nestačila vyrábět. A tak začal příběh jedné automobilové legendy…
Teď přetočíme kalendář o třicet let a MX-5 je stále tu a v plné síle. Čtvrtá generace ND má stejnou vizi (jednoduchý a malý roadster pro radost), stejnou koncepci (točivý atmosférický motor vpředu a pohon zadních kol) a hlavně je pořád tím samým ryzím řidičským potěšením. Za to si Mazda zaslouží potlesk. A další salvu potlesku by měli spustit všichni fanouškové Miaty za tuhle narozeninovou edici.
Poznáte ji snadno podle neobvyklé barvy Racing Orange, která se inspiruje v barvě oblak časného úsvitu a hlavně připomíná ikonického vítěze Le Mans z roku 1991, závodní speciál 787B. Stejnou oranžovou najdete i na brzdových třmenech Brembo (vpředu) a Nissin (vzadu) schovaných za černě lakovanými kovanými koly Rays a v interiéru na anatomických sedadlech Recaro, hlavici řadicí páky, výplních dveří a dekoru palubní desky. Ve výbavě má výroční model také tlumiče Bilstein, samosvorný diferenciál a audio Bose.
Každý kus edice ke 30. výročí bude mít vlastní pořadové číslo a vznikne pouhých 3 000 kusů se 184koňovým dvoulitrem a manuálem. Vybrat si můžete jen mezi roadsterem s látkovou střechou a verzí RF s elektricky skládanou plechovou střechou. Po speciálních edicích Miaty je vždycky velká sháňka a u téhle narozeninové to bude jen intenzivnější, takže pokud jste se do ní zamilovali (stejně jako my), tak s telefonátem do Mazdy rozhodně neváhejte!