Článek
Není tomu tak dávno, co jsme tu měli od různých automobilek vždy jeden klíčový model, který danou značku buď postavil na nohy, nebo rovnou zachránil před krachem. Pro mladoboleslavskou Škodovku to byla první Octavia, pro Porsche třeba první Boxster. Kdybychom se vás ale zeptali, který model byl klíčový pro automobilku Mazda, jistě by kdekdo tipoval buď klasiku jménem MX-5, případně dokonce další úspěšný sporťák RX-7.
A v podstatě by taková odpověď ani nebyla chybná – MX-5 je dodnes nejprodávanějším sporťákem všech dob a RX-7 se, i přes nevšední koncepci, vyráběla celkem ve třech generacích.
Ještě dávno před těmito ikonickými sporťáky ovšem Mazda excelovala se svým prvním automobilem - R360 Coupe. Tento malinkatý vůz poháněl 360cc motor o výkonu 16 koní. Japonská automobilka, na rozdíl od svých rivalů s dvoutakty, používala čtyřtakt. Vůz vážil pouze 380 kilogramů, takže i takto skromná pohonná jednotka neměla příliš práce.
Pravda, z maximální rychlosti 90 km/h se nikdo na zadek neposadí, nezapomeňme však, že se tu bavíme o raných šedesátých letech. Taková cestovní rychlost na tehdejší silnice v Japonsku (a vlastně ve většině světa) bohatě stačila. R360 se nabízela výhradně na domácím trhu, zajímavostí je, že si vůz hned první prodejní den objednalo 4 500 zájemců.
Hvězda Mazdy R360 hned tak nezhasla – během prvního roku ve svém segmentu tvořila v Japonsku téměř dvě třetiny prodejů. Později to bylo stále úctyhodných 15 procent. Časem vznikly i různé variace jako sedan nebo kombi.
Nízká hmotnost nebyla dána jen kompaktními rozměry – v Mazdě už tehdy věděli, že méně znamená více. R360 měla hliníkové hlavy válců, uložení převodovky a olejová vana byly z hořčíkové slitiny. Z hliníku potom byla třeba i kapota a zadní okno bylo z plexiskla. Šasi bylo z bezrámového monokoku, nezávislé zavěšení na všech čtyřech kolech potom eliminovalo vibrace a zvyšovalo pohodlí. Řadilo se čtyřstupňovou manuální převodovkou nebo příplatkovým poloautomatem.
Mazda si tehdy účtovala za model R360 Coupe 300 tisíc jenů, což by po započítání inflace dnes dělalo něco okolo 167 tisíc korun. Za takové peníze vlastně člověk dostal docela hodně muziky – pokud bychom se tedy na věc dívali tím pohledem, že jde vlastně o pohodlnější alternativu k motorce. Přičemž člověk může v pohodlí vytáhnout drahou polovičku někam k vodě, ale zároveň se nemusí bát, že by cestou zpět zmokl.
Ano, RX-7 a vlastně i RX-8 byly pravověrné sporťáky. A MX-5 je ikona. Ale až jedno z nich uvidíte – nebo vlastně jakoukoliv moderní Mazdu – vzpomeňte si, že všechny čtyřkolové Mazdy začaly u maličkého roztomilého vozítka, které nevážilo ani půl tuny. A přesto má v historii značky slušnou váhu.