Hlavní obsah

Mazda MX-5 slaví třicítku, ale stejně může být jako nová

Foto: Mazda

Milujete první generaci Mazdy MX-5, ale nechcete mít doma zrezlý exemplář? Nemáte to jednoduché, protože koroze trápí takřka všechny exempláře prvních dvou generací. Ale Mazda nyní nabízí renovační program, po kterém bude i ta první, a dnes už značně ojetá, vypadat jako nová.

Článek

No jasně, jde tu takřka o milion korun. Ale ruku na srdce, milion za něco úžasného a puritánského, to v automobilovém světě není zase tak vysoká suma. A první generace populární Miaty skvělá a puritánská rozhodně je. A navíc všichni víme, že: „Miata Is Always The Answer!“. Kdyby někdy někdo sepsal automobilovou bibli, bude tohle jedno z hlavních přikázání.

Mrkačka je kult a zaslouží si bezva stav

O výborných jízdních vlastnostech malého roadsteru nepochybují většinou ani majitelé jiných aut. Jistě, ne vše na ní musí vyhovovat každému, ale pořád je to zábavné malé a skvěle vyvážené auto. A první generace s mrkačkami má takřka kultovní postavení, takže automobilka Mazda přikročila k zajímavému kroku, který většinou nabízejí jen prestižnější značky jako Porsche, Jaguar, Ferrari nebo Mercedes-Benz – spustila vlastní renovační program.

Miata sice není zrovna Carrera nebo E-Type, ale pokud dělá svému majiteli radost, zaslouží si být ve stoprocentním stavu. A kdo ji do něj dostane lépe než samotná automobilka? Právě na tu se tak můžete obrátit, pokud byste rádi viděli vaši hračku ve stavu, v jakém opustila výrobní linku.

Foto: Mazda

Pořádná renovace se dělá do posledního šroubku

Po renovaci v lepší kondici než kdysi

Akce se zatím týká opravdu pouze první generace, která asi nejlépe vystihuje původní myšlenku a svým duchem připomíná klasické lehké a zábavné britské roadstery, jen je spolehlivější. Ostatně právě to byla myšlenka, kterou vývojářům Mazdy vnukl motoristický novinář Bob Hall, který se následně i jako poradce podílel na vývoji. To proto ji máme v branži všichni tak rádi.

Oddělení renovací už má i několik renovací letos třicetiletého roadsteru za sebou a práce je to skutečně skvěle odvedená. Ojeté a mnohdy unavené miaty jsou zrenovovány do takové kondice, že by se jejich stav dal označit dokonce za lepší, než jaký byl těsně po vyrobení. Záleží na tom, jak moc jste ochotni do starého, a dnes už většinou levného roadsteru investovat.

Foto: Mazda

Odborníky z Mazdy zajímá opravdu každý detail

Ozdravná kúra a tok statisíců 

Základní balíček stojí 2,5 milionu japonských jenů, což je přes 550 tisíc korun. I tak by ale měla Mazda vypadat jako nová. Automobilka vymění kapotu, víko kufru, přední blatníky, dveře, opraví veškerá poškození a auto nově nalakuje. Při opětovném smontování se ještě namontují nová světla, stěrače a také nová skládací střecha.

Když si připlatíte něco přes 150 tisíc korun, dostanete i novou palubní desku, potahy sedadel a koberce. Za další částku přesahující 170 tisíc je pak k mání generálka motoru s výměnou sání, výfuku, chlazení a převodovky. A pokud přidáte ještě 87 tisíc korun, můžete se těšit i na nový podvozek a brzdy.

Foto: Mazda

Jako když byla vyrobena, nebo spíš ještě lepší

Evropa si počká, ale třeba se i dočká

Za kompletní renovaci se tedy dostanete skutečně na zhruba milion korun. To není zrovna málo, protože nejlevnější miaty NA stojí jen pár desítek tisíc korun a sedmiciferná suma vám bohatě stačí na zcela novou MX-5. Jenže někdo zkrátka nechce novou, když může mít starou mrkačku. Každé auto, které projde péčí Mazdy, se může těšit i na servis klimatizace a sadu nových originálních čtrnáctipalcových kol s pneumatikami Bridgestone SF325. Majitelé mohou být v klidu díky záruce na jeden rok nebo 10 tisíc kilometrů na všechny nové a zrenovované části svého auta.

Teď ale pár špatných zpráv. Za prvé je celá akce zatím dostupná pouze pro domácí japonské zákazníky. Automobilka sice kvůli značnému zájmu zvažuje nabídku rozšířit celosvětově, ale dosud tyto plány ještě nepotvrdila. A zatím se mohou přihlásit také majitelé první verze s motorem 1,6 litru, a to ještě jen základního modelu. Na větší osmnáctistovky, faceliftované verze a různé speciální modely prý teprve dojde. Automobilky se už dotazují i majitelé jiných typů, například ikonického kupé RX-7, ale i ti mají zatím smůlu. Prý ale v Mazdě „pečlivě naslouchají přáním svých zákazníků,“ takže třeba nejde o poslední podobný projekt japonské automobilky.

Technici Mazdy zvládnou zrenovovat šest aut za rok, protože poctivá práce na každém exempláři si vyžádá zhruba dva měsíce práce. Nespěchat se ale vyplácí, protože jen tak je možné zrenovovat Mazdu do tak skvělého stavu. Navíc se během prací můžete do továrny i podívat a setkat se také s oběma mechaniky, kteří se vaší Miatě věnují. Alespoň jim vysvětlíte, proč je právě vaše MX-5 tak důležitá. Ale oni to vědí, určitě znají tu správnou odpověď, protože:  „Miata Is Always The Answer!“

Načítám