Článek
Třicetiny má člověk jen jednou za život, takže na oslavu těch svých jsem zamluvil hospodu, zajistil DJe, zaplatil sud piva a pozval partu nejlepších kamarádů. Prostě jsme si to udělali hezký. Pili jsme, grilovali a povídali a zase pili… a zbytek si už moc nepamatuji, takže to považuji za povedenou akci. Ale Mazda nejspíš nenašla pro všechny nadšené fanoušky legendární Miaty dost velký party stan, proto jim připravila trochu jiné překvápko.
Přivítejte speciální edici MX-5 s názvem 30th Anniversary, kterou si díky speciálnímu oranžovému laku Racing Orange (připomínajícímu legendární závodní speciál 787B, vítěze Le Mans 1991) rozhodně nespletete. Kromě unikátního laku přináší ještě výkonnější brzdy od Bremba (vpředu) a Nisinu (vzadu) s oranžovými třmeny, černě lakovaná 17palcová kovaná kola Rays a jako třešničku na dortu anatomická sedadla Recaro čalouněná Alcantarou a doplňky interiéru v barvě laku – rámečky výdechů klimatizace a obšití volantu, řadicí páky a sedadel. A ještě malý štítek na boku, aby vám to kamarádi věřili.
Je na ni vážně radost pohledět, ale ještě větší radost je ji řídit. Když do ní nasednete, je to jako byste vklouzli do svých oblíbených běžeckých bot. MX-5 vám padne jako ulitá a je spíš vaším prodloužením než věcí, kterou musíte ovládat. Od prvního momentu za volantem jste okamžitě propojení – řídit stačí konečky prstů, řadíte pouhým pohybem zápěstí, brzdy dávkujete na milimetr přesně a meziplyny při podřazování jsou čistě intuitivní.
Taky proto, že motor tak nadšeně reaguje na každé pobídnutí. Atmosférický dvoulitr má radost ze života, kterou projevu basovým bručením v dolní půlce otáčkoměru a podrážděným jekotem v té horní, a od posledního faceliftu taky víc síly – 184 koní není vyloženě na trhání rychlostních rekordů, ale ve srovnání s dosavadními 160 koni si trochy příjemného zátahu navíc všimnete.
Tužší tlumiče Bilstein pak přinášejí méně naklánění a víc stability v zatáčkách, Miata je s nimi zakousnutá do asfaltu a nechá se vést ještě precizněji. Pořád v sobě má svou původní hravost a přizpůsobivost danou kapesními rozměry a pohonem té správné nápravy, ale nyní působí víc jako skutečné sportovní auto.
Přesto stačí povolit plyn a můžete si klidně plout po silnici a užívat si sluneční paprsky a vítr ve vlasech. Je to příšerně návykové, takže každé ráno budete koukat z okna, a když nebude pršet/sněžit/potopa světa, budete muset skočit za volant a jezdit. A jezdit. A jezdit, dokud vám u benzinky nepřestřihnou platební kartu.
Pravda, tohle v sobě mají všechny miaty, ne jenom tahle oranžová „aniverzára“. Ta vám ten zážitek zpříjemní unikátní barvou, krásnými doplňky a hezkým mixem výbavy. Ale pokud za ni nechcete dát tolik peněz, bude vám klidně stačit i běžný dvoulitr. A pokud nepotřebujete tolik rychlosti a toužíte jen po ryzím řízení, základní patnáctistovka je dost živá, aby vás bavila, a ušetříte na ní dost peněz. Jenže proč si to neudělat hezký? Vždyť žijeme jen jednou…
Mazda MX-5 30th Anniversary rozhodně není levná – stojí 913 900 Kč s plátěnou střechou a 983 900 Kč jako kupé RF. To proto, že jde o nadstavbu druhé nejvyšší výbavy, ale má tak vše, co byste si od své Miaty přáli, a řadu krásných doplňků navíc. Limitovaná edice 3 000 kusů vám pak zajistí vyšší zůstatkovou hodnotu, kdybyste se ji náhodou rozhodli prodat…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, atmosférické plnění, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 137 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 219 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 915/1 735/1 225 mm |
Rozvor | 2 310 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 130 l |