Hlavní obsah

Mazda MX-30 – Elektrická stylovka do města s kompromisy

Foto: Martin Jánský

Mazda stále věří svým spalovacím motorům, ale ani ona nedokáže utéct elektrické budoucnosti, proto přichází se svým prvním elektromobilem. Přestože vizuálně sází na styl, zachovává si určitý rozumný přístup. Bude to ale na dnešní konkurenci stačit?

Článek

Na první Mazdu s označením MX (Mazda Experimental) si nejspíš nebudete pamatovat – zapomněli na ni totiž i lidé z automobilky, a když ji objevili po čtyřech dekádách spánku v rohu skladu pod nánosem prachu, byli velmi překvapení, jak si jejich předchůdci v roce 1981 představovali budoucnost městských aut. Realita by původním tvůrcům určitě vyrazila dech…

Marc Deschamps ze studia Bertone se na MX-81 vážně vyřádil a přišel se skutečně futuristickým konceptem, jenže nová MX-30 ukazuje, jak by mělo vypadat městské auto pro 21. století. Karoserie kompaktního crossoveru s elegantně splývavou zádí přitahuje spoustu pohledů (pomáhá tomu i speciální bílo-vínové lakování výroční edice ke 100. výročí automobilky), a i když můžete kroutit hlavou, proč by si někdo pořizoval do města crossover, dnešní zákazníci je prostě chtějí kvůli lepšímu přehledu za volantem a snazšímu nastupování a vystupování.

Foto: Martin Jánský

Pro svou elektrickou prvotinu zvolila Mazda oblíbený koncept SUV-kupé

A když už jsme u toho, určitě vás upoutaly ty zvláštní dveře – na bocích jsou totiž dva páry, ale ten zadní je menší a otevírá se protisměrně až po otevření těch předních. Mazda totiž vnímá, že po městě vozí auta nejčastěji jen řidiče se spolujezdcem, kteří druhý pár dveří nutně nepotřebují A pokud se přeci jen rozhodnete na zadní sedadla usadit děti (dospěláka tam vmáčknete, ale bude to pro něj působit docela klaustrofobicky), přístup k nim je ulehčený druhým párem protisměrně otevíraných dveří (koncept převzatý z gran turisma RX-8), takže odpadá obvyklá gymnastika u třídveřových aut.

Foto: Martin Jánský

Přístup do interiéru je vskutku neortodoxní

Vklouzněte za volant a budete mít spoustu věcí k objevování – od digitální výbavy (displej přístrojového panelu doplněný průhledovým displejem, střídmě pojatý infotainment nebo digitální panel klimatizace) přes netradiční architekturu (vysunutá konzole s voličem převodovky a ovládáním infotainmentu, abyste je měli pěkně po ruce) a neobvyklé materiály (mimo běžných plastů a látek je tu také veganská alternativa kůže, materiál z recyklovaných PET lahví na čalounění dveří nebo korek na středové konzole pocházející z ekologických zdrojů) až po chytrá řešení (držáky nápojů s krytkou nebo úložný prostor ve středové konzole).

Foto: Martin Jánský

Kabina je ergonomická a prezentuje se zajímavými materiály

Autonomní řízení sice ještě není tak daleko, aby volant mohl zajet do palubní desky, a vy jste se mohli dívat na televizi (ačkoliv tu máte adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu, takže se na jízdu po dálnicích a hlavních tazích nemusíte tolik soustředit), jak předpokládali tvůrci MX-81, ale jinak je kabina Mazdy vážně moderní, promyšlená a ergonomicky perfektní.

Hlavní inovací MX-30 je elektrický pohon, který je pro městské použití prostě ideální – žádný hluk, žádné vibrace a žádné zplodiny, jen bryskní reakce a instantní zátah, to vše naprosto v tichu (navíc odhlučnění MX-30 je skutečně špičkové). MX-30 se snadno ovládá a příjemně se řídí, je pohodlná a obratná, takže proplouvání městskou dopravou je v ní prostě radost a parkování je díky 360° kamerovému systému a senzorům hračkou. Zatím to tedy vypadá hodně slibně, že? Ne tak rychle…

Mazda totiž postavila svůj první elektromobil na již existující konvenční platformě modelu CX-30, z čehož plyne celá řada kompromisů. Kompaktní elektromotor nechal pod přední kapotou spoustu nevyužitého prostoru (časem tam přibude plánovaný rotační motor jako prodlužovač dojezdu, na některých trzích se MX-30 dokonce prodává s běžným spalovacím motorem), který se naopak nedostává posádce – 4,4 metru dlouhá MX-30 tak nabízí asi tolik životního prostoru jako o 38 cm kratší BMW i3 (které bylo od počátku navržené jako elektromobil).

Foto: Martin Jánský

Prostor pod přední kapotou je dost nevyužitý. Proto ho zbývá méně pro posádku

Dalším kompromisem je nízká kapacita baterie – Mazda sice argumentuje hmotností (váží jen tři metráky), emisemi CO2 při její výrobě a koncovou cenou, nicméně těch 35,5 kWh se zdá na takhle velký crossover docela málo, a MX-30 tak odsuzuje do role (pří)městského auta. Tady se vám však odmění ukázkovou efektivitou (můžete ji přimět jezdit i za 12 kWh/100 km), takže byste na jedno nabití mohli teoreticky ujet až 250 km, realita kombinovaného provozu bude spíš kolem 170 km – což však většině lidí stále pokryje větší část týdenního popojíždění.

MX-30 také postrádá přirozenou lehkost pohybu, kterou máme tolik rádi na ostatních Mazdách. Elektrický motor se zátahem 265 Nm je na 1,6 tuny vážící crossover pouze dostatečný, řízení je mdlé a podvozek působí poněkud prkenně. Řídit MX-30 prostě není taková radost.

Člověk se za volantem MX-30 zkrátka nemůže zbavit dojmu, že celá myšlenka prvního sériového elektromobilu vznikla v Mazdě narychlo a spíše z donucení, nikoliv z přesvědčení. Výsledek tak nepůsobí zcela přesvědčivě a hlavně zaostává za současnou pokročilejší konkurencí (BMW i3, VW ID.3, Honda e, MINI Cooper SE a další). Mazda MX-30 není špatné auto a v reálném světě je plně použitelná… ale měla tu být už tak před dvěma lety.

Ceník elektrické Mazdy MX-30 začíná na částce 854 900 Kč, testovaná limitovaná série Edition 100 s exkluzivní výbavou má cenu 1 009 800 Kč.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon107 kW (145 k)
Točivý moment265 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 645 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,7 s
Maximální rychlost140 km/h
Dojezd200 km
Kapacita baterie35,5 kWh
NabíjeníAC až 6,6 kW, DC až 50 kW
Kola a pneumatiky215/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 395/1 795/1 555 mm
Rozvor2 655 mm
Objem zavazadlového prostoru366 l
Související témata:
Načítám