Článek
Na první Mazdu s označením MX (Mazda Experimental) si nejspíš nebudete pamatovat – zapomněli na ni totiž i lidé z automobilky, a když ji objevili po čtyřech dekádách spánku v rohu skladu pod nánosem prachu, byli velmi překvapení, jak si jejich předchůdci v roce 1981 představovali budoucnost městských aut. Realita by původním tvůrcům určitě vyrazila dech…
Marc Deschamps ze studia Bertone se na MX-81 vážně vyřádil a přišel se skutečně futuristickým konceptem, jenže nová MX-30 ukazuje, jak by mělo vypadat městské auto pro 21. století. Karoserie kompaktního crossoveru s elegantně splývavou zádí přitahuje spoustu pohledů (pomáhá tomu i speciální bílo-vínové lakování výroční edice ke 100. výročí automobilky), a i když můžete kroutit hlavou, proč by si někdo pořizoval do města crossover, dnešní zákazníci je prostě chtějí kvůli lepšímu přehledu za volantem a snazšímu nastupování a vystupování.
A když už jsme u toho, určitě vás upoutaly ty zvláštní dveře – na bocích jsou totiž dva páry, ale ten zadní je menší a otevírá se protisměrně až po otevření těch předních. Mazda totiž vnímá, že po městě vozí auta nejčastěji jen řidiče se spolujezdcem, kteří druhý pár dveří nutně nepotřebují A pokud se přeci jen rozhodnete na zadní sedadla usadit děti (dospěláka tam vmáčknete, ale bude to pro něj působit docela klaustrofobicky), přístup k nim je ulehčený druhým párem protisměrně otevíraných dveří (koncept převzatý z gran turisma RX-8), takže odpadá obvyklá gymnastika u třídveřových aut.
Vklouzněte za volant a budete mít spoustu věcí k objevování – od digitální výbavy (displej přístrojového panelu doplněný průhledovým displejem, střídmě pojatý infotainment nebo digitální panel klimatizace) přes netradiční architekturu (vysunutá konzole s voličem převodovky a ovládáním infotainmentu, abyste je měli pěkně po ruce) a neobvyklé materiály (mimo běžných plastů a látek je tu také veganská alternativa kůže, materiál z recyklovaných PET lahví na čalounění dveří nebo korek na středové konzole pocházející z ekologických zdrojů) až po chytrá řešení (držáky nápojů s krytkou nebo úložný prostor ve středové konzole).
Autonomní řízení sice ještě není tak daleko, aby volant mohl zajet do palubní desky, a vy jste se mohli dívat na televizi (ačkoliv tu máte adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu, takže se na jízdu po dálnicích a hlavních tazích nemusíte tolik soustředit), jak předpokládali tvůrci MX-81, ale jinak je kabina Mazdy vážně moderní, promyšlená a ergonomicky perfektní.
Hlavní inovací MX-30 je elektrický pohon, který je pro městské použití prostě ideální – žádný hluk, žádné vibrace a žádné zplodiny, jen bryskní reakce a instantní zátah, to vše naprosto v tichu (navíc odhlučnění MX-30 je skutečně špičkové). MX-30 se snadno ovládá a příjemně se řídí, je pohodlná a obratná, takže proplouvání městskou dopravou je v ní prostě radost a parkování je díky 360° kamerovému systému a senzorům hračkou. Zatím to tedy vypadá hodně slibně, že? Ne tak rychle…
Mazda totiž postavila svůj první elektromobil na již existující konvenční platformě modelu CX-30, z čehož plyne celá řada kompromisů. Kompaktní elektromotor nechal pod přední kapotou spoustu nevyužitého prostoru (časem tam přibude plánovaný rotační motor jako prodlužovač dojezdu, na některých trzích se MX-30 dokonce prodává s běžným spalovacím motorem), který se naopak nedostává posádce – 4,4 metru dlouhá MX-30 tak nabízí asi tolik životního prostoru jako o 38 cm kratší BMW i3 (které bylo od počátku navržené jako elektromobil).
Dalším kompromisem je nízká kapacita baterie – Mazda sice argumentuje hmotností (váží jen tři metráky), emisemi CO2 při její výrobě a koncovou cenou, nicméně těch 35,5 kWh se zdá na takhle velký crossover docela málo, a MX-30 tak odsuzuje do role (pří)městského auta. Tady se vám však odmění ukázkovou efektivitou (můžete ji přimět jezdit i za 12 kWh/100 km), takže byste na jedno nabití mohli teoreticky ujet až 250 km, realita kombinovaného provozu bude spíš kolem 170 km – což však většině lidí stále pokryje větší část týdenního popojíždění.
MX-30 také postrádá přirozenou lehkost pohybu, kterou máme tolik rádi na ostatních Mazdách. Elektrický motor se zátahem 265 Nm je na 1,6 tuny vážící crossover pouze dostatečný, řízení je mdlé a podvozek působí poněkud prkenně. Řídit MX-30 prostě není taková radost.
Člověk se za volantem MX-30 zkrátka nemůže zbavit dojmu, že celá myšlenka prvního sériového elektromobilu vznikla v Mazdě narychlo a spíše z donucení, nikoliv z přesvědčení. Výsledek tak nepůsobí zcela přesvědčivě a hlavně zaostává za současnou pokročilejší konkurencí (BMW i3, VW ID.3, Honda e, MINI Cooper SE a další). Mazda MX-30 není špatné auto a v reálném světě je plně použitelná… ale měla tu být už tak před dvěma lety.
Ceník elektrické Mazdy MX-30 začíná na částce 854 900 Kč, testovaná limitovaná série Edition 100 s exkluzivní výbavou má cenu 1 009 800 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 107 kW (145 k) |
Točivý moment | 265 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 645 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Dojezd | 200 km |
Kapacita baterie | 35,5 kWh |
Nabíjení | AC až 6,6 kW, DC až 50 kW |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 555 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 366 l |