Článek
Mazdu CX-30 jsme již v testu měli se základním motorem e-Skyactive G. Není proto třeba auto znovu důkladněji představovat, níže v rychlosti shrneme specifika konkrétního vozu a hurá k tomu nejdůležitějšímu. Tedy k motoru e-Skyactiv X, na který byla motoristická veřejnost před jeho uvedením na trh nesmírně zvědavá. Dneska najdete motor Skyactiv X v každé třetí CX-30, která se na českém trhu prodá.
Letem světem ale pár základních informací o crossoveru CX-30. Tenhle model je tak akorát velkým vozem. Nečekejte žádný rodinný koráb, na druhou stranu poskytne dostatek prostoru k užívání čtyřem členům posádky. Vzhledově je to velmi povedené auto, má vyvážené proporce a stejně jako ostatní modely Mazdy působí elegantně. Tady je atraktivita vozu ještě podtržena povedenou příplatkovou červenou metalízou.
O nic hůř na tom CX-30 není ani uvnitř. I interiér je elegantní a důstojné místo k žití. Vše je na svém místě, materiály a zpracování kabiny působí velmi kvalitně, vše lícuje, nikde nic nevrže a celkově má řidič dojem, jakoby seděl ve voze o třídu vyšším. Displej infotainmentu je decentní, ovládání probíhá prostřednictvím fyzických voličů na středovém panelu. Pěkná jsou kovová tlačítka na volantu, potěší také slušné odhlučnění kabiny.
Praktická je objemná schránka pod loketní opěrkou, která toho pojme opravdu hodně. Naopak na zadních sedadlech by mohlo být více místa na nohy. Zavazadelník pak nabízí spíše průměrných 430 litrů, po sklopení zadní řady sedadel pak 1 406 litrů.
Námi testovaný vůz nesl výbavový paket GT Plus, který obsahuje mimo jiné osmnáctipalcová litá kola, adaptivní LED světlomety s dvaceti vypínatelnými segmenty, adaptivní tempomat, vyhřívaný volant, bezklíčový přístup, 360stupňovou parkovací kameru, navigaci, head-up displej nebo skvělý audiosystém Bose s dvanácti reproduktory. Nechybí samozřejmě ani pěkná řádka bezpečnostních a asistenčních systémů.
Ale teď už k tomu nejdůležitějšímu. O motoru e-Skyactiv X se říká, že je to takový kříženec mezi zážehovým a vznětovým motorem. A vysvětlíme hned proč. Tento benzinový motor pracuje s mimořádně chudou směsí, kterou tlakuje připojitelný kompresor. Ve válcích je nejdříve zažehnuto malé množství paliva, zvýšením tlaku se pak vznítí i zbytek směsi. Výsledkem by mělo být hlavně snížení spotřeby a emisí. Tomu napomáhá také 24V mild-hybridní systém a s ním dobře spolupracující stop-start systém.
Nový motor má oproti předchůdci nižší kompresní poměr (konkrétně z 16,3:1 na 15,0:1), hlavy válců a pístů prošly modifikací a k úpravě došlo také u časování sacích ventilů. Společně s nově nastaveným mild-hybridním systémem to ve výsledku znamená, že došlo ke zvýšení výkonu o 6 koní a 16 Nm točivého momentu. Vyšší výkon a nižší spotřeba, na to slyší všichni, ne?
Pozitivní zprávou je, že všechny tyhle technické inovace a vychytávky v praxi opravdu fungují. Motor je velmi kultivovaný, auto příjemně živé a i přes relativně nízký nárůst výkonu působí silnější, než papírově je. Pro svižnější jízdu se musí atmosférický motor trochu více vytočit, jeho zátah je ale hezky plynulý a i ve středním spektru otáček má auto síly dost. Převodovka řadí, jak má, motor ani zbytečně nevytáčí, ani nepodtáčí. Na pádla pod volantem tak v naprosté většině případů ani sahat nemusíte. Podvozek je spíše tvrdší, vozu zase na oplátku poskytuje slušnou jistotu v zatáčkách, kde se CX-30 možná trochu překvapivě cítí jako ryba ve vodě.
A jak je to s tou proklamovanou spotřebou? Nám se během týdenního testu, kdy jsme auto zkoušeli v různých situacích a zátěžích, ustálila na hodnotě 7,2 litru na sto kilometrů. A při troše snahy by to šlo zcela jistě ještě o něco níž. Zajímavé je, že na rozdíl od jiných aut, u kterých udělá styl jízdy rozdíl ve spotřebě klidně i v řádech několika litrů, CX-30 si vezme při normální jízdě 7,2 litru, a když jedete s cihlou na plynovém pedálu, spotřeba je jen o přibližně půl litru na sto kilometrů vyšší, víc ne.
Zaujal nás také střídmý výběr jízdních režimů. Zapomeňte na milion různých módů od ekologických, přes Smart a Comfort až po dynamický či rovnou závodní. Tady lze aktivovat jen režim Sport, nebo ho můžete nechat vypnutý. Nic víc, nic míň. A vůbec to nevadí, nic takového v CX-30 prostě nepotřebujete.
Mazdy jsou podle nás jedny z nejpříjemnějších aut na trhu. Může za to mimo jiné jejich strategie v oblasti motorizací, ale také designová elegance, nezáludnost a jednoduché ovládání mazďáckých modelů. I crossover stylu CX-30 vás tak nějak baví řídit – vodit ho svižně v zatáčkách, v klidu plout krajinou anebo si klidně dát delší dálniční štreku. Tam všude tam je CX-30 ve svém živlu a nikde vyloženě nezaostává. S novým „zážehovo-vznětovým“ motorem e-Skyactiv X se Mazdě navíc podařilo to, o co všichni usilují – mírně zvýšit výkon, a přitom citelně snížit spotřebu. A my děkujeme, že to dělá tímhle způsobem.
Ceny současných moderních vozů tvoří z velké části technologie a honba za nízkými emisemi. V nové Mazdě CX-30 najdeme obojí, a tak je jasné, že tohle auto nebude úplně za hubičku. Mazdu CX-30 se základní motorizací e-Skyactiv G122 a manuální převodovkou pořídíte za 594 900 Kč, námi testovaná motorizace e-Skyactive X186 s manuálem pak začíná na 645 900 korunách. Vůz, který jsme měli k dispozici, měl příplatkový výbavový paket GT Plus, dále paket Sound+Safety+Luxury a příplatkový lak Soul Red Crystal, jeho cena se tak vyšplhala až na 894 800 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 137 kW (186 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 4 000 ot./min. |
Plnění | atmosférické |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 471 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,6 sekundy |
Maximální rychlost | 204 km/h |
Maximální rychlost | 204 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 litrů |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 540 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 430 litrů |