Článek
Může to znít povrchně, ale je to krutý fakt: Krása prodává. Krásné špatné auto se bude vždycky prodávat lépe než ošklivé, ale vynikající (vzpomeňte si třeba na úspěch Peugeotu 206). Obzvlášť to platí v segmentu městských crossoverů, kde se nakupuje spíš srdcem než hlavou. A to znamená, že Mazda CX-3 má úspěch v kapse…
Jen se na ni podívejte, na fešandu. Vyvážené proporce, elegantní linie a vkusné detaily, to vše zvýrazněné nádherným červeným lakem Soul Red Crystal (chtějí za něj 21 tisíc, ale musíte ho mít!), který umí na bocích CX-3 vykreslit fantastické odlesky. Kdo by se do ní nezakoukal?! Naštěstí CX-3 není jen hezká prázdná skořápka, uvnitř je to totiž moc dobré auto!
Třeba hned interiér, který je tak akorát prostorný (vpředu dobrý, vzadu těsnější a kufr má slušných 350 litrů), šikovně praktický (spousta odkládacích míst, 2 USB porty, dvojitá podlaha kufru atd.), slušně ergonomický (skvělá řidičská pozice!) a i přes fádní černé pojetí celkem pohledný. Infotainment je docela použitelný (na rozdíl od ostatní japonské konkurence) a výbava je velmi dobrá (head-up displej, sledování jízdy v pruhu, parkovací senzory vpředu i vzadu s parkovací kamerou), akorát ta manuální klimatizace je trochu zklamáním.
Na to všechno ale zapomenete, jakmile se rozjedete. Řidičské auto totiž nemusí být jen nadupaný sporťák – je to každé auto, které se příjemně ovládá, dobře jede a vtáhne vás do děje. A to CX-3 umí náramně! Možná se před nasednutím budete škrábat na hlavě, jak by přizvednuté městské auto mohlo být řidičské, ale v druhé zatáčce už budete hltat očima silnici, nadšeně kroutit volantem, točit motor do červeného pole a hnát podvozek na limit.
Ale nemusíte být zvláštní blázen do aut, abyste si všimli, že CX-3 funguje na silnici skvěle a je radost s ní jezdit. Některá auta vám hází klacky pod nohy (divné ovládání, mdlý motor, nejistý podvozek atd.), ale tahle malá Mazda má všechno v pořádku – přirozené ovládání a pohodlný podvozek, který zároveň pěkně drží v zatáčkách. A pak je tu ten lahodný motor…
Atmosférický benzinový dvoulitr pod kapotou (můžete ho mít v 121koňové verzi v předokolce nebo v 150koňové s pohonem všech kol, to je ale pro tento typ auta skoro zbytečnost) jde proti proudu downsizingu – je krásně tichý, hladce se vytáčí a nahoře pěkně zpívá, ale není nutné ho drtit, protože umí dostatečně zatáhnout i v nízkých otáčkách.
Za rozumný přístup vás odmění spotřebou kolem velmi slušných šesti litrů, ale pokud je vám to přece jen moc, můžete sáhnout po turbodieselu 1,8 l se 115 koni (plus 45 tisíc oproti SKY-G121), který bude umět jezdit minimálně o litr úsporněji. Mazdí manuální převodovky jsou pověstné svou přesností a příjemným chodem, jestli vás však řazení tolik obtěžuje, neváhejte sáhnout po šestistupňovém automatu (plus 45 tisíc), který řadí hladce a chytře.
Mazda CX-3 tak má úspěch skutečně v kapse. Konkurence v segmentu městských crossoverů roste každým dnem, ale CX-3 má v kapse spoustu trumfů – je krásná, slušně prostorná a praktická, poctivě postavená a jezdí tak, že si cestu do práce střihnete raději delší trasou, abyste si ji užili. Pokud uvažujete o autu v téhle kategorii, jděte se svézt a nejspíš už pak o jiném autě uvažovat nebudete.
Mazda CX-3 není jen pěkná a dobrá, zalíbit se chce také přívětivou cenovou politikou. Nejvíc smyslu dává testovaný benzin 2,0 SKY-G se 121 koni, připlácet za 150 koní a čtyřkolku nebo dieselový motor je docela zbytečné. Začíná se tak na 412 tisících a opravdu pěkně vybavené auto máte za půl milionu (automat přidá 45 tisíc, pokud ho nutně potřebujete), což je s přihlédnutím k japonské inženýrské kvalitě velmi slušná cena.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 89 kW (121 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 206 Nm při 2 800 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 288 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 187 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kola a pneumatiky | 215/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 275/1 535/1 765 mm |
Rozvor | 2 570 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 350 l |