Článek
Mazda nyní skutečně válí a nabízí auta, která je radost řídit, i když jedete jen přes kopec pro rohlíky. Byl jsem tedy zvědavý, jak si v Mazdě poradili s populárním segmentem crossoverů, konkrétně s modelem CX-3. Jako základ totiž použili malou Mazdu 2. Díky tomu se cena i rozměry udržely na přijatelné úrovni. I když z fotek získáte dojem, že je auto dost velké, v reálu působí hodně kompaktně. Patrně za to může design Kodo, který současné Mazdy mají. Jen ta prosklená plocha působí jako hodně malá. Tvarově je auto ale velmi pohledné.
Operativní leasing Mazda
Zejména na zadních sedačkách zjistíte, že auto má stejný rozvor jako model 2. Kvůli tomu nepatří CX-3 k nejprostornějším a dlouhánům se za řidičem opravdu líbit nebude. Zadní sedadla jsou alespoň příjemně měkká a mají kvalitní polstrování. Díky větším převisům má ale CX-3 ve srovnání s dvojkou objemnější kufr o 70 litrů (celkově 350 l). Je ale také vyšší, a tak se posádce sedí přece jenom trochu příjemněji, než v malém prckovi do města. Naopak velkou pochvalu zaslouží posaz vepředu, kde si nepřipadáte zbytečně vysoko, jako u jiných crossoverů. Jen sedák by mohl být delší a také loketku jsem občas postrádal. Před sebou má řidič přístrojovou desku z Mazdy 2 vsazenou do palubky z tvrdých, ale kvalitně zpracovaných plastů. Hezky vypadá trojice kruhových výdechů klimatizace.
Infotainment trůní na horní části palubky a je v češtině - naštěstí. Displej ale můžete ovládat dotykem pouze při stání, za jízdy musíte použít jen centrální ovladač mezi sedadly. Občas mě ale systém zarážel svým zasekáváním a velmi pomalou odezvou na povely. Předpokládám ovšem, že to bylo způsobené jen tímto konkrétním kusem, protože jinak vždycky fungoval infotainment Mazdy příkladně. Hlavně mě baví ona jednoduchost a intuitivnost s jakou je celé menu poskládáno - všem je logické a dosažitelné.
Auto je dost lehké (jen 1230 kg), což jistě pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti. A ty mě zajímaly opravdu dost, vždyť je za ně Mazda chválená napříč všemi médii. Navíc jsem nedávno řídil kompaktní hatchback 3 a byl opravdu dobrý, takže jak Mazda obstojí v mém neoblíbeném segmentu crossoverů? Začátek je dobrý, protože tu máme benzínovou verzi s atmosférickým dvoulitrem. Filozofie značky, která kašle na přeplňování a nesnižuje objemy, se mi hodně líbí. Díky tomu má nová CX-3 o půl litru větší objem, než většina konkurence. Navíc tím ani netrpí údaje o spotřebě, které jsou pro ostatní hlavním argumentem pro používání turbodmychadel. Jako by Mazda chtěla ukázat, že to jde i jinak.
Pod kapotou CX-3 můžete mít dvoulitr o dvou výkonových verzích – 120 a 150 koní, přičemž tu silnější lze objednávat i s pohonem všech kol. Nám ale bude muset stačit slabší verze, které ovšem také dynamika neschází. Vděčí za to hlavně kratšímu zpřevodování, které auto nijak nebrzdí. Navíc jeho ochota nechat se vytáčet předčí kdejakého cholerika. I v nízkých otáčkách vám ale nezačne kuckat s tendencí astmatika na řepkovém poli a pojíždění na vyšší rychlostní stupeň tak není žádný problém.
Ve městě se ozve start-stop systém, který Mazda nazývá i-Stop. Lze jej však jednoduše vypnout tlačítkem vlevo pod volantem. I díky němu můžete dosáhnout ve městě spotřeby 6 l/100 km, navíc jeho funkce nijak řidiče neotravuje. Hned vedle je snadné vypínání zvukového varování při přejetí jízdního pruhu bez blinkru. To oceníte, když si budete chtít vychutnat nějakou úzkou klikatici. Ano, model CX-3 sice má poměrně větší náklony karoserie, ale jeho sportovní chování a zábavnost převyšuje veškerou konkurenci vrchovatou měrou. Když už stavíte tak zbytečné auto, jako je crossover, stavte ho jako Mazda!
Lačnost po otáčkách mě celý týden hnala oklikami a málo používanými, o to zatáčkovitějšími silnicemi. Nemůžu si pomoct, ale Mazdy si poslední dobou říkají o to, aby dostaly trochu za uši. U MX-5 to čekáte, je to přece sporťák, u 3 vás to nepřekvapí, protože Mazdě malé hatchbacky vždycky šly, ale zábavný crossover je na dnešním trhu prostě výjimka. Počáteční nedotáčivost se dá rychle proměnit v přetáčivost, když lehce ťuknete do brzdy, podřazením v krátkých přesných drahách zase udržíte otáčky a necháte se vytáhnout ze zatáčky ven. Jen funkce posilovače řízení by mohla být trochu omezená, abyste měli více zpětné vazby. I když, tohle přece není cílové zaměření CX-3, takže proto ten posilovač funguje právě takhle. Ani tak se ale spotřeba nevyšplhala přes 8 litrů, týdenní průměr byl pak slušných 7 litrů.
Po týdnu s Mazdou jsem spokojenější než obvykle. Jízdní vlastnosti u auta stavím na první místo a Mazda v nich opravdu vyniká. Nevýhodou může pro někoho být vyšší základní cena, která je ovšem vynahrazena lepší výbavou. Reptal bych tedy jen na ony občasné problémy infotainmentu.
Technické údaje: Mazda CX-3 2.0 SkyActive-G | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k)/6000 ot. |
Točivý moment | 204 N.m/2800 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,0 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 7,4/4,9/5,9 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1265/520 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4275 x 1765 x 1535 mm |
Rozvor | 2570 mm |
Objem nádrže | 48 l |
Objem zavazadelníku | 350/1260 l |
Základní cena | 379 990 Kč |
Bubeník
Na dobré reklamy jsme u japonských automobilek zvyklí. Ani Mazda není výjimkou a při uvedení prezentovala CX-3 vtipnout reklamou, kdy crossover přejíždí pedály kopáků a bubnuje tak slušný rytmus. Jelikož je vše reálné, bylo s přípravou spotu opravdu dost práce. Hlídat se musela výsledná rychlost, ale i tlak v pneumatikách nebo úhel natočení kola při přejetí. Na výsledek se můžete podívat zde.