Článek
Do Mnichova jsem se naučil jezdit celkem pravidelně. Tato bavorská metropole skýtá řadu příjemných možností, jak si zaplnit víkendový program a stále je v takové vzdálenosti, že kdyby se cokoliv dělo, skočím do auta a za pár hodin jsem doma. Užil jsem si tam několikrát i architekturu, a hlavně procházku po olympijském parku vám mohu doporučit. Ale především jsem petrolhead, takže vynechat jsem nemohl ani muzea s automobilovou tématikou. Nejvíce návštěvníků láká hlavně muzeum ležící hned vedle Olympiaparku, které patří značce BMW. Viděl jsem jej dvakrát kvůli tematickým výstavám značek Rolls-Royce a Mini, ale rozhodně stojí zato i stálá expozice. Stejně tak mne i dvakrát nalákalo Verkehrszentrum v centru Mnichova se sbírkou mnoha dopravních prostředků, kde najdete i naši Tatru 87. Při poslední návštěvě jsem zamířil mimo město do nedalekého Augsburgu.
Vlak nás po hodině (vzdálenost mezi městy je jen 67 kilometrů, ale na trase je několik zastávek) vysadil v krásném hlavním městě Švábska a třetím největším městě v Bavorsku, které je na počet obyvatel srovnatelné třeba s Ostravou. Někoho možná potěší, že zde sídlila společnost Messerschmitt, slavný výrobce letadel. Působil zde i slavný Rudolf Diesel, který zde, v rodném městě svého otce, sestavil v roce 1897 slavný vznětový motor. A tak se z původní Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg zrodil výrobce nákladních automobilů a autobusů MAN.
V roce 2016 ale došlo na otevření muzea, které bylo cílem i mé cesty. Patří do podniku Waltera Freye, majitele dealerství Auto Frey, který od roku 1970 začal do Německa dovážet japonské Mazdy a v roce 1978 se stal oficiálním dealerem. Už v roce 1980 propadl vášni k veteránům a koupil si v Kalifornii svůj první kousek, pochopitelně Mazdu. Šlo o úchvatný sportovní model Cosmo Sport z roku 1967 s rotačním motorem. Dnes má těch veteránů již 120! A protože se do prostorů nádherné staré tramvajové vozovny nevejdou, expozice je pravidelně obměňována.
Jelikož letos slaví třicáté narozeniny ikonický roadster MX-5, bylo hlavní téma výstavy právě toto roztomilé sportovní autíčko. Hned několik kusů první generace v prvotřídním stavu (a bez typické rzi) soupeřilo o pozornost s mladšími kolegyněmi, a to včetně originálního kupé druhé generace, prototypu Superlight postaveném na základě té třetí.
Zajímavých exponátů je ale ve staré vozovně dost i pro ty, kteří kultu Miaty nepropadli. Nemáte moc šancí vidět jinde kei sporťák Autozam AZ-1 s racčími dveřmi nebo všechny generace kupé RX-7 s rotačním motorem včetně kabrioletu druhé generace či závodní varianty první generace v úpravě pro rallyovou skupinu B, se kterou jezdil Ingvar Carlsson. Zmíněný Autozam je navíc v úpravě sportovní divize Mazdaspeed. Také rotační Wankelův motor je v muzeu zastoupen v mnohem více kusech krásné techniky. Hned na začátku stála zářivě žlutá RX-8, vzadu zase moje oblíbené kupé RX-3, užitkový Rotary Pick-up nebo menší turistický autobus Parkway. Ano, Mazda byla schopná pohánět netradičním motorem takřka jakékoliv auto. Ostatně najdete jej i v luxusním kupé Eunos Cosmo, které na první pohled může připomínat americký Cadillac.
Kromě exotických aut se potěší i ti, kteří by rádi zavzpomínali na začátky prodeje značky Mazda u nás v raných 90. letech. Najdete tu jak kulatou malou Mazdu 121 Ginza se stahovací plátěnou střechou, tak hranatý hatchback s mrkačkami 323F, přičemž chybět nesmí ani elegantní velká 626 GE, sen tehdejších podnikatelů.
Potěšila mne černá 323 GT-R, hot-hatch stavěný kvůli homologaci soutěžního speciálu s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol. Naopak neznámá bude pro většinu návštěvníků třeba Mazda Luce, nádherné kupé s designem od Bertoneho nebo velký sedan Roadpacer AP.
Muzeum můžete navštívit od úterý do pátku mezi 10. a 12. a poté mezi 13. a 18. hodinou. O víkendu je začátek i konec otevírací doby stejný, provoz ale není přerušen přes oběd. Plné vstupné je 5 euro, zlevněné pro mládež, studenty a seniory poloviční a děti do 12 let mají vstup zdarma. Možná ale utratíte více za suvenýry a propagační předměty japonské automobilky.