Hlavní obsah

Mazda 323 v rally – Promarněná šance

Foto: Archiv Garáž.cz

Konec skupiny B mnohé špičkové týmy zaskočil a třeba Peugeot i Audi neměli vhodné auto. Naopak Mazda jej měla a měla nad konkurencí náskok. Nakonec z toho ale žádný velký úspěch nebyl, takže v čem byl problém?

Článek

V roce 1987 tu poprvé po dlouhé době byla sezona bez speciálů skupiny B. To znamenalo, že skvělé Peugeoty 205 T16, Fordy RS200, Lancie Delty S4 a Audi Quattra musí zůstat v garážích a na trati se budou prohánět mnohem sériovější auta. Peugeot a Ford to vlastně vzdali, vhodné auto neměli. A obrovské Audi 200 Quattro také nebylo zrovna tím nejlepším autem na rally. Chytila se jen Lancia s Deltou 4WD, ale jezdci remcali, že je auto pomalé a že ve srovnání s béčky mají pocit, že stojí. Profitovat ale mohla japonská Mazda, která už měla svůj typ 323 4WD homologovaný nějakou dobu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tým Mazdy tehdy vedl Achim Warmbold, kterému už v roce 1985 došlo, že sportovní zadokolka RX-7 ve skupině B nestíhá a proto zahájil vývoj soutěžní verze nového hatchbacku 323 (na některých trzích prodávaný jako Familia). Výsledkem bylo malé auto s přeplňovaným šestnáctiventilovým motorem a pohonem všech kol, které ve třídě A v roce 1986 nemělo příliš přímých konkurentů. Většina čtyřkolek byly speciály skupiny B amezi áčky jezdily hlavně dvoukolky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Už na Rallye Monte Carlo byla Mazda rychlá, Ingvara Carlssona i Achima Warmbolda ale vyřadily technické potíže. Dětské problémy Mazdy potkávaly na začátku sezony velmi často. Poprvé Mazda dojela až na Novém Zélandu, kde Rod Milen dojel druhý za Kennethem Erikssonem s VW Golfem GTI. První výhra přišla až na Rally 1000 jezer ve skupině N, kterou opanoval Peter Geitel. Vítězství ve třídě N a konečně i ve třídě A slavila Mazda i na RAC Rally a Olympus rally. Jelikož konec skupiny B byl oznámen, podepsal smlouvu u týmu i Timo Salonen, mistr světa 1985.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1987 měla zpočátku Mazda opravdu nad osmiventilovou Deltou výhodu, ale i Salonena trápily často technické problémy, zejména s převodovkou. Vyhrál ovšem Švédskou rally 1986. Mazda na problémy reagovala novou převodovkou XTrac, ale tu v rámci výroby dávala i do sedanů, které započítala do homologační série. To se nelíbilo komisařům a pro zbytek roku značce odebrali homologaci ve třídě A, takže naděje na titul byla pryč a Lancii odpadl jediný významnější soupeř.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volnější předpisy pro rok 1988 a nová převodovka vrátily Mazdu do hry. A týmovým jezdcem byl nově další bývalý finský mistr světa – Hannu Mikkola. Ani Lancia ale nespala na vavřínech a její nová Delta Integrale zase posunula laťku výš. Mazdu handicapoval diferenciál s možností rozdělovat pohon pouze v poměru 50:50 a menší motor o objemu 1,6 litru (250 koní a 310 Nm). Mikkola i přes problémy dlouho vedl RAC Rally a nebýt smolné havárie, pravděpodobně by nakonec opravdu vyhrál. Belgičan Pascal Gabana vyhrál titul alespoň ve skupině N.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1989 použila Mazda nový mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. tyto úpravy zúročil Ingvar Carlsson, který vyhrál ve Švédsku a na Novém Zélandu. Tam jej navíc na druhém místě doplnil Millen. Rozhodnutí týmu nestartovat na všech soutěžích ale nedávalo jezdcům šanci bojovat v celkovém pořadí. Přesto se Mazda vyšvihla na třetí místo za Lancii a Toyotu.  

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová dekáda přinesla přechod Mazdy na kulatější verzi pojmenovanou 323 GTX- Ta už měla pod kapotou osmnáctistovku s výkonem 275 koní a točivým momentem 326 Nm. Vpředu měla tahle Mazda hned pět chladičů (oleje, vody, mezichladič, chladič převodovky a posilovače řízení). Proto ostatně trpěla tím decentním „podkusem“ na předním nárazníku. Robustnější převodovka byla také mnohem spolehlivější, než u předchůdce. Salonen hned při premiéře na Rally 1000 jezer 1990 bojoval o stupně vítězů, nakonec dojel až šestý. Nejlepším výsledkem sezony tak byla páté místo z Nového Zélandu.  Jinak bylo spíše častějším výsledkem odstoupení po technickém problému.

Foto: Archiv Garáž.cz

Proto se v roce 1991 objevila Mazda 323 GTR s ještě větším předním nárazníkem, který byl typický svými přídavnými kruhovými světlomety. Osmnáctistovka měla vyšší kompresní poměr, ostřejší vačky, silnější ojnice a jiné písty. Menší turbodmychadlo odstranilo výkonovou prodlevu. Říkáte si, že to už muselo klapnout. Ježe ouha, tovární tým byl v polovině roku 1992 rozpuštěn a auta prodána soukromníkům. Mazdu prostě lákaly spíš okruhy. A tak se dobrých dílčích výsledků dočkaly jen v jejich rukou, byť další vítězství už na konto značky nepřibylo a jen tak ani nepřibude.

Načítám