Článek
Určitě jste si všimli, že se i v nabídce zavedených automobilek objevilo dost speciálních laků. Tentokrát bude řeč hlavně o tzv. matném laku. Ačkoli se může zdát, že je to přece barva jako každá jiná, především péče o ní vyžaduje trochu jiný přístup, než jste možná zvyklí.
Kdo už na autě takovou barvu má (třeba Mercedes byl jeden z prvních, kdo začal matné laky oficiálně nabízet), případně si nechal na auto aplikovat matnou folii, určitě už dobře ví, jak se o ni starat. Pokud ale plánujete, že byste si nechali auto takto upravit folií, nebo zvažujete individuální lakování či přímo koupi originálního matného laku na novém autě, určitě byste si tento úvod do péče o takové auto měli přečíst.
Jak pečovat o matnou barvu na autě? Jen žádné kartáče
Rovnou si odbudeme asi nejčastější otázku. „Můžu s tím jet do kartáčů?“ Odpověď je poměrně jednoduchá: ne. Z povahy věci je jasné, že specifická struktura matného laku je udělána tak, aby lámala světlo, a auto se proto nelesklo. Tomu ovšem běžné kontaktní kartáčové myčky nerozumí. Vedle příliš velkého přítlaku nečistotami kontaminovaných kartáčů totiž může lak poškodit i použitá chemie, často levná, univerzální a určená na nejběžnější auta.
Taková čisticí chemie má především vyvolat lesklý efekt i na nepříliš dokonale umytém autě, což jde přesně proti principu matného laku. Proto do kartáčové myčky vůbec nejezděte a raději myjte auto ručně (ale s použitím vhodné chemie!) ideálně na ruční myčce. Případně ho lze samozřejmě svěřit do péče specializované dílně.
„Automatické myčky většinou také špatně suší. Použitá voda často vůbec není demineralizovaná, a když na autě spolu se špatně odmytou chemií zaschne, vytvoří se na laku fleky, které jdou špatně odstranit,“ vysvětluje Martin Strachota, který se právě i o speciálně lakovaná auta stará v detailingovém centru Hommage Detailing.
Tohle se týká prakticky všech laků, ale tady začíná asi první zásadní rozdíl mezi klasickým lesklým lakem a tím matným. „Když použitá chemie či vodní kámen na autě zaschne, má to podobný efekt, jako když necháte na autě zaschnout hmyz a ptačí trus,“ vysvětluje Strachota. Když pak auto stojí venku na slunci, lak na teple pracuje a měkne.
Agresivní látky v ptačím trusu a jiných nečistotách se pak do laku vleptají a ani důkladné odmytí nepomůže. Na kontaminovaném místě zůstane viditelné poškození. „Zatímco u lesklého laku jde takové poškození strojně odleštit, s matným lakem to udělat nejde,“ doplňuje.
Používejte šampony bez vosků a leštidel
Právě i s dnes velmi populárními ručními bezkontaktními myčkami buďte velmi opatrní. Pokud nemáte možnost mýt auto doma, chtějte vědět, jakou čisticí chemii myčka používá. Právě různé univerzální šampony mohou obsahovat leštidlo nebo univerzální vosky, což na matný lak použít nemůžete. „Nejlepší je používat na mytí PH neutrální šampon bez leštidel a vosků, který používáme na všechna auta,“ říká Strachota.
A co když je auto hodně znečištěné, například má na sobě mouchy, ptačí trus, asflat a podobně? Lze použít speciální přípravky na odstranění těchto nečistot, ale, jak už jsme několikrát zmínili, nesmí na autě zaschnout. Pak jdou totiž hůře odstranit a hrozí poškození matného laku.
Tenhle postup se dá ale aplikovat na každé auto, i to s obyčejným lesklým lakem. Na druhou stranu je výhoda matného laku, že neháže odlesky, a nemusíte se tak starat o hologramy a po mytí auto několikrát dolešťovat. V tom jsou na údržbu matné laky a folie vlastně jednodušší.
Jak matný lak a folii chránit?
Auto s matným lakem a folií jde ale také ošetřit tak, aby odpuzovalo vodu a chránilo lak před UV zářením. Na běžné lesklé laky se nejčastěji používá vosk, ale je něco podobného na barvy matné? „Používá se přípravek na bázi křemíku, který odpuzuje vodu. Tyto produkty se prodávají pod označením keramická ochrana, keramika a podobně,“ doplňuje Strachota z Hommage Detailing.
Protože těch matných aut je víc a víc a v módě jsou právě i folie, tak na to reagují výrobci kosmetiky a na trhu se objevují další nové produkty. Ačkoli se běžné vosky na klasické laky nesmí použít, tak nově lze již sehnat speciální syntetické vosky přímo určené na údržbu matných laků a folií.
Folie jde opravit
Ačkoli je to s údržbou matné folie podobné jako s lakem, tak její hlavní výhoda spočívá v tom, že se dá poškozené místo opravit. Folie se sundá a aplikuje se nová. Pokud si totiž poškodíte matný lak na karoserii, na rozdíl od klasického lesklého laku to nejde strojně odleštit a celý díl karoserie by se musel přelakovat.
Dřív platilo, že starší typ, nejčastěji vinylových folií, na autě vydržel tak tři roky, maximálně pět let a pak začal praskat a loupat se. Nový typ folií označených jako PPF (paint protection film) už je odolnější a vydrží klidně deset let. Pokud jde o opravy poškození, je taková folie lepší řešení. Ale o foliích bychom si mohli napsat někdy jindy.