Článek
Dobový tisk tehdy napsal: „Je to ve více než pětadvacetileté historii automobilového sportu poprvé, že žena dobyla v mezinárodním závodě vysloveně klasického stylu absolutního vítězství v automobilech a předstihla všechny mužské soupeře.“ Eliška Junková ve své autobiografii Má vzpomínka je bugatti mírnila nadšení, když přiznala, že největší soupeři ze závodu Zbraslav - Jíloviště jeli za prudkého deště, ale k ní bylo počasí shovívavější. Pravdou ale zůstává, že to bylo její první velké vítězství, které odstartovalo celou šňůru úspěchů na závodech po celé Evropě.
Až tedy budete v sobotu stát u trati závodu Zbraslav - Jíloviště, vzpomeňte si, že se jede o putovní pohár, který Eliška Junková kdysi pořadatelům závodu věnovala a o který se dodnes soutěží. V letech 1924 až 1928 se jako jediná žena v historii vrcholných automobilových závodů Grand Prix vyrovnala nejlepším jezdcům a ve vozech Bugatti vyhrála řadu mezinárodních závodů. Ostatně celý její příběh si můžete přečíst v článku Eliška Junková - křehká závodnice s velkým srdcem.
Závod začne už v sobotu 5. září v deset hodin dopoledne. Zkraje čeká návštěvníky výstava aut na náměstí ve Zbraslavi, samotný závod poté startuje v jednu hodinu odpoledne. Cíl je na vrchu Na Báních nad Zbraslaví. Po čtvrté hodině se historické vozy přesunou na Jíloviště, kde bude výstava pokračovat. Slavnostní vyhlášení zde proběhne o dvě hodiny později.
Na neděli je na Jílovišti naplánovaná znovu výstava krásných strojů, od půl dvanácté poté začínají vyjížďkové etapy. Pokud máte v plánu vzít někoho, koho dvoustopé skvosty nebaví, nebojte. Součástí víkendu bude i raut, ochutnávka vína či divadelní představení o Elišce Junkové.
„Neděli jsme měli vždycky koncipovanou jako pohodový výlet. Myslím si, že každému letos kvůli koronaviru trochu chybí to závodění, a tak jsme se pro letošní ročník rozhodli, že to uděláme trochu jako rallye a nedělní etapa bude vyhodnocená," řekla ředitelky závodu Markéta Profeldová.
Letošní 53. ročník závodu je jubilejní. Od narození legendární závodnice totiž uběhlo přesně 120 let. V rámci toho tentokrát vznikla i speciální kategorie pro ženy. Do té se podle Profeldové přihlásilo několik desítek jezdkyň. „Myslím, že Eliška by měla radost, když by viděla, jaké má následovnice a jak se ženy snaží vyhrát,“ dodala. Celá trasa závodu má převýšení 163 metrů a na závodníky čeká deset zatáček. O zlatý pohár se zde utká na 220 posádek.
Profeldová sama s vozem Bugatti úspěšně závodí, v rodině mají předválečných závodních vozů hned několik. „Závod Zbraslav - Jíloviště je unikátní v tom, že zde startují jen předválečné vozy. Je to jedinečná podívaná a navíc hned u Prahy, jsme rádi, že se nám ho podařilo uspořádat i letos a nedošlo k jeho dalšímu přerušení, tak jako mnohokrát v historii,“ řekla k závodu jeho ředitelka.
Naráží tak na zajímavou historii jednoho z nejznámějších podniků historických vozů na starém kontinentě. Prvně se Zbraslav – Jíloviště jelo už v roce 1908, závod byl ale přerušen v předvečer podpisu Mnichovské dohody v roce 1938. Klání znovu obnovil Veteran Car Club Praha v roce 1968. Od té doby se jezdí bez přerušení.
Na místo dorazí posádky i ze sousedních zemí. Chybět nebudou takové skvosty jako Bugatti 50 nebo vůz automobilky Austro-Daimler, který závod v roce 1922 vyhrál. Nedělní etapa pak bude končit v automobilové galerii Engine v Premium Outlet Prague v Tuchoměřicích, kde budou auta vystavena od dvou do čtyř hodin odpoledne.