Článek
Tak schválně, kdy jste naposledy světlomety na svém autě kontrolovali nebo nechávali zkontrolovat? Možná už je to pár měsíců. A právě teď přišel ideální čas na to, abyste takovou kontrolu provedli nebo nechali provést. U novějších aut možná narazíte na to, že opravu nebo případné seřízení sami doma nezvládnete. Není důvod k zoufalství, servisy si za takovou práci většinou neúčtují nijak horentní sumy. Navíc jde přece o bezpečnost nejenom vaši, ale i všech účastníků silničního provozu.
Světlomety patří mezi komponenty, kterým řidiči často nevěnují pozornost, dokud některá z žárovek nepřestane svítit. I toho si někdy dlouho nevšimnou. Ale jste si jisti, že i když svítí všechny žárovky, mají správnou svítivost a svítí tam, kam mají? Stává se vám, že na vás protijedoucí řidiči blikají nebo že ve tmě prakticky nevidíte, kam jedete? Právě tohle jsou hlavní signály, které by měly každého řidiče přimět k tomu, aby jeho příští cesta vedla rovnou do servisu.
Pokud máte novější vůz s LED světlomety nebo xenony, ani se o opravu svépomocí nepokoušejte. K jejich seřízení je totiž potřeba regloskop, který umí změřit svítivost každého světla samostatně. U xenonových výbojek je nutné zkontrolovat i doplňující funkce správného fungování světlometů, jako jsou např. ostřikovače či funkce, k nimž je zapotřebí diagnostiky. V servisu také ví, jak se světlomety zacházet při kontrole i v rámci bezpečnosti, kterou neradno podceňovat, protože se pohybujeme v prostředí s vysokým napětím.
Máte-li doma starší vůz, jenž má ve světlometech standardní žárovky, můžete si běžnou kontrolu světel provádět sami, např. na rovné podlaze v garážích supermarketu naproti zdi nebo před svým domem na dveřích garáže. Zjistíte-li velké vychýlení jednoho ze světelných kuželů, můžete zkusit světlomet seřídit, ale nejspíš se u toho rozzlobíte, a navíc se vám to nemusí povést úplně dokonale. Zvažte tedy, jestli nebude i v tomto případě lepší navštívit servis, který případné seřízení zvládne za pár minut.
A co žárovky? Nezapomeňte, že bychom je neměli měnit jen ve chvíli, když jedna nebo obě přestanou svítit. U halogenových žárovek jde poznat i pokles míry světla, což je tím správným ukazatelem, že je potřeba zasáhnout. A pokud už měníme žárovku, která svítit přestala, měli bychom si uvědomit, že žárovky mají stejnou životnost. Doporučuje se tedy vyměnit žárovku i druhého světlometu. Lze tím předejít např. tomu, že vám bude jedno světlo svítit více a druhé méně. Výměnou obou žárovek získáte stejnou dobu životnosti, barvu i teplotu světla.
Zmínit ale musíme ještě jednu věc. Je dobré nezapomínat nejen na očistu světlometů jako takových, ale také na jejich stav. Ať už jsou kryty světlometů plastové nebo skleněné, jednou za čas je dobré jim navrátit původní lesk. Stačí, když si za pár stokorun pořídíte sadu na renovací světlometů, kterou pořídíte na internetu i v různých hobby marketech. Obsahuje několik velmi jemných brusných past, s jejichž pomocí vyleštíte kryty světlometů k dokonalosti. Budou pak fungovat mnohem lépe a vy nejen, že lépe uvidíte, ale hlavně budete mít tím pádem o dění v okolí svého vozu lepší přehled.
Seřizujete si světlomety svého vozu sami, nebo se vám osvědčuje návštěva autoservisu? Pokud tak činíte svépomocí, máte nějaký svůj osvědčený fígl? Podělte se o zkušenosti v diskusi s ostatními...