Článek
Seznamte se, tohle je Karel! Svůj nový dakarský speciál připravoval tým Big Shock Racing pro jezdce Martina Macíka rovné tři roky, z nichž více než dva roky zabral návrh (využili při něm všechny dosavadní zkušenosti a něco se přiučili i od soupeřů), plánování a shánění dílů, od loňského září se pak naplno rozjela samotná stavba. Nyní konečně představili výsledek a jsou s ním více než spokojení, i když fanoušci museli zamáčknout slzu…
Spojení Macíka a jeho Franty se totiž stalo do jisté míry ikonickým. Martin se svou černo-žlutou Liazkou odjezdil poslední tři sezóny a dosáhl vynikajících výsledků (i s přihlédnutím k tomu, že Big Shock Racing je soukromou stájí) – letos druhé místo v Half-marathonu, loni celkově 5. místo. Jenže Franta byl Liazkou už jen z části, spousta komponent pocházela od různých jiných výrobců (tak například motor byl Iveco), a navíc už měl hodně odježděno, takže se dočkal zaslouženého odpočinku. „Franta a Liaz, to je srdeční záležitost. Myslím, že žádné jiné auto jsem si tak nezamiloval. Ale jestli se zase chceme posunout dál a jednou třeba vyhrát Dakar, museli jsme tento krok udělat. Budeme potřebovat nové díly, budeme usilovat o tovární podporu, musíme využívat moderní technologie, jinak to nejde,“ vysvětluje rozhodnutí o změně techniky Martin Macík.
Takže přivítejte Karla – je ho pořádný kus, vždyť měří 6 950 mm a váží 8 500 kg, pohání ho ale závodní motor s výkonem 1 100 koní a 4 500 Nm, takže mu rychlý pohyb v náročném terénu určitě nebude dělat potíže. Kromě techniky se změní i jízdní vlastnosti a řidičský zážitek. „Karel je tvrdší, s novým tlumením, změnilo se šasi, máme čumák, sedíme za předními koly. Bude se mi trochu jinak řídit a zároveň se změní výhled z kabiny. Zůstává manuální převodovka, stávající motor Iveco a spousta dalších vyzkoušených věcí,“ popisuje Martin Macík junior.
Jeho otec zase popsal zkušenosti se stavbou: „Koncepce se v průběhu mírně měnila, ale zásadním předpokladem bylo vycházet z dobře fungujících součástí, které se v minulosti osvědčily během mnoha dakarských startů, a posouvat je dál. Díváme se také po konkurenci a roli samozřejmě hrají i naše aktuální možnosti,“ popisuje manažer týmu Martin Macík starší, který řídí vývoj nových speciálů. Mechanici musí vyjít ze sériového vozu, na kterém však příliš původních dílů nezůstane. „Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,“ popisuje Macík starší, jak staví nerozbitné vozy, které musejí spolehlivě zvládnout náročné terény i drsné zacházení. Největším uměním je poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna 100% spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění.
Nakolik se jim to podařilo, ukáží nadcházející testy v tréninkovém i ostrém závodním tempu. Tým má naplánováno najezdit 20 000 tréninkových kilometrů – už tento týden vyrazí testovat do tuniských dun, v plánu jsou i závody Baja Aragon, Rallye du Maroc nebo Baja Poland, které mají pomoci vychytat porodní bolístky a vyladit auto i tým do špičkové formy, kterou prodají na lednovém Dakaru 2020. A my jim budeme držet palce!