Článek
Dakarský závodník Martin Macík mladší se připravuje na nadcházející Rallye Dakar 2022 a nezapomíná ani na své věrné fanoušky. O uplynulém víkendu přivítal příznivce profesionálního týmu Big Shock! Racing v domácí Sedlčanské kotlině a při události Posedlí Dakarem Open Air Čechy jim představil kompletní tým, promítl dokument, vyprávěl historky z letošního Dakaru a čtyři šťastlivce svezl ve svém soutěžním kamionu a dva v terénní bugině.
České posádce tvořené pilotem Martinem Macíkem mladším, navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou se letošní Dakar významně vydařil a ze Saúdské Arábie si společně přivezli celkové čtvrté místo se třemi vyhranými etapami a nejlepším umístěním pro české závodníky v tomto ročníku. Naděje na největší úspěch v kariéře Martina Macíka nezmařily ani technické problémy – zejména s ohnutou spojovací tyčí řízení, kterou při 12 náročných etapách závodu poškodili a měnili hned několikrát.
Tým mechaniků však „Karla“ – závodní kamion vlastní konstrukce s pohonnou jednotkou Iveco – po návratu z Arábie připravil na další závodění a Martin Macík zahájil letošní sezónu závodů disciplíny „cross country“ vítězstvím ve španělské soutěži Baja Aragón. Během krátkého volna mezi závody si pak se svým týmem našel čas, aby se přivítal s obrovským zástupem svých obdivovatelů.
Macíkovi umožnili nadšencům do motorsportu vidět dakarské speciály – Karla a Frantu (závodní kamion Liaz s technikou Iveco) – v závodním tempu na prašné trati Sedlčanské kotliny. Jedním z hlavních bodů programu bylo promítání přibližně 40minutového filmového dokumentu s největšími momenty letošního ročníku Dakaru a následné vyprávění dříve nevyprávěných historek.
Víte, že navigátor František Tomášek doslova bojoval s letos novým elektronickým roadbookem? Ten často zamrzal a oproti těm původním v papírové podobě byl nepřehledný. A víte, že posádka málem nedokončila celou rallye kvůli velkým technickým problémům před koncem? Několikrát ohnutá „spojovačka“ řízení komplikovala ovladatelnost kamionu ve vysokých rychlostech, automatická převodovka v nouzovém režimu jela pouze na trojku, brzdy vypověděly službu, zadní diferenciál s uraženým víkem jel desítky kilometrů bez oleje a motor se přehříval kvůli vadnému rozvodovému řemenu.
I přes všechny technické problémy však Karel dovezl nejúspěšnější českou posádku do cíle a pomohl jim získat úspěch, jímž se Martin Macík mladší vyrovnal svému otci Martinovi Macíkovi staršímu – čtvrté místo v cíli Dakaru. Talentovaný mladý pilot kamionu následně s humorem zavzpomínal na vítězství v desáté etapě, jejíchž posledních 100 kilometrů se hnal saúdskou pouští bez čelního skla a s lyžařskými brýlemi na očích.
S blížícím se koncem Macíkovi vylosovali šťastlivce, kteří v soutěži vyhráli rukavice Martina Macíka z letošního Dakaru, lyžařské brýle z desáté etapy palubního mechanika Davida Švandy a roadbook z Dakaru 2018 navigátora Františka Tomáška. Hlavní cenou pak bylo svezení v dakarských speciálech se jmény Karel a Franta a výrazně menší terénní bugině.
Nyní bude Martin Macík mladší pokračovat v další přípravě na blížící se Rallye Dakar 2022 a jeho dalším závodem bude třídenní Baja Poland. „Potřebujeme před Dakarem 2022 najezdit co nejvíce ostrých kilometrů. Každý start se počítá. Evropské závody jsou důležité pro posádku i pro vývoj naší techniky. Momentálně máme v dílně před dokončením několik dalších kamionů, do kterých jsme promítli naše zkušenosti předchozích 20 let. A věříme, že je už brzy uvidíme na trati,“ říká šéf týmu Martin Macík starší.