Článek
Byl to ostře sledovaný přestup. Desetinásobný účastník Dakaru Martin Kolomý vyměnil volant závodního náklaďáku Tatra za osobní automobil. Zkušeností zejména v dunách má na rozdávání, a těch příběhů, kdy dotáhl auto mnohdy heroickým způsobem až do cíle, je celá řada. Má za sebou několik etapových vítězství, jeho největším úspěchem zatím bylo páté místo na Dakaru v roce 2015. Spousta fanoušků ho miluje pro jeho ostrý styl a bezprostřednost vyjadřování, jiní mu vyčítají, že jde až na hranu. Soupeři k němu ale mají respekt a všichni se shodují na jednom – Kolomý je na trati nikdy nenechal ve štychu.
Na svůj první Dakar v osobním autě odjel společně se svým navigátorem Jiřím Strossem po krátkém testování ve Spojených Arabských emirátech. „V dunách to bude úplně v pohodě, větší starost mám z rychlých úseků, takhle kamion rozhodně nejede,“ vyprávěl Kolomý před odletem. A Martin Prokop, který vzal Kolomého do party a posadil ho svého druhého závodního Fordu Raptor, to viděl podobně: „V písku a dunách je Martin k nezastavení, ostatně mě tam kdysi učil jezdit. Bude si muset zvyknout na rozdílné ovládání osobáku, na jeho rychlost a reakce.“
Bohužel to zvykání netrvalo dlouho. A těm, kteří se ptají, proč s Fordem nenajezdil víc kilometrů ještě před samotným závodem, připomínáme, že Kolomý měl až do listopadu smlouvu s Buggyrou, která mu zakazovala jakékoliv testování v jiných autech, nebo dokonce závodění v jiném týmu a jiném autě.
Kolomý se Strossem ukončili svou účast ve 42. ročníku Rallye Dakar při shakedownu. „Bylo to jedno z těch zrádnějších míst, kterých jsou na Dakaru sice spousty, ale zvenčí nevypadají tak nebezpečně," říká Martin Prokop k osudné pasáži, kterou sám několikrát předtím projížděl. „Dlouhá rovinka a na konci skok. Martin to podle těch fotek a videí, co jsem viděl, asi trochu přebrzdil a auto pak skočilo přímo na čumák. Je to podobná rána, jako jsem měl já v Maroku, Shrek šel na střechu a přistál zpátky na kola. Bohužel je poškozený ochranný rám, byla to tvrdá rána, žádné sklouznutí se.“
Jezdec Martin Kolomý i spolujezdec Jiří Stross jsou otřeseni, na místo nehody přiletěl záchranářský vrtulník. „Jirka je OK, ale Martin má podle všeho hnutá záda a je trochu v šoku,“ prozradil Martin Prokop. „Chtěl pokračovat v testování, že prý je v cajku, ale pak se mu přitížilo, a tak letěl do nemocnice rovnou, Jirka Stross za ním pak jel sanitkou. Jsem moc rád, že s sebou v týmu máme doktora.“
Na nedělní start závodu tak budou mechanici připravovat jen jedno auto. „Máme tady kontejner, ve kterém jedno auto přijelo rovnou z testu, tak tam na nás nabouraný Shrek počká, než ho pošleme zpátky do Evropy,“ říká šéfmechanik MP-Sports Ivan Matoušek. „Domluva mezi Martinem a Martinem byla, že si budou vzájemně krýt záda a že Martin Kolomý v případě potřeby poskytne náhradní díly výměnou. Takhle se nám to komplikuje a budeme muset improvizovat. Uvidíme jak se dohodneme, ale nejspíš vezmeme z nabouraného auta co nejvíc dílů a ty povezeme s sebou, auto samotné pak zůstane v bivaku v Džiddě.“
„Je nepříjemné, že nebudu mít v závodě spoluhráče, na kterého se můžu za všech okolností spolehnout, ale to je život. Teď jde jen o to, aby byl Martin i Jirka v pořádku,“ smutně krčí rameny Martin Prokop, který okamžitě po zprávě o nehodě posadil na sedadlo spolujezdce svého závodního speciálu týmového lékaře a celou dobu byl u toho. „Já sám jsem měl podobnou horkou chvilku, tohle je prostě závodění a bohužel to k tomu patří. Snad jsme si tím všechnu smůlu už vybrali. Chtěl jsem jet s trochu lehčí hlavou a snad i rychleji, ale takhle se vše vrací do starých kolejí a pojedu sám na sebe, tak jako dřív. Před chvílí se ale u mě zastavil můj loňský parťák Tomáš Ouředníček, že by nám nějaké díly vzal a že by v případě potřeby zastavil. Sám teď potřebuje pomoct s autem, tak té nabídky nejspíš využiji,“ řekl Martin Prokop bezprostředně potom, co přijel do bivaku. Začíná to tedy pěkně, a to Rallye Dakar 2020 ještě oficiálně ani neodstartoval. Snad budou mít ostatní naši jezdci v závodě více štěstí...