Článek
Vzpomínáte si na článek o tom, jak nová Dacia Sandero získala v crashtestech EuroNCAP jen dvě hvězdy, byť její karoserie je ve skutečnosti pevná a má celou armádu airbagů? Bylo to kvůli tomu, že nemá bezpečnostní asistenční systémy, případně že systémy nereagují tak, jak si organizace představuje. Nejvíc vadilo, že funkce automatického brzdění reaguje jen na jiná vozidla a že neumí rozeznat chodce nebo cyklisty. A právě tato funkce automatického brzdění stojí za vyhynutím manuálních převodovek.
Ano, logicky by si člověk mohl myslet, že manuální převodovky pohřbí nucený nástup elektromobilů, které je k životu jednoduše nepotřebují. Případně že by zákazníci definitivně přestali chtít řadit, protože je to pomalé, otravné a už ani neplatí, že auta s automatem mají vyšší spotřebu. Jenže tu radost z dobrého zařazení, ten pocit z podařeného meziplynu, když podřazuje o rychlost dolů, ten nám vezmou tři písmena. AEB si, prosím, zapamatujte.
Že jste právě tázavě zvedli obočí? Vězte, že členské země EU už před dvěma lety schválily celý seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy vozidel. Technologie, které mají zabránit nehodám a ochránit životy, zdraví a majetek, byly doposud u většiny automobilek součástí příplatkové výbavy, ale to se změní. Co na tom, že je část řidičů vnímá kontroverzně, protože třeba systém automatického brzdění v určitých situacích (třeba při předjíždění nebo když stojí auto v zatáčce) vyhodnotí situaci chybně a auto začne náhle a nečekaně brzdit. A co na tom, že kvůli tomu budou muset nová auta logicky zdražit.
Na druhou stranu, systém nouzového brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking) podle jedné ze studií provedené na vzorku 1,5 milionu vozidel v roce 2017 a 1,8 milionu v roce 2018, snižuje počet srážek při takzvaném nedobrzdění o celých pětačtyřicet procent.
Systém nouzového brzdění funguje tak, že radar neustále monitoruje prostor před autem a v případě detekce překážky (jiné auto, chodec, cyklista, zvíře) a napřed řidiče varuje, aby pak začal sám brzdit. Je spojen se systémem jízdní stability (ESP) a s brzdovým asistentem, v případě potřeby umí auto zastavit až na nulu.
Automobilky by sice mohly u manuálních převodovek funkci AEB zachovat, ale s použitím systému automatického odpojování spojky. A to je drahé na vývoj, zvlášť když zájem o manuální převodovky dlouhodobě klesá i u sportovních aut napříč výrobci. Třeba Porsche, BMW a Subaru dlouhodobě zastávají názor, že manuální převodovky vyrábět dál budou, ale jen pokud o ně bude mezi zákazníky zájem. A ten klesá už i v Evropě, natož pak v USA či v Asii.
Já osobně jsem velký fanoušek a zastánce manuálních převodovek, miluju ten pocit souznění s autem, ale při jezdění na okruhu na čas jsem se již dávno smířil s tím, že automat řadí rychleji. A o tom, že eliminuje možné chybné zařazení, se asi ani nemusíme bavit. Na denní jezdění je bezpochyby automat taky pohodlnější, zvlášť když jezdíte hodně po městě. Přesto kdybych měl mít jen jedno auto, mělo by manuál.
Jenže co chci já a co chtějí ti z vás, kteří se považují za nadšené řidiče, je jedna věc a to, do čeho nás (automobilky) vnutí nařízení, to je věc druhá. Smiřme se zkrátka s tím, že od příštího roku nabídka manuálních převodovek v nových vozech opět trochu prořídne. A že časem úplně zmizí. Bohužel kvůli AEB to bude ale dřív, než jsme možná čekali…