Článek
Už jsme se tomu párkrát věnovali a zdá se, že situace na trhu s ojetými auty se nebude jen tak lepšit ani do konce roku. Důsledky mnohdy chaotických vládních opatření po celém světě, která omezují výrobu, logistiku a obchod, mají trvající dopad na trh nejen s novými, ale samozřejmě i ojetými vozy. Promlouvá do toho i zrychlující inflace vyvolaná neřízeným tiskem peněz mnoha centrálních bank.
Obchodníci s ojetými auty se potýkají s nedostatkem zásob a zároveň vysokou poptávkou. Kombinace těchto faktorů vede k růstu cen, který je u nejžádanějších modelů meziročně více než desetiprocentní. Běžně ojetá auta zdražila meziročně o 5 až 6 %, uvádí data online tržiště s ojetými vozy Carvago.
Rozhodně to nevypadá, že by se měla situace zlepšovat, právě naopak. Výroba nových aut je stále omezená (aktuálně především kvůli trvalému nedostatku čipů, jejichž výroba probíhá primárně v Číně), a protože zájemci o nový vůz nemají auto k dispozici, nechávají si to současné, které by jinak skončilo v nabídce na trhu ojetin. Případně se oni sami obracejí na nabídku mladých ojetých vozů.
„Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut,“ uvádí Jakub Šulta, ředitel online tržiště Carvago.
Ještě se sluší dodat, že za tím prudkým nárůstem cen nových vozů s konvenční technikou pod kapotou stojí také tzv. emisní pokuty vynucované EU. Vozy s vyšší tabulkovou spotřebou a tedy emisemi CO2 (přes 95 g/km CO2, což je ekvivalent spotřeby 3,6 l/100 km nafty nebo 4,1 l/100 km benzinu), což jsou dnes vlastně všechny nehybridy, musí platit za každý nadlimitní gram pokutu 95 eur. Za každé auto. Nejlevnější auta tak opravdu prudce zdražila a dostala se mimo možnosti nízkopříjmových skupin obyvatel. Takže i těm nezbývá než hledat na trhu ojetin.
Zároveň současní majitelé starších aut zřejmě necítí potřebu se svého auta zbavovat, pokud ho nemají čím nahradit. Nová auta jsou pro ně mnohdy výrazně dražší a tedy nedostupná, dost možná také technicky nevyhovující. Větu, která zní nějak takhle: „Já si v současné nabídce na trhu nových aut nemám co vybrat.“ Jste už asi od někoho slyšeli.
„Zákazníci, kteří čekají na nové auto, odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, nebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a tak nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen buď s nepořízenou, nebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například vůz, který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc,“ uzavírá Šulta.