Hlavní obsah

Malé terénní náklaďáky nevymřely. Důkazem je Lada 4x4

Foto: Lada

Kompaktní terénní pracanti ještě nevymřeli, jen jich je jako šafránu

Po delší odmlce se na scénu vrací Lada 4x4 v užitkovém provedení, která se představuje jako kompaktní a cenově dostupný terénní pick-up, případně malý náklaďák. Zároveň jde o jednoho z posledních reprezentantů pomalu umírajícího evropského segmentu. Co je tedy nového, jaké jsou variace a kolik tihle pracanti vlastně stojí?

Článek

Že by byl evropský trh s malými terénními pick-upy kdovíjak rozmanitý, to se opravdu říct nedá. Jde skutečně o segment, který pomalu umírá. Určitou nadějí pro všechny, kteří chtějí off-road s korbičkou nebo skříní, mohou být různí úpravci, již překopou třeba Jimnyho na kompaktní užitkáč. Levnější a praktičtější variantu ale vidíme v ruské Ladě 4x4, továrně vylepšené rámem, valníkem, případně jinou nástavbou.

Foto: Lada

Lada 4x4 pick-up je po delší odmlce zpátky, a rovnou v modernizované podobě

Zkušenější „nivaři“ znají tyto vozy pod pojmy VIS 234600 (dvě místa k sezení) nebo 234610 (pět míst k sezení). Kabina vychází z klasické Lady 4x4, jejíž test jsme vám nabídli poměrně nedávno. V základu tedy dostanete osmiventilovou zážehovou sedmnáctistovku o výkonu 83 koní, pětirychlostní manuál, redukci a uzávěrku centrálního diferenciálu.

Užitkové deriváty přezdívané Cargo se chlubí pomocným rámem, na kterém je usazen ocelový valník, volitelně překrytý laminátovou nástavbou se třetím brzdovým světlem. Užitečné zatížení dvoumístné varianty je přes 500 kilogramů a nákladová kapacita až dvě euro palety.

Foto: Lada

Interiér užitkové verze je prakticky totožný s klasickou Ladou 4x4

V nabídce však jsou i skříňové nástavby, taktéž prodávané s chladírenským vybavením. Ovšem narovinu píšeme, že pojízdný terénní mrazák si koupí málokdo. Zde opět převezete až dvě euro palety, nicméně vzhledem k váze přepravní krabice klesá nosnost pod 500 kilogramů.

Foto: Lada

V nabídce se objevuje kabina pro dvě nebo pět osob

Volitelně si lze pracovní Ladu 4x4 vylepšit tovární klimatizací, kamuflážním nástřikem, přidat přední mlhová světla nebo velice zajímavý off-road paket. Ten zahrnuje užitečné prvky do terénu:

  • Zesílená zadní náprava
  • Upravený hlavní převodový poměr
  • Zvýšená světlá výška na 240 mm
  • Terénní pneumatiky 235/75 R15
  • Samosvorný diferenciál přední nápravy
  • Samosvorný diferenciál zadní nápravy
  • Zesílené přední vinuté pružiny
  • Zesílené přední i zadní tlumiče

Modely importované do Evropy však prochází úpravami a schválením – nejde tedy jen o modifikaci na emisní normu Euro 6 (v Rusku platí Euro 5), ale také o celou řadu dodělávek, včetně montáže vyhovujícího zadního nárazníku, zamykacích dvířek palivové nádrže nebo imobilizéru.

Foto: Lada

Pohled na vnitřek skříňové nástavby

Cenově pak v Česku vyjde základní dvoumístný model s laminátovým hardtopem v nemetalické barvě na necelých 460 000 Kč s daní. Pětimístná konfigurace stojí ve stejné specifikaci zhruba 480 000 Kč s DPH. Musíme však upozornit, že ceny jsou odvislé dle aktuálního kurzu ruského rublu a eura.

Neočekáváme, že by se z malých náklaďáčků postavených na bázi Lady 4x4 stal bestseller. Naopak pořád půjde o velmi okrajovou záležitost, kterou však vítáme. Dokud si totiž můžeme na trhu svobodně vybírat, je náš svět v pořádku. Tak snad to tak i zůstane.

Související témata:
Skříně
Načítám