Článek
Hotovo, vydraženo, máte smůlu! Nemusíte mít zrovna rádi Porsche, ale tohle auto už jste určitě viděli. Magnus Walker se stal legendou a respektovanou osobností, přičemž právě tato devětsetjedenáctka z roku 1972 mu v tom hodně pomohla. Je to auto, které způsobilo kult Urban Outlaw, odstartovalo zajímavé podnikání, ukázalo, že nejen originál může mít cenu, a taky stojí za spojením „Get out and drive“, tedy něco ve smyslu „Seber se a jeď.“
Projekt STR II a Magnus Walker se stali slavnými, když o nich kanadský dokumentarista Tamir Moscovici natočil v roce 2012 půlhodinový dokument Urban Outlaw, zbytek světa je pak poznal, když se za Magnusem zastavil Jay Lano. Když jsem Walkera poznal já osobně, zajímal jsem se hlavně o něj a o to, co dělá a co bude dělat, ale přiznám se bez mučení, že ani já jsem se moc nestaral o jeho 722 jako takovou. Což se ukazuje jako chyba, co na tom, že jsem se nechtěl ptát na něco, na co už se ptali stokrát jiní. STR II je totiž auto, které si zaslouží vaší pozornost, je důkazem skutečné vášně pro značku Porsche. Inspirované modely 911 R z roku 1968 a 911 ST z roku 1972, stavěné metodou pokus a omyl. Přitom začínalo svůj život jako úplně obyčejná 911 T a nic na tom nezmění fakt, že dnes má 275koňový šestiválec 3,2 l a pětistupňovou převodovku 915.
Z osobního setkání s Magnusem si pamatuji hodně věcí, ale jedna z nich mi obzvlášť utkvěla v paměti. Mluvil o tom, že personifikace je naprosto v pořádku, protože si auto uzpůsobujete pro svoje potřeby a touhy. A že na prvním místě je, aby dělalo radost vám, a že zbytek světa vám může být vlastně úplně jedno. Projekt STR II je pak přesně o tom…
Podvozek byl zásadním způsobem modernizovaný, když dostal díly z novějších modelů. Mezi zadní kola se nastěhoval samosvorný diferenciál, všechny brzdy jsou ventilované kotoučové a o plnění motoru se stará spolehlivé mechanické vstřikování Bosch. Výfuk je navržený na míru, sání pochází ze závodních modelů 911 a pětistupňová převodovka umožňuje lepší využití potenciálu motoru. „Mým záměrem bylo udělat auto pro pouliční závodění, pro moji zábavu,“ řekl Walker doslova. Mise splněna.
Interiér auta je minimalistický, ale kvalitní. Anatomické sedačky jsou dobové a Magnus si je čalounil sám, a sice právě tak, jak uznal za vhodné. Dveře udělal ve stylu modelů RS, balsová hlavice řadicí páky odkazuje na modely 917 a volant Momo Prototipo je nutnost.
Magnus Walker svoje auta moc často neprodává – vlastně jen v případě, že potřebuje místo. „Kdysi jsem držel nějakých čtyřicet až padesát aut, ale to už bylo příliš,“ přiznal se mi na terase svého loftového domu v Los Angeles. „Aktuálně jich mám pětadvacet a všechny mám z nějaké důvodu – může to být touha, vzpomínka, nebo že mi doplní celek.“ Přestože je doslova zavalen poptávkou, aby začal stavět auta na objednávku pro svoje obdivovatele, zuby nehty se tomu brání. „Každé moje auto má kus mojí duše. Stavím si ho a upravuji pro sebe a je jedno, jestli to je renovace, nebo jestli ho chci mít podle svých představ. Prodávám je pouze v případě, že je potřebuji nahradit nějakým jiným.“
Ten čas evidentně nastal. Magnus Walker prodal STR II, svůj nejslavnější výtvor. A za 6,5 milionu korun to vlastně není ani tolik, protože nový majitel si odvezl starou devětsetjedenáctku s Walkerovým podpisem, samolepkami Urban Outlaw a novými koly z edice 52. Ale taky auto s mimořádnou historií, auto s příběhem. Dražba byla neveřejná, takže nevíme u koho vzácný kousek skončil, ale z celého srdce doufám, že bude dál dělat to, proč ho Magnus postavil –tedy jezdit a rozdávat radost!