Hlavní obsah

Má smysl si připlácet za prodlouženou záruku na auto?

Foto: Shutterstock / Artur Wave

Prakticky každá automobilka dnes nabízí u nových aut možnost příplatku za tzv. prodlouženou záruku. Dokonce se s podobnými službami setkáte i u nákupu ojetin. Co to vlastně je, jak to funguje a má to pro vás vůbec smysl?

Článek

To, že výrobci musí na své produkty poskytovat dvouletou záruku, je věc obecně známá. Určuje ji totiž zákon a ten pak přesně stanoví podmínky této záruky. Ale v rámci konkurenčního boje o zákazníka pak jednotlivé automobilky nabízejí také rozšířené služby, které pojmenovávají jako „prodloužená záruka“.

Už před více než deseti lety začaly na výrazně delší záruku lákat korejské značky, kterým šlo nejen o přilákání zákazníků na kvalitní produkt, ale také o uchování slušné zůstatkové hodnoty jejich aut. Prodlouženou záruku nabídly brzy na našem trhu i další automobilky a už i ty, které nenabízí prodlouženou záruku ve standardu, nabízí alespoň její přikoupení za rozumnou cenu. Co to ale ta prodloužená záruka je a jak to funguje?

Obecně by se dalo říci, že se jedná o delší dobu, po kterou vám platí původní tovární záruka. Jenže zase tak jednoduché to není. Zatímco u zákonné dvouleté záruky podmínky definuje zákon, prodloužená záruka je pouze nadstandardní službou s rozsahem a podmínkami definovanými samotným výrobcem. U jednotlivých značek tak najdete v podmínkách odlišnosti. Dalo by se to tak zjednodušeně chápat jako jakési připojištění vozidla proti poruše.

Na co se záruka vztahuje?

Výrobci často přímo jmenovitě vypíšou, na co přesně se ta prodloužená záruka vztahuje: karoserie, motor, převodovka, podvozkové komponenty, brzdy, klimatizace… To už ale záleží na konkrétní značce a na konkrétní smlouvě, za kterou si připlácíte. Obvykle jde o klíčové mechanické komponenty, bez kterých by auto ani nebylo autem. Pro majitele jde tak o pojistku základní funkčnosti vozu bez rizika drahých oprav hned po uplynutí základní tovární záruky.

Automobilky však zároveň podmiňují trvání prodloužené záruky (ale samozřejmě i té základní) povinnými návštěvami značkového servisu ve stanovených intervalech. Pouze tak si mohou sami pohlídat, aby k poškození nedošlo zanedbáním údržby nebo jejím neodborným provedením.

Foto: Škoda Auto

Na věci podléhající běžnému opotřebení závislému na stylu jízdy se záruka obvykle nevztahuje. Jistě, pokud vám auto přestane brzdit za týden, asi to uhádáte, ale za dva roky už si nové brzdy zaplatíte sami

Záruka se také nevztahuje na součásti podléhající běžnému opotřebení, jako jsou třeba brzdové kotouče a destičky, spojka, zapalovací svíčky či rozvodový řemen. Má to svou logiku, protože opotřebení některých z těchto dílů hodně závisí na jízdním stylu a používání auta. Bohužel jsou někdy ty podmínky dost nejasné a nechávají dost velký prostor spekulacím, jestli je vzniklý problém běžné opotřebení, či ne. Nejčastěji se majitelé dohadují se servisy ohledně podvozkových komponent, jako jsou silentbloky a tlumiče.

Zvýšení zůstatkové hodnoty

Kromě snížení rizika investic kvůli řešení nečekaných poruch pomáhá prodloužená záruka také k vyšší zůstatkové hodnotě vozu na trhu ojetin. Stále platnou záruku spolu s razítky z návštěv autorizovaného servisu vnímají zákazníci prahnoucí po kvalitní ojetině jako důvěryhodnější než řeči o šikovném Vaškovi z vedlejší vesnice, který to vždycky opravil pěkně a za pár kaček.

U nových aut mívá značková dílna opravdu smysl, navíc dnes plno automobilek prodává také předplacené servisní balíčky, často kopírující právě tu prodlouženou záruku. Některé to mají pak nastavené tak, že prodloužená záruka se prodává jen se servisním balíčkem, abyste motivaci přijet do značkové dílny měli co nejvyšší.

Na druhou stranu právě na předplaceném servisu můžete často slušně ušetřit, s ohledem na ceny servisů se vyplatí třeba u prémiových značek, jako je Mercedes-Benz nebo BMW.

Foto: Archiv Garáž.cz

V záplavě ojetin na trhu bude vždycky atraktivnější auto, které má pečlivě vedenou servisní historii a stále ještě platnou záruku. Příplatek za její prodloužení tak může dávat smysl

Tabulkové počty s amortizací a zůstatkovými hodnotami jsou pak také důležité pro správce flotil, kalkulačky operativních leasingů a podobně. Je totiž velký rozdíl, jestli má vaše auto po pěti nebo sedmi letech už jen 30 % původní hodnoty nebo třeba stále ještě polovinu či dokonce víc. Když kupujete levné auto za 300 000 Kč, nebývá to tak velký rozdíl, ale třeba u prémiových a luxusních značek to může být opravdu znatelné. Stačí se podívat do inzerátů na ceny třeba pětiletých luxusních vozů. Ty ceny se mohou lišit o stovky tisíc. Nejlevnější jsou pak právě ty kusy, které nemají jasnou servisní historii, a už jim neplatí záruka. A určitě tušíte, jak to s rizikovostí a cenami oprav u takových aut je.

Přečtěte si podmínky

Jak už jsme uvedli výše, rozsah a podmínky platnosti prodloužené záruky si každá automobilka stanovuje sama. Při rozhodování, zda si za prodlouženou záruku připlatit, budou právě tyto podmínky asi rozhodovat nejvíc, jestli je vůbec ve vašich silách je dodržet. Požaduje výrobce pro platnost záruky návštěvy pouze značkového servisu, ale nejbližší máte 200 km daleko? Je lhůta na provedení garanční opravy třeba 60 dní?

V podmínkách také většinou najdete omezení na počet ujetých kilometrů (například platnost 5 let nebo maximálně do 150 000 najetých km, ale liší se to mezi výrobci), což platnost záruky ukončí, pokud tuto kilometrovou hranici překročíte dříve než po uplynutí limitní doby.

Někteří výrobci pak specifické podmínky nastavují i tak, aby si nechávali poměrně velké „okno“. Pokud tak automobilka ručí třeba 5 let nebo 150 000 km za motor, obvykle se někde dole čtyřkovým fontem dočtete, že spotřeba oleje až 1 l na 1 000 km je ještě v normě. Takže pak se stížnostmi, že vaše auto při akceleraci hulí jako dvoutaktní Wartburg, neuspějete.

Foto: Shutterstock/ David Tadevosian

Žere vám auto olej? Tak si nemyslete, že dostanete na záruku nový motor. Výrobci často uvádějí, že považují spotřebu až 1 l oleje na 1 000 km za normální

Když už jsme u motoru a pohonu, výrobci to většinou specifikují tak, že se záruka vztahuje na tzv. „holý motor“ bez příslušenství a periferií. Výrobce tak neručí za rozvody, vodní pumpu, ale ani třeba za vstřikování či turbo. A už vůbec ne za částicový filtr. Některé značky ale nabízejí příplatek za krytí specifických rizikových komponent.

Prodloužená záruka u ojetin

Zajímavé je, že tyto služby se netýkají jen zcela nových aut či zánovních ojetin od oficiálních značkových prodejců. Poměrně dost bazarů dnes nabízí podobné služby i na ojetiny formou pojištění proti poruše některých komponent. Prodlouženou „záruku“ tak můžete mít i na ojeté auto.

V tomto případě to dává velký smysl, protože riziko poruchy je u ojetých aut pochopitelně vyšší a prodloužená záruka vás může ochránit před nečekanými většími investicemi. Ale ochota bazarů ručit za prodaná auta z druhé ruky je ještě nižší než u továren a jejich funglovek, takže zase platí: Detailně si prostudujte podmínky a dobře se informujte, kdy to platí a na co všechno se to vztahuje.

Koupit, či nekoupit?

Je to samozřejmě na zvážení každého zvlášť, zda si za prodlouženou záruku připlácet, případně koupit auto té značky, která prodlouženou záruku přihodí automaticky bez příplatku.

Obecně se dá říci, že koupě prodloužené záruky jsou chytře vynaložené peníze, kterými ochraňujete vysokou investici do auta jako takového. Důležitým přínosem je také zvýšení zůstatkové hodnoty při případném prodeji. Přináší to s sebou však podmínky, které možná nebudete chtít/být schopni plnit (návštěvy autorizovaných servisů).

Nakonec tedy bude stejně rozhodovat váš přístup k autu, pečlivost údržby a také trocha štěstí či naopak smůly. Je to jenom stroj a rozbít se může kdykoli cokoli.

Související témata:
Načítám