Článek
Premiéra modelu ID.3, prvního čistokrevného automobilu v nabídce, byla pro Volkswagen přelomem. Ale až úspěch ID.4 ukáže, jestli přechod k elektromobilitě bude svět měnící revoluce, nebo obrovský průšvih. Tento klíčový model se má totiž svézt na vlně obliby SUV a objemy jeho globálních prodejů tak mají být skutečně masové – ostatně proto se bude taky vyrábět v továrnách v Evropě, USA i Číně (ID.3 se montuje pouze ve Zwickau a exportuje se do celého světa). To by tedy mělo jít o hodně povedené auto…
A podle prvních poznatků z krátkého seznámení se zdá, že ID.4 povedené opravdu je. Stojí na stejné podvozkové platformě MEB (určené pouze pro elektrické modely) jako hatchback ID.3, má prakticky shodný rozvor, ale celkově je cca o 30 cm delší (10 cm vpředu kvůli designu, 20 cm vzadu pro prostornější kufr). Oproti ID.3 může mít ID.4 až 21“ kola (základem jsou 18“), střešní nosníky (unesou až 75 kg), tažné zařízení (750 kg nebrzděný a 1 000 kg brzděný přívěs) a elektricky ovládané páté dveře i s bezdotykovým ovládáním (virtuálním pedálem).
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Objem kufru | |
---|---|---|---|---|---|
ID.3 | 4 261 mm | 1 809 mm | 1 586 mm | 2 771 mm | 385 l |
ID.4 | 4 584 mm | 1 852 mm | 1 612 mm | 2 766 mm | 543 l |
Tiguan | 4 509 mm | 1 839 mm | 1 635 mm | 2 679 mm | 615 l |
Také prostornost kabiny je stejná jako u ID.3 – tedy překvapivě velká. Dlouhý rozvor dělá divy a spolu s bohatým čelním a bočním prosklením (doplněným na přání panoramatickým oknem) vytváří příjemně vzdušné vnitřní prostředí. Architektura kabiny je prakticky shodná s ID.3 (akorát infotainment může mít 12“ oproti 10“ ID.3), ale zlepšila se kvalita materiálů a vnímané kvalitě pomáhá i barevné sladění kokpitu ID.4 (ve třech dostupných variantách). SUV zkrátka uvnitř působí oproti hatchbacku hodnotněji a dospěleji.
Po technické stránce jsou ale obě auta naprosto shodná – kompaktní informační displej před řidičem můžete doplnit průhledovým displejem s rozšířenou realitou, infotainment disponuje online připojením (pro vyhledávání cílů, infa o dopravě, ceně dobíjení, počasí atd., sdílení řidičských profilů, nákupy v systému, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci nebo over-the-air update) a umožňuje bezdrátové zrcadlení smartphonu i s možností indukčního nabíjení. V nabídce jsou také skvělé Matrix LED světlomety a zástup sofistikovaných jízdních asistentů včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu a vedení jízdy v pruhu.
Pohonné ústrojí je také zcela shodné s ID.3, až na to, že v nabídce ID.4 nenajdete verzi s baterií o kapacitě 44 kWh, pouze variantu s 52 kWh (dojezd až 360 km, nabíjení DC až 100 kW, AC až 7,2 kW) a maratonskou verzi se 77 kWh (dojezd až 520 km, nabíjení DC až 125 kW, AC až 11 kW). Ta zásobuje energií jeden elektromotor s výkonem 204 koní a 310 Nm, roztáčející pouze zadní kola (pohon všech kol dostane až výkonná verze GTX).
Výkonu má tak ID.4 dost nejen na hbitou jízdu po městě, ale i na svižnou jízdu po okreskách a pohodlné přesuny po dálnicích. Dlouhý rozvor a široký rozchod spolu s nízkým těžištěm (ID.4 je přibližně o 150 kg těžší než ID.3) je skvělý základ pro sebejisté jízdní vlastnosti (ani žádných náklonů se tu nedočkáte), na adaptivních tlumičích je přitom jízda pohodlná a klidná (dokonce i na 21“ kolech) – podobně jako u menšího a lehčího ID.3. Větší ID.4 si dokonce zachovává i úžasný rejd shodný s malým ID.3, otočíte se tak doslova na pětníku. Perfektně funguje také automatický režim rekuperace, který nenásilně podporuje defenzivní styl jízdy, ale vždy můžete přepnout na prostý režim „B“, tedy řízení jedním pedálem. ID.4 jezdí prostě výborně.
Volkswagen ID.4 tedy při prvním seznámení udělal opravdu dojem. Přebírá všechny výhody menšího ID.3 (čistý design, prostor, technickou propracovanost, snadné řízení) a smazává jeho nevýhody (interiér už nepůsobí tak lacině, infotainment je odladěnější), k tomu přidává vyváženější vzhled (těšit se můžete také na kupé verzi pojmenovanou ID.5) a více praktičnosti (větší kufr, střešní nosič, tažné zařízení). Ano, tohle auto by vážně mohlo odlákat spoustu zákazníku Tiguanu a dalším.
Ale jak si povede ve srovnání se sílící konkurencí – především s novou Škodou Enyaq iV? To teprve uvidíme…