Článek
Skeptici tvrdí, že fakt, že se světovým ekonomikám v posledních několika měsících velmi daří, bude mít brzy konce. Dokonce ti, kteří se vyznají v číslech a financích, tvrdí, že se již brzy o slovo přihlásí nějaká ta krize, a možná i proto jsou mezi námi tací, kteří se na ni připravují. Ano, nákup luxusních aut je příprava na horší časy, protože jde o investici. Tedy, pokud se pak třeba s novým Cullinanem nepustíte do nějakého šíleného terénu a nezničíte ho. Ale to udělá jen málokdo. A jak se tedy jednotlivým značkám dařilo?
Začneme u ikonického Porsche, které před pár týdny představilo novou 911 a před pár dny navíc 911 ve verzi kabriolet. Ovšem jejich prodeje se podepíší až do statistik za rok 2019 a to jistě velmi pozitivně. Ovšem i rok 2018 byl pro stuttgartskou značku velmi úspěšný. Značka oznámila celosvětově růst prodejů meziročně o 4 % na 256 255 vozů. Nejprodávanějšími modely byly Macan s 86 031 prodanými kusy, Cayenne s 71 458 prodanými kusy a Panamera s 38 443 prodanými kusy. Prodeje modelu 911 se pak zvýšily o 10 % na rekordních 35 573 vozů. Jak už jsme naznačili výše, hlavním trhem pro Porsche je Čína, kam automobilka dodala 80 000 vozů při meziročním růstu o 12 %. Vůbec poprvé tak prodeje v Číně předčily evropské trhy, kde se prodalo „jen“ 77 216 vozů.
V černých číslech v loňském roce skončil i McLaren. Jeho čísla vám ve srovnání s Porsche budou připadat směšně nízká, ale pro tuto malou značku jsou rekordní! V loňském roce si nějaký nový McLaren pořídilo celkem 4806 zákazníků, tedy opravdu nejvíce v historii. Jde o nárůst o neskutečných 43,9 %! Nejvíce se této automobilce daří v Severní Americe, kam míří celá třetina vyrobených aut. Ovšem, znovu se dostáváme k Číně. Zde se totiž její prodeje zvedly o 122 %, a to hlavně poté, co značka uvedla modely 570S Spider a 720S.
Zastavit se musíme i u aristokratické značky Rolls-Royce. Automobilka celebrit, královen, princů a šejků za loňský rok taktéž hlásí černá čísla. Jen za rok 2018 automobilce vzrostly prodeje o velmi zajímavých 22 %, přičemž značka prodala celkem 4107 vozů. Ano, znovu se možná smějete rozdílům oproti Porsche. Jen prosím berte v potaz to, že Rolls-Royce opravdu není „masovka“. Faktem je, že Britové vyváží až 90 % své produkce do zahraničí, a to samozřejmě i do Číny. A vzhledem k číslům by byli blázni, kdyby to tak nedělali. Vždyť jen v Číně vzrostl prodej modelů této značky o 40 %, což znamená, že se zákazníci v této zemi na prodejích podíleli plnými 20 %. Největším odběratelem těchto luxusních aut je ale Amerika, kam míří 30 % produkce.