Hlavní obsah

Luxusní historické ameriky učarují malým i velkým

Foto: Michal Sakař

BMW 640xd Gran Turismo před první halou muzea severoamerických vozů JK Classics

Obec Lužná u Rakovníka se pyšní nenápadnou odbočkou do areálu bývalé pily, kde jsou dnes vystaveny luxusní severoamerické vozy nejen ze zlaté éry obřích osmiválců. V čem je muzeum unikátní a jaká vyžití ještě nabízí?

Článek

K cestování po Česku a objevování zajímavých muzeí potřebujete spolehlivého parťáka. My si na první díly našeho seriálu vybrali BMW řady 6 Gran Turismo ve vrcholové specifikaci s třílitrovým šestiválcovým dieselem (320 koní, 680 Nm) a osmirychlostním automatem. Pohodlným tempem jsme se doploužili až do obce Lužná u Rakovníka, kde na nás čekal majitel muzea JK Classic pan Jaroslav Knap.

Foto: Michal Sakař

Kus severoamerické automobilové historie najdete v areálu bývalé pily nedaleko Rakovníka

Areál bývalé pily nabídne venkovní bezplatné parkoviště a po projití přes vrátnici už vás zdraví první malůvky, které napovídají, že na místě mají domov především severoamerické vozy. Nelenili jsme a v doprovodu pana Knapa vyrazili do první haly, kde stály vozy z éry kosmického věku – tedy stroje typické pro svoje zadní masivní ploutve, které si zamilovaly celebrity jako Elvis Presley nebo Marilyn Monroe.

Foto: Michal Sakař

Okaté plouve jsou znakem honosné éry prosperity a nadbytku benzinu

Na místě najdete jen luxusní zboží – tedy auta, se kterými jezdili velmi bohatí lidé. Podle Jaroslava Knapa jsou prémiové severoamerické vozy z 50. let dodnes velmi ceněné. Vždyť už ve své době kypěly luxusní výbavou, prestižními tvary a budily pozornost okolí.

Foto: Michal Sakař

Auta z 50. let se tehdy vyznačovala mnoha dekoracemi. Všimněte si prodlouženého nárazníku a rezervy

Všude jsou kostky

Druhá hala potěší milovníky značky Cadillac, protože zde najdete stručný průřez historií automobilky. Od prvních lepších modelů přes klasická eldoráda až po vzácné kombíky. Většina honosnějších modelů jsou kabriolety. Tušíte proč?

Foto: Michal Sakař

Netypický kabriolet se dvěma čelními skly

Svého času se samozřejmě vyráběly i verze s pevnou střechou, nicméně kabria byla dražší, tudíž vzácnější, a tím pádem prestižnější. Navíc kdo by nemiloval jízdu s otevřeným nebem nad hlavou, že?

Foto: Michal Sakař

Víte, k čemu slouží tohle udělátko? Jde o přístroj, díky kterému auto samočinně přepínalo mezi potkávacími a dálkovými světly

Mnoho vystavených kousků má na středovém zrcátku pověšené hrací kostky. Nejde o nějakou módní zhýralost nebo výstřelek doby – kostky sloužily jako výzva k závodění. Představte si typický příklad – přijedete na semafory a řidič vedle vás zacinká o kostky. Tím vás hecuje k souboji. A pak je jen na vás, jestli si troufnete rozburácet svůj osmiválec a s bliknutím zeleného světla vyrazit kupředu. My bychom si na to s naším „bavorákem“ se zrychlením z nuly na sto za 5,3 vteřiny rozhodně troufli.

Foto: Michal Sakař

Cikněte na křižovatce o kostky a sledujte kolegu vedle vás...

Hala číslo tři je plná sportovních vozů a kuriozit. Takže tu nechybí klasické mustangy, staré corvetty, ale potkáte tu i severoamerickou kopii auta značky Rolls-Royce. Příběh plagiátu je skutečně pozoruhodný – britská automobilka tehdy neměla v USA žádné designové patenty, čehož využil nadšenec Jon Tedesco, který upravil Chevrolet Monte Carlo a vůz postavil do showroomů renomovaných prodejců značky. Myslíte si, že měla kopie aristokratických rollsů úspěch? Budete se divit! Víc však neprozradíme.

Foto: Michal Sakař

Severoamerický plagiát britského Rolls-Royce – Chevrolet Monte Carlo Custom

Ve službách státu

Jaroslav Knap nás vzal i k připravovaným exponátům, takže jsme si mohli prohlédnout hasičský vůz značky Mack ve stádiu renovace, služební „ameriku“, se kterou se podle slov majitele „jezdí pro rohlíky“, a Cadillac Fleetwood z roku 1947.

Foto: Michal Sakař

Renovace Cadillacu Fleetwood z roku 1947

Poslední zmíněný kousek uvidíte snad už příští rok a opravdu se máte na co těšit – pojí se k němu totiž velmi zajímavá historie. V roce 1947 byl exponát prezentován v Česku a z výstavy rovnou odkoupen útvarem hradní stráže, takže se v něm vozil také Edvard Beneš. Auto posléze přešlo pod správu ÚV KSČ a údajně s ním měl jezdit první tajemník strany Rudolf Slánský.

Foto: Michal Sakař

Cadillac Fleetwood uchvátil Beneše i komunistické pohlaváry

Muzeum je stále v rozmachu, proto se na rok 2020 připravuje čtvrtá hala, kde budou užitkové automobily. Venku můžete využít ještě externích expozic, které zahrnují hummery, macky a několik zajímavých fotografických prostor. Ostatně my neváhali a postavili naše cestovní BMW řady 6 GT k benzinové stanici. V pozadí můžete vidět také žlutý školní autobus – ten slouží jako jedna z atrakcí pro děti. V areálu najdete ještě bistro s rychlým občerstvením.

Foto: Michal Sakař

Zastavili jsme se také na místní benzince. Sice nefunguje, ale jde o atraktivní místo

Akce a rodiny

Letošní sezona muzea končí už 28. října, proto využijte víkendové otevírací doby od 10.00 do 17.00 hodin. Pokud byste to nestihli, další turnusy začínají až příští rok v dubnu. Děti do pěti let a držitelé ZTP průkazu mají vstup zdarma. Školáci a studenti mohou využít sníženého vstupného za 90 Kč, zatímco dospělí zaplatí 150 Kč. Pokud cestujete jako rodina, nezapomeňte využít zvýhodněného balíčku.

Muzeum amerických historických automobilů JK Classics je milovníky klasických vozů z USA hodnoceno jako jedno z nejlepších. Na místě se konají i různé akce nebo srazy, takže nejde jen o suchou výstavu. V blízkém okolí pak najdete ještě muzeum Českých drah a auto-moto veteránů.

Načítám