Hlavní obsah

Seriál o LPG, díl I.: Co musíte vědět, než auto přestavíte?

Foto: Shutterstock / arjma

Ačkoli dnes stojí benzin a nafta historicky nejméně (aspoň tedy ve vztahu k průměrnému platu a kupní síle), nebude to trvat navždy. Navíc provoz na alternativní palivo ve formě LPG má i jiné přednosti, tou největší je asi nižší zdanění. LPG tak rozhodně nemusí být nutně vnímáno jako symbol chudoby a nedostatku prostředků na provoz auta. Klidně ho můžete brát i jako symbol vzdoru.

Článek

Problematika kolem pohonu na LPG je opravdu široká a nelze všechny důležité informace vtěsnat do jednoho článku. Rozhodli jsme se, že vytvoříme takový menší seriál právě o LPG a pokusíme se v něm, ve spolupráci s odborníky, všechno vysvětlit a vyvrátit zažité omyly a mýty.

Následující článek proto berte jen jako hrubý úvod do problematiky. Pohonu na LPG se budeme ještě několikrát věnovat podrobně. Plánujeme například měření výkonu před přestavbou a po ní, měření spotřeby v reálném provozu a ukážeme si také některé zajímavosti ze servisní praxe.

Co je to LPG?

Univerzálně používaná zkratka vychází z anglického termínu Liquefied Petroleum Gas a znamená v překladu zkapalněný ropný plyn. Jinde se můžete setkat i s označením Autogas či GPL. Produkt lze získávat rafinací ropy či rovnou při těžbě zemního plynu. Ochlazením a stlačením se zkapalňuje, a díky tomu se násobně zmenší jeho objem (zhruba 260krát).

Komerčně prodávané LPG pro motorová vozidla se skládá z propanu (C3H8) a butanu (C4H10) a míchání se liší podle sezony, podobně jako se prodává zimní a letní nafta. Obvykle má zimní směs LPG 60% podíl propanu (směs má nižší teplotu varu), v létě je to obráceně.

Foto: Shutterstock / Ttatty

Plyn seženete na čerpacích stanicích s běžnými palivy, ale jsou také prodejci, kteří se soustředí výlučně na LPG. Pozor ale na kvalitu prodávaného plynu

Ze složení LPG pro vozidla je patrné, že se jedná o téměř čisté uhlovodíky s minimem cizích přísad, takže jeho spalování je velice čisté, netvoří se pevné částice a saze a klesá produkce oxidů dusíku a oxidu uhelnatého, což jsou škodliviny, které jsou běžným produktem klasických spalovacích motorů na komerčně dostupný benzin a naftu. Pokud by vás to trápilo, spalováním LPG se také produkuje o třetinu méně CO2.

A ještě jedna zajímavost. Komerčně běžně dostupné LPG má oktanové číslo kolem 100, kvalitnější plyn může mít klidně hodnotu oktanového čísla až 108. Motor je tak při provozu na LPG mnohem méně náchylný ke klepání. I proto si lze při provozu na LPG všimnout měkčího chodu motoru.

Nižší daně při nákupu LPG

Nejvyšší podíl na ceně běžných pohonných hmot mají daně. Motoristé jsou dlouhodobě největší dojné krávy, které státní erár plní jak tlaková hadice. Pokud hodně jezdíte benzinovým autem a ještě k tomu pijete alkohol a kouříte, odvedete státu na všech daních opravdu výraznou částku.

Při současných cenách benzinu a nafty (jako modelový příklad vezmeme totožnou cenu 26,90 Kč za litr) tvoří daně z benzinu 65 % ceny (!), u nafty je to 58 %. Pro představu – samotná spotřební daň u litru benzinu činí 12,84 Kč. A k tomu připočtěte klasickou 21% DPH. U nafty je pevná spotřební daň 10,95 Kč/l a pak rovněž ještě DPH 21 %.

U LPG je to jinak. Tam je pevná spotřební daň „jen“ 2,15 Kč za litr. Takže i při modelové ceně 11,90 Kč za litr LPG platíte celkem na všech daních 35 % z ceny. I díky tomu si mohou prodejci dovolit prodávat LPG s vyšší marží. Marže distribuce a prodeje je u benzinu a nafty obvykle mezi 5 a 12 %, u LPG bývá vyšší, až 25 %. I tak je ale LPG výrazně levnější.

Pokud natankujete nyní za 1 000 Kč, tak u benzinu odvedete státu 650 korun, u nafty 580 korun a u LPG 354 korun. Kdo tedy v rámci vzdoru odmítá dotovat státní aparát, je pro něj LPG vlastně nejlepší cesta u klasického vozu se spalovacím motorem.

Foto: Shutterstock / Chadchawan thongsiri

Diskutovaným negativem je dodatečná montáž nádrže, která znamená zmenšení zavazadlového prostoru. Dnes se nejčastěji používá cesta, kdy se nádrž umístí do prostoru pro rezervu

Spotřeba energie u spalovacích motorů

Ještě bychom si mohli srovnat, jak je to s podílem energie v jednotlivých druzích paliv. V jednom litru LPG je zhruba 25 MJ energie, v litru benzinu asi 31 MJ, v litru nafty 38 MJ. Pokud budeme potřebovat vytvořit 200 MJ energie, spotřebujeme 8 litrů LPG, 6,46 l benzinu nebo 5,26 l nafty. Tedy zhruba tolik energie potřebuje nějaké kompaktní auto na 100 km jízdy. Ano, je to hodně obecný odhad, protože účinnost motorů se liší i v závislosti na palivu, tak to prosím berte jen jako příklad pro zjednodušení výpočtů.

Za těchto 200 MJ tak zaplatíme při aktuálních cenách v případě LPG jen 95,20 Kč, u benzinu 173,80 Kč a u nafty 141,50 Kč. Z toho pak můžeme jednoduše odvodit kilometrové náklady.

Při ročním nájezdu 15 000 km pak vychází cena spotřebovaného paliva u LPG při našich modelových cenách na 14 280 Kč, u benzinu na 26 070 Kč a u nafty 21 225 Kč. Podobně pak můžete vypočítávat návratnost investice do přestavby či nákupu auta. Samozřejmě u velkých vozů s větším výkonem a spotřebou paliva pak bude návratnost podstatně rychlejší.

Nevýhody vozů na LPG

Prozatím to všechno na papíře vypadá zajímavě, ale stejně jako všechny jiné věci má i pohon na LPG určitá úskalí. Předně je to menší nabídka vozidel na trhu a tedy nutnost dodatečné přestavby, která některým lidem nemusí dávat ekonomický smysl.

Foto: Shutterstock / sima

Je mnoho způsobů, jak se dá auto přestavět a jaký systém se použije. Příště se podíváme podrobněji na typy přestaveb a jaké jsou pro moderní auta s vícebodovým a přímým vstřikováním vhodné

Další diskutovanou nevýhodou je nemožnost parkovat v podzemních garážích, ale to je spíše jen problém Česka a také ne všech míst, protože některé garáže jsou schválené i pro parkování vozidel s LPG. Navíc bezpečnostní jištění kvalitních přestaveb na LPG výrazně převyšuje jištění klasické nádrže na benzin či naftu.

Připomeneme, že vozy mají zákaz v podzemních garážích parkovat kvůli bezpečnosti. Při netěsnosti systému by do ovzduší mohlo uniknout velké množství plynu, které by poté mohlo explodovat. Podle České televize, která se tématu před časem věnovala, ale zatím hasiči v Česku žádný takový případ nezaznamenali.

Legislativa také nutí k častějším technickým prohlídkám, což může některé zájemce otravovat, zejména pokud mají problémy s hlídáním termínů. Ale asi nejvážnější problém, hlavně v Česku, je nestálá kvalita plynu u čerpacích stanic, což způsobuje další potíže, především nárůst spotřeby, pokles výkonu a zvýšené servisní nároky.

Příště se podíváme už podrobněji na různé systémy a typy přestaveb, které se nejčastěji používají. Podíváme se na časté omyly a mýty, nahlédneme také na aktuální trendy a vysvětlíme si, jak je to u moderních typů motorů s přímým vstřikováním. A rovněž si ukážeme, že i přestavba na LPG se dá udělat pořádně, aby opravdu fungovala a potenciál LPG byl využit na maximum.

Načítám