Hlavní obsah

Lotus zvažuje prodej výrobní linky svého modelu Elise

Foto: Lotus

Elise je jedním z důkazů, že v jednoduchosti je krása. Díky hmotnosti 900 kilogramů je však v jednoduchosti, zdá se, také rychlost

Každá zábava jednou končí, a tak se i slavný sporťák Lotus Elise musí odebrat do věčných lovišť. Aktuálně probíhá v britském Hethelu výroba posledních kusů, konkrétně jde převážně o stroje ze závěrečné Final Edition. Ovšem vedení Lotusu projevilo lítost nad odpojením Elise od přístrojů – automobilka by se údajně nebránila prodloužení výroby jinou firmou na základě licence.

Článek

„Přidej výkon, a budeš tak rychlejší na rovinkách. Uber hmotnost, a budeš tak rychlejší všude,“ je nezapomenutelná hláška zakladatele automobilky Lotus Colina Chapmana. Tento geniální konstruktér věřil, že klíčem nejen k rychlosti, ale prakticky ke všemu dobrému je nízká hmotnost. Což o to, ale on uměl tuto svoji teorii prokázat i v praxi – díky jednodušší, promyšlenější, a tím pádem i lehčí konstrukci svých závodních vozů dokázaly jeho stroje ve Formuli 1 porážet i mnohem silnější soupeře.

Foto: Lotus

Ač neradi, tak se v Hethelu musejí do konce roku zbavit výrobní linky pro Elise. Proto Lotus uvažuje prodej dílů a výrobní linky, která brzy přestane fungovat

Této filozofie se pochopitelně drží i silniční vozy automobilky Lotus. Jedním z pionýrů – respektive tím hlavním – byl v novodobé historii značky typ Elise, potažmo Exige. Tyto dva modely se však na konci roku 2021 mají odebrat k věčnému spánku společně se čtyřsedadlovým sporťákem Evora. Vedení automobilky se však nechalo slyšet, že by bylo ochotné přistoupit na prodej dílů a části výrobní linky externí firmě, která by pokračovala ve výrobě.

„Pokud se najde ten správný projekt a správný partner, nevidím důvod, proč by tomu tak nemohlo být. Je to úžasné auto,“ prohlásil ředitel automobilky Lotus Matt Windle. Jedním dechem potom dodal, že „uspat“ celou výrobní linku Elise, potažmo i Exige a Evory nebylo pro vedení vůbec snadné rozhodnutí.

„Diskutovali jsme o tom poměrně dlouho dobu,“ nechal se slyšet Windle. „Pravda je taková, že celé výrobní zařízení v Hethelu postupně projde přerodem v automatizovanou linku. Takže nám v podstatě nezbývají prostory pro produkci modelu Elise.“

Velmi podobně Lotus prodal práva na výrobu modelu Seven společnosti Caterham, jak dnes dobře víme, a to už v roce 1973. Tento koncept se Caterhamu poměrně slušně vyplatil, neboť se na světě stále najdou nadšenci, kteří tu a tam zatouží po pravé nefalšované řidičské zábavě, prosté jakýchkoliv zbytečností, jako je třeba posilovač řízení. Nebo střecha…

Šušká se, že došlo i na nějaká ta jednání, ale podle ředitele Windla není v tuto chvíli nic jisté – údajně je ve hře například společnost VT Holdings, což je velký japonský importér, který nedávno koupil právě firmu Caterham, takže kdo ví. Další potenciální variantou potom může být firma Radford Cars, kterou vlastní bývalý jezdec Formule 1 Jenson Button a televizní moderátor Ant Anstead, neboť jejich nový připravovaný sporťák, inspirovaný Lotusem 62, je vyvíjen právě ve spolupráci s Lotusem.

Naděje na záchranu kultovního sporťáku překypujícího charakterem tedy stále je. Pokud nemáte peníze na financování jeho výroby, ale rádi byste si jeden pořídili, radili bychom příliš dlouho neotálet – výroba bude definitivně zastavena na konci roku 2021 a potom lidově řečeno šlus. Závěrečný Elise Final Edition vydoluje z kompaktního 1,8l čtyřválce velmi slušných 240 koní výkonu, což vzhledem k hmotnosti 898 kilogramů představuje hodně slibné svezení!

Načítám