Článek
Modelem Lotus Elan se automobilka z anglického Norfolku pevně zapsala mezi světové výrobce sportovních automobilů. Malý a hbitý Elan se vyráběl od roku 1963 do roku 1973 v počtu 12 220 vozů, původně jako roadster a pak přibylo i kupé 2+2. Elan nahradil model Elite a jeho nástupcem se staly modely Elise a Esprit. Pozdější Elan, model z let 1989 až 1995, měl s původním vozem společné jen jméno. Auto si získalo respekt a obdiv hlavně pro svoje jízdní vlastnosti, které mu propůjčilo nezávislé zavěšení kol, páteřový rám, lehká laminátová karoserie a šestnáctistovka s výkonem 106 koní, která si získala ostruhy v závodním Lotusu 23.
Zatím se toho o novém Elanu moc neví s výjimkou toho, že bude. V hierarchii automobilky by měl být nad modelem Elise a stejně jako kdysi, i tady by měla být prioritou verze bez střechy. Zdroj z automobilky se podle britského Autocaru vyjádřil přímo tak, že by mělo jít o konkurenci pro Porsche Boxster, která však bude ctít hodnoty Lotusu. Vůz tedy bude lehčí než konkurence, zaměří se víc na pocit z jízdy a jízdní vlastnosti jako takové než na výkony v přímce.
Jisté je, že konstruktéři v britských dílnách chystají úplně novou podvozkovou platformu. Architektura modelů Elise a Exige totiž sahá až do roku 1995 a Evora je z roku 2008. A právě na nové platformě bude mimo jiné stát i Elan třetí generace.
Než k tomu všemu ale dojde, představí Lotus nový sportovní vůz, který bude sdílet architekturu Evory a měl by nabízet o poznání snazší nastupování a měl by mít lepší i ergonomii, což bylo dosud považováno za její největší nevýhodu. Mělo by jít o další řidičské auto, tak jsme opravu zvědaví, kam ho Lotus ve své modelové produkci zařadí.
Elan by mohl být pravděpodobně prvním Lotusem, který bude představen na nové platformě. Půjde opět o lehkou konstrukci, kde přijdou ke slovu různé slitiny a karbon, jednotlivé materiály budou spojeny nýtováním a lepením.
Lotus by rád zvýšil prodeje ze současných 1 630 aut ročně (loňský výsledek) na deset tisíc automobilů v roce 2029, k čemuž kromě nových modelů potřebuje taky výrazně zrychlit výrobu a přijít s novými technologiemi. Koncern Geely, do kterého Lotus patří, značce poskytne moderní technologie, které budou pro nové modely nezbytné. Nepůjde jen o asistenty řízení nebo elektroniku palubních systémů, ale třeba i o adaptivní tlumiče a hybridní pohon. Právě hybridní technologie by měly Lotusu pomoci prorazit.
Lotus díky Číňanům může snad poprvé v historii plánovat v horizontu deseti let a má k dispozici finance na vývoj více modelů současně. V plánu je homologace všech modelů pro všechny světové trhy. A protože chce zaujmout i v Číně a USA, v žádném případě nevyloučil ani model třídy SUV. „Porsche uspělo díky modelům Cayenne a Macan. A my se netajíme s tím, že právě Porsche je dlouhodobě značkou, se kterou se měříme,“ řekl generální ředitel skupinu Lotus Feng Qingfeng.