Hlavní obsah

Lotus vzkřísí model Elan. A má podstatně větší plány...

Foto: Lotus

Takhle Lotus prezentoval možnou podobu Elanu pět let nazpátek

Ten, kdo si myslel, že pokud Lotus koupili Číňané, znamená to pro tradiční britskou značku definitivní konec, musí být teď sakra překvapen. Lotus už před rokem oznámil ofenzivu, představil úžasný elektrický supersport Evija a v dohledné době očekáváme přepracovanou Evoru. Pak se taky pracuje na nové platformě a přijde i nástupce Lotusu Elan.

Článek

Modelem Lotus Elan se automobilka z anglického Norfolku pevně zapsala mezi světové výrobce sportovních automobilů. Malý a hbitý Elan se vyráběl od roku 1963 do roku 1973 v počtu 12 220 vozů, původně jako roadster a pak přibylo i kupé 2+2. Elan nahradil model Elite a jeho nástupcem se staly modely Elise a Esprit. Pozdější Elan, model z let 1989 až 1995, měl s původním vozem společné jen jméno. Auto si získalo respekt a obdiv hlavně pro svoje jízdní vlastnosti, které mu propůjčilo nezávislé zavěšení kol, páteřový rám, lehká laminátová karoserie a šestnáctistovka s výkonem 106 koní, která si získala ostruhy v závodním Lotusu 23.

Foto: Lotus

Původní Lotus Elan S1

Zatím se toho o novém Elanu moc neví s výjimkou toho, že bude. V hierarchii automobilky by měl být nad modelem Elise a stejně jako kdysi, i tady by měla být prioritou verze bez střechy. Zdroj z automobilky se podle britského Autocaru vyjádřil přímo tak, že by mělo jít o konkurenci pro Porsche Boxster, která však bude ctít hodnoty Lotusu. Vůz tedy bude lehčí než konkurence, zaměří se víc na pocit z jízdy a jízdní vlastnosti jako takové než na výkony v přímce.

Jisté je, že konstruktéři v britských dílnách chystají úplně novou podvozkovou platformu. Architektura modelů Elise a Exige totiž sahá až do roku 1995 a Evora je z roku 2008. A právě na nové platformě bude mimo jiné stát i Elan třetí generace.

Než k tomu všemu ale dojde, představí Lotus nový sportovní vůz, který bude sdílet architekturu Evory a měl by nabízet o poznání snazší nastupování a měl by mít lepší i ergonomii, což bylo dosud považováno za její největší nevýhodu. Mělo by jít o další řidičské auto, tak jsme opravu zvědaví, kam ho Lotus ve své modelové produkci zařadí.

Elan by mohl být pravděpodobně prvním Lotusem, který bude představen na nové platformě. Půjde opět o lehkou konstrukci, kde přijdou ke slovu různé slitiny a karbon, jednotlivé materiály budou spojeny nýtováním a lepením.

Foto: Lotus

Odstartoval elektrický Lotus Evija novou životní kapitolu značky?

Lotus by rád zvýšil prodeje ze současných 1 630 aut ročně (loňský výsledek) na deset tisíc automobilů v roce 2029, k čemuž kromě nových modelů potřebuje taky výrazně zrychlit výrobu a přijít s novými technologiemi. Koncern Geely, do kterého Lotus patří, značce poskytne moderní technologie, které budou pro nové modely nezbytné. Nepůjde jen o asistenty řízení nebo elektroniku palubních systémů, ale třeba i o adaptivní tlumiče a hybridní pohon. Právě hybridní technologie by měly Lotusu pomoci prorazit.

Lotus díky Číňanům může snad poprvé v historii plánovat v horizontu deseti let a má k dispozici finance na vývoj více modelů současně. V plánu je homologace všech modelů pro všechny světové trhy. A protože chce zaujmout i v Číně a USA, v žádném případě nevyloučil ani model třídy SUV. „Porsche uspělo díky modelům Cayenne a Macan. A my se netajíme s tím, že právě Porsche je dlouhodobě značkou, se kterou se měříme,“ řekl generální ředitel skupinu Lotus Feng Qingfeng.

Načítám