Článek
Hned v úvodu si je třeba připomenout, že Lotus Esprit si možná nezadá se „soudobými rivaly z Itálie“, ovšem ve skutečnosti se jedná o poměrně staré auto. Tato legenda se vyráběla téměř tři dekády – první koncept s prozaickým názvem Lotus Esprit Concept se objevil už v roce 1972, výroba potom začala v roce 1976 a poslední modely již páté (a o dost zaoblenější) generace ve verzi V8 sjížděly z linky v britském Hethelu až do roku 2004. K jeho rivalům tak nepatřilo jen Ferrari a Lamborghini, ale později také třeba Porsche 911 nebo Honda NSX.
Dnes si představíme Lotus Esprit Turbo, což je dost možná Esprit ve své nejčistší podobě, samotná esence tohoto kultovního britského sporťáku. Auto je zajímavé tím, že jde o velmi vzácnou omezenou edici „HC Limited Edition“, která vznikla na oslavu 21leté produkce již zmíněné továrny v Hethelu v hrabství Norfolk. Vzniklo pouze 21 kusů a tohle je kus s pořadovým číslem 10.
Trendy v automobilovém designu tehdy udávali Italové, a tak Esprit snad ani nemohl být navržen jinak než pouze s použitím pravítka. Klínovité tvary tehdy zkrátka frčely. Pravdou je, že Italové vlastně navrhli i původní Esprit, konkrétně designové studio Italdesign. Kromě nízké, ostře řezané siluety a závodního rodokmenu Espritu jeho pověsti jistě pomohlo také angažmá ve filmu, z nichž asi nejvíce stojí za zmínku bondovky Špion, který mě miloval a Jen pro tvé oči. Jistě se nedá zapomenout ani na „roli“ ve filmu Pretty Woman, ale to už Esprit ikonou dávno byl.
Tento Lotus Esprit Turbo HC Limited Edition z roku 1987 je pro značku v poměrně ikonickém zbarvení Essex Blue, v kombinaci s interiérem vyvedeným v modré kůži a modrém semiši. Zajímavé je, že na takovou starou klasiku a ikonu tento Esprit nemá tak úplně nízký nájezd – na budících mu svítí hodnota 54 600 v mílích, tedy něco málo přes 87 tisíc kilometrů. Při pohledu na inzertní servery potom překvapí fakt, že to pro Esprity vlastně není až taková výjimka – lze spatřit i kusy s nájezdy 100 000 kilometrů nebo i vyššími.
Zdá se, že Esprit tedy není auto, které byste jen tak zavřeli do kůlny a nechali na něm usedat prach. Což není až takové překvapení – 2,2l přeplňovaný čtyřválec dával na svou dobu slušných 215 koní. To se z dnešního pohledu nezdá jako bůhvíjak závratná hodnota, ale nezapomínejme, co je hlavní devizou filozofie automobilky Lotus – nízká váha. A na auto vážící jen okolo tuny už jde o víc než dostatečnou porci výkonu.
Jde také o poslední vlaštovku onoho ryzího klínovitého tvaru z pera Giorgetta Giugiara, neboť v roce 1987 se kormidla ve vedení designu chopil Peter Stevens, a ten už následujícím verzím Espritu hrany přece jen trochu zahladil, podobně jako jeho nástupce Julian Thompson.
Auto zůstalo po sjetí z linky doma v Británii, až později bylo prodáno do Portugalska, kde v soukromé sbírce strávilo 14 let. Vůz nedávno prošel rozsáhlou generální údržbou v hodnotě téměř 300 tisíc korun. Renovací prošly karburátory, sací a výfukové potrubí, koleno od turba a došlo i na nové rozvody a nový rychloměr. Auto je tedy momentálně ve špičkovém stavu – hodilo by se říct, že skoro jako nové. Interiér je podle všeho v plně originálním a ve skvělém stavu.
Nestává se zrovna každý den, že by se někde na aukci objevil Lotus Esprit – a pro omezené série jako je tato to platí dvojnásob. Jestli opravdu jde o investiční auto, toť otázka, ale jedno je jisté – o vyhozených penězích tu nemůže být řeč! V online aukci síně The Market pod tímto Espritem sice visela „cenovka“ 30 500 liber, nakonec se však vydražil za 39 950 liber, tedy za více než 1,2 milionu korun.