Článek
Populární praktický hatchback přichází v rámci modernizace s lehce expresivním designem, reprezentovaným zejména velkým logem umístěným vprostřed čelní masky.
V rámci jednotlivých výbavových linií se lze znovu těšit na různá odlišení, která dávají jistotu, že řídíte konvenční, případně softroadový nebo dynamicky situovaný model. Luxusní provedení Vignale se sice do výroby dostane, nicméně pro český trh nebude k dispozici, čemuž se vlastně moc nedivíme, protože kdo by si u nás kupoval luxusní kompakt za poměrně vysokou cenu? Asi málokdo…
Součástí standardu budou přední diodové lampy, přičemž na přání si můžete poručit adaptivní Matrixy – tedy technologii, která byla ještě před pár lety vyhrazena vesměs jen luxusním německým značkám a jejich vrcholovým modelům. Ale co, čas se hnul, a tak se i tyto vychytávky dostávají do běžných vozidel, což vítáme.
Potenciální zájemci o svěží fordku mohou vybírat ze sedmi vzorů kol z lehké slitiny, zatímco nabídku laků rozšiřují dva nové odstíny – modrý a červený. V závislosti na trhu se objeví třídveřové či pětidveřové provedení, zadní lampy se pochlubí černým lemováním, respektive u vyšších výbav vnitřními LED diodami.
Nikoho asi nepřekvapí, že v kabině pracuje digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3", který navíc zvládá informovat o nebezpečí v okolí a také upozornit před najetím na dálnici do protisměru – to vše na základě dat z čelní kamery i mapových podkladů. Jak víme, takové chyby mnohdy končí obrovským malérem.
Abyste se neztratili nebo nečekali zbytečně v kolonách, nabídne navigace funkci živého monitoringu dopravy. Z hlediska konektivity stojí za zmínku ještě přidružená aplikace, umožňující například vzdálené uzamčení/odemčení automobilu a další funkce. Jo, a pokud máte automat, tak pro vybrané trhy je ve hře i dálkový start motoru.
Aby byla EU klidná, ale řidič neomezován, přichází pod kapotu faceliftované Fiesty 48voltové mild-hybridní motorizace (125 a 155 koní), šestirychlostní manuály nebo sedmirychlostní automat se dvěma spojkami.
Mild-hybridy mimo emisí šetří také palivo (spotřeba od 5,0 l do 6,1 l na 100 km) a zrychlují naskočení motoru po aktivaci funkce stop-start, jelikož k tomu potřebují jen 350 milisekund – tedy přibližně stejnou dobu, jakou zabere lidskému oku mrknutí.
Jestliže vám elektřina nevoní, nebojte, v portfoliu zůstal tradiční benzinový tříválec o výkonu 100 koní a zajisté též 200koňová patnáctistovka vyhrazená pro ST.
Hot-hatch ST je jako tradičně dílem Ford Performance, nabídne sportovní sedadla vlastní konstrukce, unikátní šedou masku, volitelný zelený lak a také navýšení točivého momentu z 290 Nm na 320 Nm. Podle metodiky WLTP má jezdit za 6,8 litru benzinu na sto, nicméně všichni víme, že za volantem téhle extrémně zábavné nákupní tašky vám to stejně nedá a do třech válců budete posílat palivo po kýblech. Takže 9 nebo 10 litrů na sto nebude problém, ale za ty úsměvy to fakt stojí.
Malého divocha obaleného spoilery dostanete na 18palcových discích, s dvouplášťovými tlumiči a se speciálně vyráběnými vinutými pružinami. Na přání se montuje též mechanický samosvorný diferenciál, o kterém vůbec nepřemýšlejte a rovnou si ho kupte. Fiesta ST bez „svoru“ je jako KFC bez smaženého kuřete.
Varianta Active opět útočí na vaše smysly v hávu crossoveru, takže nechybí zvýšená stavba karoserie, ochranné lemování, černé linky mřížky chladiče nebo zvětšené postranní vstupy vzduchu. Mimochodem Fiesta Active si vedla docela dobře i v našem losím testu, schválně se mrkněte sem.
Charakteristiku jízdních profilů bude moci šofér měnit pomocí dedikovaného přepínače a mimo klasických režimů využívat taktéž mód kluzko či nezpevněná cesta. Na základě volby se upraví odezva od pedálu plynu i chování elektronické stabilizace. Pro Fiestu ST je pak k dispozici rovněž speciální nastavení nazvané Závodní trať.
Ford Fiesta ST tak opět dává na výběr širokému osazenstvu, navíc vzhledem k rozměrům už dávno naplatí za miniaturního prcka, přestože určitá kapesní roztomilost vozu zůstává. Základní cenu očekáváme okolo (spíše nad) 360 tisíc korun, vybavenější verze jistojistě přesáhnou 420 tisíc, zatímco za čistokrevné ST zaručeně dáte přes půl milionu.
V každém případě se (všeobecně) bavíme o rozumném autě pro každý den, které nepodlehlo aktuální módní vlně dělat vše jednoduché, účelové, ba dokonce primitivní. Na své si tedy přijdou taktéž konzervativci, mladé rodiny, senioři, ale i petrolheadi. Takže bravo směrem k Fordu, takové rozmanité vozy jako Fiesta na trhu rozhodně rádi vítáme a už se těšíme na začátek příštího roku, kdy kompakt (nejspíše) dorazí do Česka.